Afbeeldingsresultaat voor chris van woensel omloop van vlaanderen 2016

Foto: www.belgianrallychampionship.com

04-09-2016 – Na vele rally’s van tegenslagen zijn Chris van Woensel en navigator Rik Snaet er eindelijk in geslaagd om een manche uit het Belgisch Rallykampioenschap op hun naam te schrijven. De 57e editie van de Omloop van Vlaanderen werd volledig gedomineerd door de Mitsubishi-rijder, mede door de afwezige van huidig-kampioen Freddy Loix, die de afgelopen zes rally’s op zijn naam schreef.

Het duo Van Woensel-Snaet maakte al een sterke start tijdens de proeven op de vrijdagavond. Ondanks een verkeerde bandenkeuze in de regen wisten ze hun achterstand op de voorhoede beperkt te houden, zodat ze tijdens de late avondproeven het verschil met de rest van het veld, met in de hoofdrol de Skoda Fabia R5 van Vincent Verschueren, konden maken.

Ook tijdens de zaterdag bleek er niemand opgewassen tegen de WRC van Van Woensel, ondanks dat Ten Brinke en Verschueren achter hem een felle aanval hadden ingezet op hem. Die laatste zou tevens nog wegvallen in het klassement nadat de wagen mechanisch niet in orde was. Vlak voor de slotfase van de wedstrijd sleutelde de Skoda-rijder onder de motorkap aan de wagen wat in die zone niet toegestaan was, waardoor Verschueren na afloop van de wedstrijd uitgesloten werd en Ten Brinke keurig als tweede eindigde.

Chris van Woensel: “We waren gestart op slicks, maar ik had wel gekozen voor een minder harde compound omdat het asfalt altijd erg glad is in Roeselare. Maar, in de regen was het puur een kwestie van overleven. We vonden geen grip. Vincent Verschueren kreeg 27 seconden cadeau op de eerste proef, want hij kon nog op een droog parcours rijden, terwijl wij in de regen moesten starten omdat de chronorit een tijdje stil lag na de sortie van Kris Princen. Uiteindelijk kon ik de schade nog beperken en op de twee laatste proeven, na de service, hadden we wel de juiste banden voor het regenweer. Daar kon ik 8.5 seconden voorsprong nemen op Vincent Verschueren.”

“Vrijdagavond op de laatste twee chronoritten moest ik het al stellen zonder het hydraulische schakelsysteem waarmee ik via paddles aan het stuur kan schakelen. Normaal kan ik met het gaspedaal beneden opschakelen, maar nu moet ik ontkoppelen en even het gas lossen. Dat kost me toch een paar seconden per proef. Maar, we lopen elke keer wat uit op de R5’s. Alleen gaat het niet makkelijk. Ik moet echt maximaal aanvallen om afstand te nemen. Zelf op de Zoning, een proef waar het vermogen van de wagen het verschil kan maken, kon ik niet voorbij de Skoda Fabia R5 van Ten Brinke. Om maar te zeggen dat onze Mitsubishi niet boven de R5’s uit steekt, wat wel eens gedacht wordt.”

“Dit is zeker de mooiste zege uit mijn carrière. In 2002 was de tegenstand in de Rally van Wallonië van een minder hoog niveau. Hier stonden alle tenoren aan de start, met uitzondering van Freddy Loix. En je mag niet vergeten dat onze Mitsubishi meer dan 10 jaar oud is, terwijl we strijden tegen top R5’s van de nieuwste generatie die een veelvoud kosten van onze wagen. Na alle tegenslagen is dit een enorme opsteker voor het team. De moed zat ons soms in de schoenen, maar onze volharding en de trouw van onze partners, die in ons zijn blijven geloven, werd beloond. We kijken nu al uit naar de volgende manche van het Belgisch rallykampioenschap, de East Belgian Rally!”

Niet alleen Ten Brinke genoot van het wegvallen van Verschueren. Ook de andere deelnemers erachter schoven een plekje door en voor Andy Lefevere had dit zelfs bijna een podiumpositie opgeleverd. Helaas ging het voor hem in de slotfase van de wedstrijd mis toen het achterwiel in een bocht afbrak en hij moest opgeven. Hierdoor wist de Zweedse Citroën-rijder Emil Bergkvist zijn wagen naar het podium te rijden net voor Melissa Debackre die op de natte vrijdagavond de nodige tijd liet liggen met haar Skoda Fabia R5.

Emil Bergkvist: “Ik maakte vrijdagavond een klein remfoutje. Dat kost me de tweede plaats, maar ik ben enorm tevreden, want ik heb veel progressie gemaakt. Dit parcours is erg moeilijk door de constante verandering van grip. De types asfalt variëren enorm. Ik ben ook onder de indruk van het niveau van het Belgisch kampioenschap!”

De vijfde positie was bestemd voor Erik Wevers, die een erg magere start kende met zijn Subaru Impreza S14 WRC. Langzaam maar zeker klom hij echter op in het klassement en was tevreden met zijn eindklassering. Wevers maakte tevens bekend dat hij deze wedstrijd ter voorbereiding op de Hellendoorn Rally reed over twee weken. Met een vijfde plaats voor Wevers moest Paul Litaer tevreden worden gesteld met een zesde positie, maar hij pakte op zijn beurt weer de winst bij de Historics.

Bob de Jong verloor in de slotfase van de wedstrijd nog drie posities nadat hij zijn wiel moest verwisselen en eindigde daardoor als achtste achter de Mitsubishi Lancer Evo X van Filip Pyck, die een geweldige wedstrijd kende. De top 10 werd afgesloten door de Mitsubishi van Bert Coene en de BMW van Franky Boulat. Claudie Tanghe zag helaas geen plek in de top 10 nadat hij met mechanische problemen kampte en tevens nog lek reed.

De grote onzichtbare uit het verhaal van de Omloop van Vlaanderen was toch wel Kris Princen, die na 400 meter na de start van de eerste klassementsproef zijn Peugeot 208 T16 in een gracht parkeerde en daarmee negen minuten verloor. Op de zaterdag wist hij nog wel een comeback te maken, maar desondanks leverde dat voor hem geen plek in de top 10 op en eindigde Princen op een toch wel teleurstellende 12e positie, terwijl hij en navigator Peter Kaspers echt de overwinning in het vizier hadden voorafgaand deze wedstrijd.

Bij de Historics ging de zege zoals gezegd naar Litaer, maar daarachter waren het Gunther Monnens en Pieter-Jan Mayaert die de posities twee en drie aanvulden. De winst in het Junior BRC ging naar Polle Geusens die zich pas op het allerlaatste moment inschreef. Jelle Vermeire werd met hetzelfde materiaal (Ford Fiesta) tweede terwijl Sébastien Bedoret de derde plaats behaalde.

De volgende wedstrijd op de Belgische Rallykalender is de East Belgian Rally, die op 24 en 25 oktober verreden zal worden in de buurt van Sainkt-Vith. Uiteraard brengen we u ook dan weer op de hoogte van het laatste nieuws!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.