Rally-World

Feel the world of Rally

Nederlanders aan de top in zwarte dag voor de trucks

Het was een rare dag voor de rijders in het truckklassement. Nog voor de start van de tiende etappe nam leider in het klassement Ales Loprais afscheid van zijn Dakar Rally. nadat hij in de negende etappe een aanrijding had waar een 69-jarige man uit Italië bij betrokken was. De man werd later onwel en overleed onderweg naar het ziekenhuis aan een hartaanval. Het klassement werd daarmee woensdag eigenlijk een bijzaak, maar toch gingen de Nederlanders er maar eens goed voor zitten.

“Het spijt me verschrikkelijk en het zal me de rest van mijn leven achtervolgen”, verklaarde Ales Loprais woensdag in een video op zijn Facebook-pagina. “Er is een mensenleven verspild en het is mijn schuld omdat ik aan het rijden was”, zei de Tsjech. Loprais nam afscheid van de Dakar Rally in leidende positie, waardoor Janus van Kasteren ineens de leiding in zijn schoot geworpen kreeg. De Nederlander begon de etappe met een voorsprong van 20 minuten op landgenoot Martin van den Brink.

Martin Macík moet na het uitvallen van Loprais de Tsjechische kleuren verdedigen, en de Iveco-rijder ging dan ook als snelste van start tijdens de duinetappe door het Empty Quarter. Lang mocht hij niet van de leiding genieten, want niet veel later was het Mitchel van den Brink die het stokje van hem overnam. De 20-jarige Harskamper bleef snelste tijden klokken met zijn Iveco, maar zag in de laatste 30 kilometer van de special toch zijn etappezege verloren gaan. Die etappezege ging namelijk naar Riwald-coureur Pascal de Baar, die aan de finish nét iets sneller was dan Van den Brink JR. Het verschil was slechts 22 seconden.

Voor De Baar is het zijn eerste etappezege in de Dakar Rally sinds 2016. In het algemene klassement deed het team van Riwald al niet echt meer mee na het uitvallen van Gert Huzink, de eerdere uitschakeling in het klassement van De Baar en het vele tijdverlies voor Adwin Hoondert, maar deze etappezege zal zeker een lichtpuntje vormen voor het team. Voor Nederland is het dubbel feest, want het gehele podium werd gedomineerd door Nederlandse truckers met Mitchel van den Brink op de tweede plaats en Janus van Kasteren op de derde plaats.

In het algemeen klassement vergroot Van Kasteren zijn voorsprong met twee minuten op Martin van den Brink, die vijfde werd achter Macík. De Tsjech schuift door het wegvallen van Loprais door naar het podium, maar kijkt inmiddels tegen een achterstand van 51 minuten aan. Mitchel van den Brink wint in het klassement twee plaatsen door voorbij te gaan aan Jaroslav Valtr en staat nu keurig vierde op ruim twee uur achterstand.

Richard de Groot wordt 7e tijdens de tiende etappe. Er is een knappe 10e tijd voor Adwin Hoondert, Egbert Wingens wordt 11e, de 12e tijd is voor Gerrit Zuurmond en Ad Hofmans wordt 13e. Doordat de tijden erg dicht bij elkaar liggen, worden Jan en Ben van de Laar ‘slechts’ 14e. De snelle assistentierijder Nico Stijnen komt binnen als 22e.

UITSLAG ETAPPE 10 TRUCKS

  1. Pascal DE BAAR (Renault)
  2. Mitchel VAN DEN BRINK (Iveco – +0:22)
  3. Janus VAN KASTEREN (Iveco – +1:12)
  4. Martin MACÍK (Iveco – +1:23)
  5. Martin VAN DEN BRINK (Iveco – +4:39)
  6. Jaroslav VALTR (Tatra – +17:39)
  7. Richard DE GROOT (Iveco – +18:25)
  8. Martin SOLTYS (Tatra – +25:17)
  9. Teruhito SUGAWARA (Hino – +30:22)
  10. Adwin HOONDERT (Renault – +38:31)
  11. Egbert WINGENS (Iveco – +39:54)
  12. Gerrit ZUURMOND (MAN – +45:38)
  13. Ad HOFMANS (Iveco – +47:14)
  14. Ben VAN DE LAAR (Iveco – +47:55)

KLASSEMENT NA ETAPPE 10 TRUCKS

  1. Janus VAN KASTEREN (Iveco)
  2. Martin VAN DEN BRINK (Iveco – +22:41)
  3. Martin MACIK (Iveco – +51:07)
  4. Mitchel VAN DEN BRINK (Iveco – +2:08:06)
  5. Jaroslav VALTR (Tatra – +2:22:47)
  6. Martin SOLTYS (Tatra – +5:00:45)
  7. Ben VAN DE LAAR (Iveco – +8:30:15)
  8. Tomas VRATNY (Tatra – +10:01:13)
  9. Teruhito SUGAWARA (Hino – +10:37:23)
  10. Richard DE GROOT (Iveco – +12:05:28)
Share this…