22-04-2017 – Na de Zuiderzee Short Rally en de Centraal Nederland Short Rally zijn de Peugeot 206 S1600’s onmisbaar geworden op de Nederlandse rallypaden. De cup, opgezet met het doel om rallyrijden betaalbaar te houden, blijkt een groot succes en tevens een zeer competitieve cup. Zeven teams gingen de afgelopen maanden de strijd al met elkaar aan, en later in het jaar zullen daar nog vier teams bij gaan komen.

Onder de deelnemers tijdens de Zuiderzee Short Rally en de Centraal Nederland Short Rally zagen we onder meer Ard Pierik en navigator Sietze Hendriks, die vorig jaar tijdens de Eurol Hellendoorn Short Rally al debuteerden met de Eurol Hellendoorn Short Rally, maar dit jaar echt de competitie zullen aan gaan met hun merkgenoten. Doordat deze cup zo betaalbaar is voor de teams, maakten diverse coureurs dit jaar dan ook de overstap naar deze cup. Zo ook Marcel Vogelzang, Eduard Eertink, Geert ter Harmsel en Rutger-Jan Hesselink. Tevens mocht de 206 Rally Cup ook een aantal debutanten verwelkomen, waaronder Leendert Lok en navigator Marcel Lamme, maar ook Ron Buninga genavigeerd door Richard Berns.

 

Zuiderzee Short Rally

De eerste afspraak van het seizoen stond gepland op zaterdag 18 maart, toen de Zuiderzee Short Rally voor de cup-deelnemers op het programma stond. Gelijk bleek al hoe competitief deze cup was, door de minimale verschillen onder de deelnemers. Het waren Leendert Lok en Marcel Lamme die de wedstrijd als snelste van start gingen en het ritme gelijk goed te pakken hadden. Zij wisten de eerste twee klassementsproeven op hun naam te schrijven, maar daarna waren het Eduard Eertink en Michiel Klein Horsman die hun slag sloegen tijdens de derde klassementsproef bij Kuinre en zo de leiding over wisten te nemen in het algemene klassement. Lok en Lamme volgden slechts op 0.8 seconden en de derde plaats was voorlopig in handen van Geert ter Harmsel en navigator Jan Kamphuis, die nog erg worstelden met de auto die helemaal verkeerd was afgesteld.

En Ter Harmsel en Kamphuis waren zeker niet de enige met problemen, ook Marcel Vogelzang en Danny Hoekstra moesten zich inhouden omdat de motor van hun Peugeot snel warm raakte. Tevens hadden Rutger-Jan Hesselink en Hermen Wellink de eerste bouclé last van een slippende koppeling. Voor Ron Buninga en Richard Berns was het debuut in de polder nog allemaal even wennen en het was dan ook niet zo gek dat zij al vroeg in de wedstrijd tegen een achterstand aanliepen, maar desondanks genoot het duo volop van hun eerste wedstrijd. Ard Pierik en Sietze Hendriks mochten in de openingsfase van de wedstrijd van geluk spreken dat ze nog in de wedstrijd waren, aangezien het duo tijdens de tweede klassementsproef van de baan ging maar het geluk hadden dat daar een paadje in de buurt lag, waardoor ze het parcours weer op konden rijden, al liepen ze daar wel de nodige tijdverlies op.

Tijdens de rest van de klassementsproeven koos Pierik dan ook voor de veilige optie, namelijk het uitrijden van de wedstrijd. Het duo slaagde daar dan ook in en keken alsnog tevreden terug naar hun eerste wedstrijd in de 206 Rally Cup. Vogelzang en Hoekstra waren minder tevreden over hun wedstrijd en hadden eigenlijk alleen maar afgezien. De problemen bij hun Peugeot bleven aanhouden wat resulteerde in een zesde positie. Vogelzang was nog van plan om ’s avonds ook van start te gaan tijdens de Zeebodem Short Rally (buiten de 206 Rally Cup om) om ook de avondproeven te beleven, maar moest hier dankzij de problemen van afzien. Zij eindigden dan ook nog achter Buninga en Berns, die ondanks wat kleine probleempjes met de temperatuur van de wagen de wedstrijd afsloten met een top 5-klassering.

De wedstrijd die voor Hesselink en Welink bijna letterlijk in de achtertuin werd verreden, werd voor hun afgesloten met een vierde positie, net buiten het podium. Terwijl Ter Harmsel op zijn beurt nog klaagde dat de dijkproeven hem eigenlijk niet zo lagen, leek daar in de resultaten weinig van terug te zien en wisten hij en Kamphuis als derde te eindigen in het klassement. Vooraan zou het nog heel spannend moeten gaan worden tussen Leendert Lok en Eduard Eertink, een strijd die helaas beslist werd tijdens de vijfde klassementsproef. Daar was het namelijk Eertink die zich even liet verrassen en tevens kampte met wat problemen met de handrem en daardoor wat tijd liet liggen en tevens terugviel naar de derde plek. Hij wist zich nog terug te vechten naar de tweede positie, maar zou de eerste zege voor Leendert Lok en Marcel Lamme niet meer af kunnen pakken, die deze zege totaal niet had zien aankomen.

Leendert Lok: “Ik had dit niet verwacht! Ik ben hier echt heel erg blij mee! We hebben tijdens de officialdag op Niederrhein de eerste meters met deze auto gereden en het voelde gelijk goed. De smalle dijkproeven die deze wedstrijd zo karakteriseren liggen me wel. Belangrijker dan steeds maar weer de topsnelheid halen, is wel het laten rollen van de auto, het rijden van lijntjes. Eén verkeerde beweging of in de natte berm terechtkomen en je ligt zo van de dijk af. Al langer kriebelde het om te gaan rijden maar dat was financieel nooit echt mogelijk. Ik heb jaren geleden wel genavigeerd maar met de komst van deze cup was het financieel verantwoord om in te stappen.”

 

 

Centraal Nederland Short Rally

Veel tijd om wat aan te passen aan de wagen hadden de teams niet, aangezien enkele weken later de Centraal Nederland Short Rally alweer op het programma stond. Waar de strijd tijdens de Zuiderzee Short Rally al ongelooflijk spannend was, was het tijdens de tweede wedstrijd van het seizoen allesbehalve minder boeiend. De rijders zouden in op zaterdag 8 april een totaal ander parcours voor hun kiezen krijgen, met veel snelle rondkoersen met daarin afwisseling van smalle asfaltwegen, klinkerwegen en onverhard.

Duidelijk was dat Ard Pierik en Sietze Hendriks uit waren op revanche, want zij gingen gelijk vol van start tijdens de eerste klassementsproef. Het ging zelfs iets té hard, want op de rondkoers bij Zeumeren vergiste het duo zich in een hairpin waardoor ze wat tijd verloren. Hierdoor wisten Eduard Eertink en Michiel Klein Horsman de snelste tijd te klokken, gevolgd door Geert ter Harmsel en Jan Kamphuis, die de wedstrijd al met een beter gevoel van start gingen dan tijdens de eerste wedstrijd van het seizoen. Ondanks dat ze de eerste klassementsproef dan niet de snelste waren, bleef het duo Pierik-Hendriks voor de aanval kiezen en tijdens de tweede lange klassementsproef bij Huinen werd dit dan ook beloond met een foutloze snelste tijd, waardoor ze de leiding in het klassement weer wisten over te nemen.

Voor Eertink en Horsman ging het ditmaal mis tijdens de tweede klassementsproef toen zij zich vergisten in een aanwijzing op de weg wat hen uiteindelijk een minuut straftijd zou gaan opleveren. Hierdoor vielen zij terug naar de vierde positie en volgden daarmee nog achter de equipes Ter Harmsel & Kamphuis, en die van Marcel Vogelzang en Danny Hoekstra, die heel tevreden terugkeken op hun eerste bouclé ten opzichte van het verloop van de Zuiderzee Short Rally. Toch waren er aan het begin van de wedstrijd ook minder tevreden gezichten te zien. De winnaars van de Zuiderzee Rally, Leendert Lok en Marcel Lamme, kenden zo problemen tijdens hun tweede wedstrijd. Het duo miste namelijk het nodige vermogen en zou tevens nog vast te komen staan in het onverhard tijdens de tweede klassementsproef. Ron Buninga en Richard Berns besloten de wedstrijd wederom rustig van start te gaan, maar maakten desondanks ook een foutje tijdens de tweede klassementsproef. Rutger-Jan Hesselink, ditmaal genavigeerd door Dave Kuiper, was echter wel de grote pechvogel van de wedstrijd, aangezien de wagen totaal geen vermogen had en het duo tevens nog de nodige foutjes maakten op de klassementsproeven.

Tijdens de tweede bouclé konden Hesselink en Kuiper dan ook weinig meer goedmaken, wat resulteerde in een teleurstellende zevende klassering. Buninga ging op zijn beurt best hard over het onverhard gezien zijn 4×4 ervaring, en keek met een zesde klassering erg tevreden terug op zijn wedstrijd. Lok en Lamme kwamen ditmaal niet verder dan een vijfde positie en kregen ook tijdens de tweede bouclé te maken met diverse problemen. Met slechts twee seconden voorsprong op Lok eindigden Eduard Eertink en Michiel Klein Horsman uiteindelijk als vierde, nadat zij tijdens de tweede bouclé wat van de verloren tijd goed wisten te maken. De strijd binnen de top 3 zou nog erg spannend gaan worden tussen Ard Pierik, Geert ter Harmsel en Marcel Vogelzang. Toch kon niemand tippen aan de tijden van Pierik en Hendriks, die hun revanche hadden genomen en de wedstrijd op hun naam schreven. Ter Harmsel en Kamphuis eindigden op hun beurt als tweede met slechts een seconde voorsprong op Vogelzang en Hoekstra, die desondanks terugkeken op een tevreden wedstrijd.

Ard Pierik: “Ik ging er op de eerste klassementsproef gelijk al vol in. Ik maakte daardoor een klein foutje. Daarom besloten we het bij de tweede proef iets rustiger aan te gaan doen. Vanaf dat moment ging het echt prima! We hebben de afgelopen weken nog andere steunen voor het motorblok gemonteerd. Daardoor hebben we ook een betere wegligging. Qua proeven vond ik de tweede klassementsproef, Huinen, echt mooi. We hebben geen fouten gemaakt en er zich nog geen krasje op de auto!”

De volgende wedstrijd is de Autosoft Vechtdal Short Rally op 17 juni aanstaande. Dan gaan we zien of we wederom zo’n spannende strijd mogen verwachten als dat de afgelopen twee al waren. Bent u ook geïnteresseerd in een betaalbare en competitieve rallycup? Kijk dan eens op http://www.206rallycup.nl voor de mogelijkheden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.