17-06-2016 – De ELE Rally hield weinig van het deelnemersveld over, en bij de Opel Fwd Challenge was dit dan ook niet anders. Tijdens de derde ronde van deze Challenge, die ons brengt naar Hardenberg dit weekend, zijn de meeste deelnemers echter uit op revanche. Het belooft dus weer een spannende strijd te worden tussen mens en machine, maar wat zijn de verwachtingen van de rijders zelf?

 

 

LMS Rallyteam

Voor het LMS Rallyteam liep de laatste editie van de ELE Rally volledig in het water. Mechanische mankementen zorgden ervoor dat zowel de equipe van Sander van de Hel en navigator Valentijn Martens, als broer Mark van de Hel met navigator en tevens vader Lammert van de Hel aan de kant moesten. Tijdens de Zuiderzee Rally wisten beiden de wagen echter wel aan de finish te brengen, en hierdoor blijven zij in de race voor het kampioenschap. Toch zal er tijdens deze wedstrijd de uiterste inzet van hen worden gevraagd, willen zij een goed resultaat behalen in dit competitieve deelnemersveld. Sander denkt nu ook dat de problemen volledig verholpen zijn die hij tijdens de ELE Rally op liep.

“Tijdens de ELE Rally waren we helaas uitgevallen vanwege een kapotte wielwagen,” vertelt Sander, “We konden daardoor onze weg naar het serviceterrein helaas niet vervolgen, omdat we dan het risico liepen dat het hele wiel af zou breken. Uiteindelijk hebben we nog een poging gedaan om dit te repareren, maar het bleek op de dag niet oplosbaar. Mark was daarbij ook al vroeg op de zaterdag uitgevallen door elektronische storingen. En die storingen zorgen er natuurlijk uiteindelijk voor dat het hele computersysteem van de wagen crasht. We hebben het nu gelukkig allemaal opgelost; we hebben een nieuwe wielwagen op de Astra van mij gezet, en ook een nieuwe veerpoot, dus we hopen dat we deze keer ongeschonden de finish bereiken.”

Aan de Vechtdal Rally heeft Sander nog goede herinneringen, “Sterker nog, de Vechtdal Rally was de eerste rally waar ik ooit begon en debuteerde,” vervolgt Sander, “We hebben toen drie jaar nodig gehad om de auto goed te kunnen opbouwen. Maar helaas kwamen we tijdens die wedstrijd in de sloot terecht. We konden toen uiteindelijk verder maar zouden na afloop van de wedstrijd gediskwalificeerd worden.” Sander weet maar al te goed wanneer hij het beste kan presteren. “Ik hoop dat het droog blijft, omdat ik denk dat we dan wel een goede kans maken vooraan te kunnen rijden. Ik ben niet zo goed op het natte wegdek, maar als het droog is denk ik wel goed te kunnen meedoen. We hebben ook een schrapresultaat voor het OFC, en dat is na het uitvallen tijdens de ELE Rally wel gunstig, want die 0 punten kunnen we nu gewoon wegstrepen dankzij dat schrapresultaat. We hopen dus dat we goed kunnen meekomen en we gaan ons best doen om in ieder geval boven Roald en mijn broer te eindigen!”

Ook Mark’s problemen zijn weer opgelost. Het voornaamste probleem bij hem was een draadbreuk, die niet gevonden kon worden, maar dat is verleden tijd. “We hebben de draadbreuk gevonden,” legt Mark uit, “Ook hebben we redelijk wat met de auto kunnen testen, en hebben we vooral veel hobbelwegen en zandpaden opgezocht daarvoor. Verder hebben we geen veranderingen aan de wagen aangebracht.” Toch zijn er buiten de wagen toch wel wat aanpassingen voor Mark, “Tijdens de Vechtdal Rally zal ik genavigeerd worden door Dave Kuiper, die verschillende jaren mijn vaste navigator was. Het zal dus wel weer even wennen zijn, maar ik denk dat het na de eerste klassementsproef alweer vertrouwd is.”

Mark kijkt daarbij positief naar het evenement: “Het evenement ziet er op het papier erg compact uit en met nieuwe proeven is het altijd leuker rijden. Daarbij is het een eendaags evenement die bij mij toch wel de voorkeur heeft kosten technisch. Het doel is dan ook om deze wedstrijd uit te rijden en punten te pakken voor de challenge. Met meerdere Astra’s die om de winst strijden zal het in ieder geval interessant worden om te wie er met de winst vandoor gaat!”

 

 

Mollink Rallysport

Voor Dennis Mollink en navigatrice Sabine Meijerink – Zweers gaat de Opel Fwd Challenge dit weekend van start. Mollink maakt namelijk na een lange winter van afwezigheid zijn rentree op de Nederlandse rallypaden met de Opel Astra GSi. Samen met Rick Mollink en Arjan Reefhuis, die op hun beurt strijden om de zege in de BMW 325i Challenge, wil het team uiteraard graag met twee bekers thuiskomen. Dennis kan überhaupt niet wachten om weer van start te mogen gaan.

“We kijken er zeker naar uit!” vertelt Dennis, “Hardenberg ligt bij ons om de hoek, en het is altijd leuk om dichtbij huis te rijden. Zo heb je veel vrienden en familie langs de proeven! Onze verwachtingen in het OFC zijn niet groot, aangezien we al twee wedstrijden hebben gemist. De opzet van de challenge vind ik persoonlijk een zeer goed initiatief. We reden afgelopen jaar nog een beetje in niemandsland, met de challenge hebben we nu weer een leuke strijd! Ik denk dat we qua concentratie allemaal aardig aan elkaar gewaagd zijn, en de onderlinge verschillen zullen dan dus ook klein zijn. Maar we gaan ons eigen ritme rijden en we zien wel waar dat ons brengt. We hebben de auto de afgelopen dagen veel getest en een andere afstelling gegeven i.v.m. het onverhard in Hardenberg. En ik hoop dat ons dat net dat beetje extra zal geven. Ons doel is de finish!” aldus Dennis Mollink.

 

 

Rally Team Leemans

Het Rally Team Leemans heeft niks te klagen na de ELE Rally. Remco van Overdijk vertelde al in zijn vooruitblik dat het leuk zou zijn als Roald Leemans en navigator Christiaan van Waardenburg een beker naar huis zouden kunnen nemen. In het OFC staan Leemans en Van Waardenburg voorlopig aan kop van het kampioenschap, nadat ze als derde tijdens de Zuiderzee Rally en als winnaar tijdens de ELE Rally uit de bus kwamen. Toch beseft Roald dat de Challenge nog altijd niet afgelopen is.

“Er kan natuurlijk nog van alles gebeuren dus het wil nu nog niet heel veel zeggen,” vertelt Roald, “We gaan gewoon lekker rijden. Ik heb er veel plezier in en dat vind ik het belangrijkst! Iedereen schat ik wel gelijk in want hun hebben deze rally ook wel vaker gereden, dus we zullen wel zien wat het zaterdag wordt! Omdat we natuurlijk een lantaarnpaal hebben geraakt tijdens de ELE Rally moesten we de schade repareren, dus we hebben de auto weer helemaal herstelt zoals die was. Het doel voor dit weekend is denk ik toch echt gewoon mijn eigen ding doen. Netjes op de baan blijven en ook natuurlijk gewoon lekker rijden! Veel plezier erin hebben en dan moet het allemaal goedkomen!”

 

 

De Garage Rallyteam

Voor Eric Nieuwenhuizen en navigator Edgar Pereboom staat de tweede wedstrijd van het seizoen te wachten. Tijdens de Zuiderzee Rally eerder dit jaar wisten ze al sterk mee te kunnen doen tussen de andere deelnemers, en daarmee hebben Eric en Edgar alvast bewezen dat de concurrentie mag oppassen, en zo ook tijdens de Vechtdal Rally. De Zuiderzee Rally is echter alweer een tijdje geleden, dus wennen zal het waarschijnlijk wel weer even worden.

“Het is inderdaad een poos geleden dus zullen we de tijd nodig hebben om weer in het ritme te komen,” beseft Eric, “Daarom gaan we ook rustig aan doen tijdens de eerste kilometers. Qua concurrentie zullen Dennis Mollink en Roald Leemans zeker snel zijn, dus ik denk dat de familie Van de Hel onze grootste speelkameraden worden aangezien hun tijden vaak wat dichter bij de onze liggen. Aan de wagen hebben we verder technisch niks veranderd, alleen de buitenkant heeft een bestickering gekregen waar we ontzettend blij mee zijn! Ons doel is om weer in het ritme te komen!”

 

De Vechtdal Rally kent 9 klassementsproeven en na afloop van de wedstrijd leest u hoe het met de rijders van het OFC verliep.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.