Afbeeldingsresultaat voor thierry neuville 2016

Foto: Autowereld

19-11-2016 – Thierry Neuville denkt dat Hyundai een goede uitgangspositie heeft voor het WRC in 2017. De constructeur heeft in zijn ogen meer ruimte voor verbeteringen dan de concurrentie.

Neuville kende een rampzalig seizoen in 2015 met slechts twee podiumplaatsen en een periode waarin hij zeven keer op rij buiten de top-drie eindigde. Neuville werd aan het einde van het seizoen zelfs even teruggezet in de rangorde bij Hyundai achter Dani Sordo en Hayden Paddon. Na een podium in de Rally van Monte-Carlo dit jaar leek Neuville weer vertrokken, maar die werd gevolgd door opnieuw vier mindere resultaten. Een overwinning in juni, in Italië, was echter het begin van een mooie reeks. Neuville en navigator Nicolas Gilsoul zijn sindsdien niet meer uit de top-vier weg te denken.

Thierry Neuville: “2015 was zeker een moeilijk seizoen voor ons, zeker aan het einde. Toen ik bij Hyundai kwam in 2014 was het doel om competitief te zijn in het tweede jaar met de komst van de nieuwe wagen. Maar dat bleek veel ingewikkelder dan eigenlijk was beloofd. Er waren veel problemen en de wagen was niet klaar voor het begin van 2015. En dat bleef maar duren, uiteindelijk zagen we de nieuwe wagen helemaal niet dat jaar. Dat was het plan niet en dat tastte mijn motivatie aan. Het was een moeilijke periode voor mij. Ik was niet gelukkig omdat mij een nieuwe wagen werd beloofd die maar niet kwam. Ook voor het team was het een moeilijke situatie. We tellen nu 200 teamleden, het is niet eenvoudig om het team zo snel te laten groeien. Het was dus voor iedereen moeilijk, maar er was geen druk. We wisten dat we een competitieve wagen zouden hebben, we moesten gewoon gas beginnen geven.”

“Als je het analyseert, zie je dat ik dit seizoen in vier rally’s technische problemen had. De enige fout op dat moment was die in Mexico, waar ik van de baan ging door een fout in de nota’s. Verder waren het enkele technische mankementen de problemen hebben veroorzaakt. De snelheid was er en toen de wagen betrouwbaarder werd, waren we ook regelmatig. Er is niet echt iets veranderd. Na de problemen eerder in het seizoen kon ik profiteren van een betere startpositie. De wagen was betrouwbaar en ik ben van ingenieur veranderd, wat me heeft geholpen om een betere afstelling te vinden op mijn wagen. Ik rij nu met vertrouwen en voel me goed in de wagen. Ik kan mijn tempo aanhouden en pushen wanneer dat nodig is.”

Door het terugtrekken van Volkswagen neemt Hyundai het volgend seizoen op tegen onder meer de fabrieksteams van Citroën en het nieuwe Toyota. Thierry Neuville denkt dat de Koreaanse constructeur volgend seizoen veel vooruitgang kan maken met de nieuwe technische reglementen. Dat is de reden waarom de Belg voor twee seizoenen heeft bijgetekend ondanks interesse van Citroën.

Thierry Neuville: “Citroën heeft zijn eigen keuze gemaakt om door te gaan met het opleidingsprogramma. Ik wilde zelf bij Hyundai blijven omdat we het werk verder willen zetten dat we de laatste drie jaar hebben geleverd. We hebben veel vooruitgang geboekt en volgend jaar zetten we opnieuw de grootste stap van allemaal met de nieuwe reglementen. De tegenstand zit dichter bij het maximum van deze regels. Hopelijk worden we nog competitiever! Ik heb drie dagen getest en ik heb nog drie of vier dagen voor Monte-Carlo. Daar heb ik vertrouwen in. De basis van de wagen is te vergelijken met wat we dit jaar hebben ingezet. De wagens zijn een beetje breder en sneller. Ik voel me nu al goed en comfortabel in de nieuwe wagen.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.