Germany WRC: Tanak leads Mikkelsen after Saturday morning

21-08-2017 – Ott Tanak heeft afgelopen weekend de WK Rally van Duitsland op zijn naam geschreven. De Est van het team van M-Sport pakte daarmee zijn tweede overwinning in het WRC, terwijl teamgenoot Sébastien Ogier op zijn beurt hele goede zaken deed in de titelstrijd.

Regerend wereldkampioen Sébastien Ogier en zuiderbuur Thierry Neuville waren naar Duitsland gereisd met een gelijk aantal punten in het kampioenschap, en aangezien beiden in het verleden al enorm sterk bleken op dit parcours, waren zij voorafgaand de wedstrijd dé aangewezen favorieten voor de eindzege. Echter ging het al vroeg op de zaterdag helemaal mis voor de Belgische Hyundai-coureur. Neuville moest opgeven nadat hij op de showproef van de welbekende Arena Panzerplatte de ophanging van zijn i20 Coupé WRC beschadigde en het aan de kant moest zetten. Een grote teleurstelling voor de Belgische fans, die massaal op deze wedstrijd waren afgekomen om hun held te zien scoren tijdens zijn thuiswedstrijd in het WRC. De strijd ging verder zonder hem en dus leek het erop dat Ogier wat het kampioenschap betreft vrij spel had gekregen tijdens deze wedstrijd om de leiding in het World Rally Championship te heroveren.

Voor het wegvallen van Neuville was de Belg nog in een spannende strijd verwikkeld om de eindzege met de Fransman. Toch waren zij niet degene die na de vrijdagproeven bovenaan stonden in het klassement, maar waren het Ott Tänak en Andreas Mikkelsen die zich opmerkelijk genoeg vooraan meldde met het oog op de eindzege. Door het wegvallen van Neuville besloot de viervoudig wereldkampioen er echter voor gas terug te nemen en zo zonder al te veel risico’s te kiezen voor de punten in het kampioenschap. De strijd leek daardoor beslist te moeten gaan worden tussen de twee coureurs vooraan. Het was de Noor die in eerste instantie aan kop ging tijdens de eerste bouclé van de vrijdag, maar die leiding verloor Mikkelsen weer aan Tänak tijdens de zevende klassementsproef van de wedstrijd.

Ondanks diverse pogingen tot een aanval van Mikkelsen, slaagde de Citroën-rijder er niet meer in de leiding te herroveren. Wel vergrootte hij zijn voorsprong van Ogier waardoor hij alsnog tevreden mocht zijn met een uiteindelijke tweede positie. Voor M-Sport kon het geluk niet op, want naast het feit dat Ogier de leiding in het kampioenschap met een derde positie wist te heroveren, waren het Ott Tänak en navigator Raigo Mõlder die na hun overwinning in Sardinië hun tweede zege van het seizoen boekten. Het team van Hyundai, dat vorig jaar nog zo goed scoorde tijdens deze wedstrijd, ging daarentegen diep ten onder. Eerder las u al dat Neuville de strijd had moeten staken, en hetzelfde gold voor teamgenoot en asfaltspecialist Dani Sordo, die ook al vroeg in de wedstrijd uitviel. Hayden Paddon was daarmee de overgebleven coureur van het team, maar is eigenlijk nog het sterkst in Duitsland. De Nieuw-Zeelander eindigde uiteindelijk dan ook op een achtste plek.

Snelste Toyota-coureur zou uiteindelijk Juho Hänninen worden, die ook zag hoe teamgenoot Jari-Matti Latvala in de problemen raakte. Hänninen wist, evenals de Ier Craig Breen, uiteindelijk nog een plek in de top 5 te veroveren. Dit mede door het terugvallen van Elfyn Evans in de slotfase van de wedstrijd, maar het had ook zeker te maken met het wegvallen van Kris Meeke. De Brit kende op zijn zege in Mexico na tot nog toe al een dramatisch seizoen, en kon ook nu al vroeg in de wedstrijd zijn handdoek in de ring gooien. Meeke ging de mist al in tijdens de showproef op de donderdagavond, en dat terwijl zijn zitje bij Citroën al gevaar lijkt te lopen. Het is nog maar de vraag of Meeke in 2018 nog deel uitmaakt van het team, nu hij 1 van de slechtst geplaatste fabrieksrijder is in het kampioenschap. In dat kampioenschap gaat Ogier met nog 3 wedstrijden te gaan aan kop met 17 punten voorsprong op Neuville. Door zijn zege meldt ook Tänak zich weer als outsider voor de titelstrijd op 33 punten van zijn teamgenoot. In het constructeurskampioenschap is het wel duidelijk dat M-Sport verreweg het beste team heeft van dit seizoen.

De WRC2-categorie werd uiteindelijk gewonnen door de Fransman Eric Camilli in zijn Ford Fiesta R5, die profiteerde van een lekke band van – de altijd snel in Duitsland – Jan Kopecký, die daardoor tevreden moest worden gesteld met een tweede positie. Waar Bernhard ten Brinke zich afgelopen jaar nog meldde in de strijd vooraan bij de WRC2-categorie, liep het deze editie allemaal wat minder. Toch slaagde de Nederlander er uiteindelijk nog net in over een plek in de top 20 te kunnen bemachtigen. Timo van der Marel reed op zijn beurt een ongelooflijk sterke wedstrijd met de Opel Adam R2 en scoorde daarmee een tweede positie in zijn klasse achter de Finse fabrieksrijder Jari Huttunen. Verder haalde good-old Henk Vossen ook de finish met zijn Ford Fiesta R5 tijdens de voor hem alweer 36e editie van de Deutschland Rallye. Edwin Schilt was de enige die de finish niet zag, en sprak over zijn allerlaatste optreden in de rallysport.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.