Foto: www.motorsport.com

17-12-2015 – Dat Citroën komend seizoen niet actief zal zijn in het WRC, maar in 2017 verbeterd terugkeert, was bij velen al bekend. Onduidelijk bleef wie de zitjes in 2017 bij Citroën zouden gaan bezetten, nadat Mads Ostberg tekende bij M-Sport en Kris Meeke aan tafel zou hebben gezeten met Tommi Mäkinen (huidige teambaas Toyota). Yves Matton gaf gisteren het antwoord op alle openliggende vragen over de rijders.

Zo werd al gauw duidelijk dat Kris Meeke opnieuw bij Citroën heeft getekend, en dus niet de overstap naar Toyota zal maken waarover werd gesuggereerd. De Brit heeft een lange-termijn deal gesloten en is tot in ieder geval eind 2018 actief bij het team waar hij afgelopen jaar zijn allereerste WRC overwinning wist te behalen tijdens de WK Rally van Argentinië. Het Franse rallytalent Stéphane Lefebvre, die tijdens de tweede helft van dit seizoen al een aantal wedstrijden in de Citroën mocht testen, zal de plek van Ostberg als tweede rijder gaan innemen. Daarbij zal hij niet langer genavigeerd worden door zijn vertrouwde navigator Stéphane Prevot, maar door Gabin Moreau, die afgelopen jaar actief was in het ERC Junior Championship naast het Britse talent Chris Ingram in de Peugeot 208 VTi R2.

Yves Matton: “Met onze kijk op ons nieuwe programma in 2017, wilden we een ervaren rijder met veel technische kennis die de eer voor ons hoog weet te houden. Kris was ongetwijfeld de geschikte keuze en ik ben blij dat hij zelf ook besloten heeft bij ons team te blijven. Ook Stéphane is ongetwijfeld een groot talent die het in de toekomst zeer ver zal brengen, en over hem kan ik ook alleen maar positief zijn. Vanaf april 2016 zullen beiden heren de nieuwe wagen gaan testen om ze alvast in te werken voor 2017. Ook zullen we beiden een aantal WRC evenementen laten rijden dit seizoen (niet in de nieuwe wagen) om ervoor te zorgen dat ze in hun ritme blijven.”

Kris Meeke: “Er waren diverse opties beschikbaar om mijn carrière voort te zetten, maar ik koos ervoor om bij het ‘vertrouwde’ Citroën World Rally Team te blijven om mijn ervaring bij dit team in de toekomst nog verder te kunnen uitwerken. Het is ook een manier om het team te bedanken in het geloof in mij en de kansen die ze mij telkens weer gunden. We kennen elkaar allemaal goed en dit inzicht is essentieel bij de succesvolle ontwikkeling van de nieuwe auto. Ik ben erg enthousiast over het programma dat voor ons ligt, ik begon mijn carrière namelijk als ‘design engineer’ en kan niet wachten om mee te helpen aan het design en de ontwikkeling van een auto, waar ik vervolgens zelf ook nog eens mee mag rijden! Ook ben ik erg enthousiast over de nieuwe regels die de FIA opstelde, omdat dit vanaf 2017 sterkere en spectaculairdere auto’s zal opleveren! Maar in ons achterhoofd moeten we onthouden dat het meestrijden voor de eindoverwinning uiteraard het belangrijkste is.”

Tijdens een interview met Lefebvre’s navigator Prevot over zijn vertrek bij Stéphane, lekte ook min of meer uit wie er in de derde en vierde auto van Citroën zullen gaan rijden. Zo zal Khalid Al-Qassimi zoals elk jaar weer een plekje in beslag nemen, maar werd ook de naam van Craig Breen genoemd, die huidig actief is in het European Rally Championship voor de Peugeot Rally Academie. Zodra hier meer duidelijk over wordt, brengen we u daar op de hoogte van.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.