Foto: Bjorn Jessen Fotografie

03-06-2016 – Na een zeer spannende en geslaagde eerste ronde van de Opel Fwd Challenge tijdens de Zuiderzee Rally, staat de volgende afspraak dit weekend gepland rondom Veldhoven, waar vanavond en morgen de ELE Rally zal worden verreden. Voor deze wedstrijd staan er weer vier duo’s aan de start die behoorlijk aan elkaar gewaagd zijn. De grote vraag blijft voorlopig dus nog wie er met de eindzege naar huis gaan, maar wel is zeker dat alle onderstaande rijders een hoop vertrouwen hebben meegenomen naar deze wedstrijd.

 

RTM Rallysport

Het duo Steven van der Mee en Harm van Koppen zal tijdens de ELE Rally een start maken met het voor hun nieuwe rallyseizoen. Voor Van der Mee is de ELE Rally dan ook gelijk een mooie seizoensopener, aangezien de rally dichtbij huis wordt verreden. Ervaring ontbreekt dit duo niet, want voor Steven zal dit alweer de 16e deelname worden aan de ELE Rally. Harm heeft in de afgelopen jaren op zijn beurt heel veel ervaring opgedaan op het gebied van navigeren, en is inmiddels uitgegroeid tot zeer ervaren navigator, wat dit duo gevaarlijke outsiders maakt voor de eindzege. Steven gaat dan ook volop voor de winst in zijn thuisrally.

“De Opel Fwd Challenge is een mooie gelegenheid om met min of meer gelijkwaardige auto’s te kunnen strijden en om te laten zien dat de Astra, ondanks zijn leeftijd, nog zeer competitief is,” de concurrentie vindt Steven echter lastig in te schatten, “Roald Leemans heeft ondanks zijn geringe ervaring bijvoorbeeld al laten zien dat hij zeer snel is, maar feitelijk heeft iedereen gelijke kansen. Het doel is dan ook de OFC Challenge te winnen en de klasse-overwinning in de klasse H15 binnen te halen. Als daarbij een top 20 klassering mogelijk zou zijn, is het weekend compleet!”, aldus Steven van der Mee.

 

Rally Team Leemans

Wellicht wel de sterkste rookie voorlopig van dit seizoen, want Roald Leemans (zoon van Ronald) en navigator Chris van Waardenburg bleken tijdens hun optreden in de Zuiderzee Rally al machtig sterk met de Opel Astra GSi. Helaas viel het duo in de slotfase nog erg ver terug nadat hij op de KP Nagelerweg afsneed en daarmee een flinke straftijd ontving. Maar, ‘nieuwe ronde, nieuwe kansen’, en Roald en Chris zijn dan ook weer klaar om de strijd aan te gaan. Ook dit keer rijdt het duo de Short Rally in combinatie met de Rally, wat samen gelijk staat aan het volledige klassement. Roald gaf zelf al aan dat hij het inmiddels goed kan vinden met de Opel Astra GSi.

“Het gevoel over de auto is goed, ik voel mezelf lekker in de auto en heb er veel plezier mee, en dat is natuurlijk het belangrijkst. Verder rij ik gewoon mijn eigen ritme want dat vind ik erg belangrijk. Daarbij heb ik de proeven natuurlijk nog niet gezien, enkel op video’s en vroeger langs de kant. Het lijkt me echter een leuk evenement om te rijden en ik heb er ook veel zin in!” Ook Roald zou niet kunnen zeggen wie zijn grootste concurrenten zijn voor de ELE Rally, “Dat vind ik moeilijk om te zeggen. Vooral omdat dit natuurlijk weer andere proeven zijn als in Emmeloord. Ik vind het dan ook vooral belangrijk om gewoon mijn eigen ritme te rijden, ervaring op te doen, en kilometers te maken,” aldus Roald Leemans.

 

LMS Rallyteam

Tijdens de Zuiderzee Rally bleek al dat de wagens van het LMS Rallyteam erg sterk waren, nadat de twee ingezette wagens op de eerste en tweede positie in het OFC wisten te eindigen. Het duo Sander van de Hel en Valentijn Martens kwam er de vorige keer echter niet aan te pas om hun teamgenoten te verslaan, en dat kwam mede doordat de wagen wat ‘kinderziektes’ bevatte tijdens de rally. De problemen lijken echter nu opgelost en Sander en Valentijn zijn dan ook uit op revanche! Wel denkt Sander dat hij de vrijdagavond voornamelijk zal gebruiken om weer in het ritme te kunnen komen.

“Het is sowieso alweer een tijdje geleden dat we voor het laatst gereden hebben, namelijk tijdens de Zuiderzee Rally. Dus ik denk dat we de vrijdagavond echt nodig zullen hebben om het juiste ritme weer te zoeken, maar ik verwacht wel dat we er de zaterdagochtend gewoon echt weer goed bij zitten. We hebben ook veel aan de auto gedaan dus daar zal het niet aan liggen. De motor is bijvoorbeeld helemaal aangepakt, dus die heeft nu wat meer vermogen. Dus de intentie is om wat verder naar voren te komen en niet om het op de laatste proeven weer te verliezen,” vertelt Sander, “De organisatie hier is verder denk ik wel de beste organisatie hier in Nederland! Als je ziet hoe het georganiseerd is op het serviceterrein van SchippersStop en het hele voortraject erbij, dat is gewoon helemaal super! En ik verwacht ook dat de proeven – althans, wat ik van het verleden nog weet – het tot een pittige rally maken. Het zijn heel uitdagende proeven, ondanks dat er veel onverhard is uitgeknipt of dat de proeven zijn aangepast. Maar ik verwacht desondanks dat we een mooie rally voorgeschoteld krijgen.”

Ook Sander verwacht veel concurrentie van de rest. “Ik verwacht eigenlijk concurrentie van iedereen want we rijden allemaal met een Astra; Steven van der Mee kan ik nog niet beoordelen. Hij heeft een hele goede auto maar verder nog weinig wedstrijdritme. Roald gaat gewoon keihard met zijn wagen, en Mark heeft op zijn beurt de vorige keer gewonnen, dus ik kan er weinig van zeggen. Dus ik denk dat we zodra we het ritme te pakken hebben gewoon moeten kijken waar we staan en of het de moeite is om nog vol de aanval in te gaan, en dat zal dan waarschijnlijk pas echt na de vrijdagavond zijn.”

De voorlopige leiders in het OFC zijn broer Mark van de Hel en zijn vader Lammert van de Hel, die na de problemen van Sander, de normtijd van Roald, en een aantal kanontijden op het industrieterrein er in de slotfase van de wedstrijd met de eindzege vandoor gingen. Mark en Lammert ontvangen van de organisatie voor deze wedstrijd startnummer 50, en vanaf daar zullen zij zich gaan proberen omhoog te werken in het klassement. Een valkuil voor Mark is echter dat hij altijd lang de tijd nodig heeft om in het ritme te komen, en dat wil hij dus ook het liefst voorkomen.

“De eerste wedstrijd ligt alweer enige tijd achter ons dus het zal weer wennen worden. Daarbij ben ik een langzame starter waardoor ik niet al te lang kan gaan wennen. We hebben natuurlijk een eerste plaats te verdedigen maar weten ook dat we het qua materiaal niet gaan halen bij de concurrentie. We gaan ons eigen tempo rijden en dan kijken waar we staan. En zoals bij de vorige wedstrijd al gebleken is, kan alles nog tot op de laatste klassementsproef veranderen,” vertelt Mark, “De ELE heb ik pas één keer eerder gereden dus op terreinkennis kan ik niet rijden. Goede notes maken zijn voor ons heel belangrijk. De organisatie heeft het wat ik tot dusver weet goed voor elkaar, enkel het startgeld vind ik wel aan de hoge kant, dus of deze rally volgend seizoen weer op de kalender komt is… Onze doelstellingen zijn veel plezier maken, snel rijden en terreinkennis op doen, maar vooral uitrijden om zo’n grote beker mee naar huis te nemen. Ohh ja, en mijn broertje verslaan natuurlijk!”

 

Na de ELE Rally zal ook weer een uitgebreide nabeschouwing en tevens een videoverslag van het OFC volgen. Houd deze site dus op de hoogte voor exclusieve nieuwtjes!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.