30-10-2016 – Dit weekend zal de laatste ronde van het Nederlands Rally Kampioenschap worden verreden rondom Hengelo. De Conrad Twente Rally dient tevens als seizoensafsluiter van de Opel Fwd Challenge, het kampioenschap dat begin dit jaar haar debuut maakte. Inmiddels is duidelijk dat op papier nog twee mannen kans maken op de titel, en wordt er al druk gewerkt aan de plannen voor 2017.

Roald Leemans en Chris van Waardenburg hebben in ieder geval de beste kaarten in handen. De ‘Rookie of the Year’ bewees eerder dit seizoen al hoe ongelooflijk snel hij was met de Opel Astra GSi door tijdens de ELE en Vechtdal Rally de zege in deze challenge op zijn naam te schrijven. Vervolgens heeft het team ook nog deelgenomen aan de Hellendoorn Rally. De GTC Rally moesten Roald en Chris helaas overslaan, maar juist daardoor zijn ze nog strijdlustiger geworden voor dit weekend.

Roald Leemans: “De auto hebben we inmiddels weer helemaal hersteld en is klaar voor de strijd! De Twente Rally ziet er tot nu toe uit als een mooie rally. We zullen zien hoe het zal gaan. Ik heb er in ieder geval heel veel zin in!” 

Na zijn debuutjaar in de Opel Astra GSi lijkt Roald het niveau in de toekomst hogerop te willen zoeken. Met de titel in de Opel Fwd Challenge heeft hij dan eigenlijk ook al zijn doelstellingen met de Astra kunnen behalen. Om deze titel te grijpen zou enkel de finish bereiken al goed genoeg zijn. Inmiddels is Roald samen met het Rally Team Leemans dan ook op zoek naar een nieuw rallywapen voor 2017.

Roald Leemans: “De Opel Fwd Challenge was leuk om mezelf te kunnen meten met de rest. En natuurlijk ook om gewoon wat strijd te kunnen krijgen onder elkaar. Inmiddels ben ik naar meerdere auto’s wezen kijken. De Renault Clio R3 is één van de opties, maar daar kan ik voor de rest nog niks over zeggen. Mijn doelstelling voor dit weekend is gewoon lekker rijden, ervaring opdoen en plezier hebben,” aldus een geheimzinnige Roald.

Roald zal in de Challenge onder andere de strijd aangaan met Dennis Mollink en Sabine Meijerink-Zweers. Mollink had al bewezen een goede concurrentie te kunnen vormen vooraan tijdens de afgelopen Vechtdal Rally. Toen was het helaas de versnellingsbak die in de slotfase van de wedstrijd roet in het eten zou gooien voor het duo. De puntenteller staat daardoor voor het duo jammer genoeg nog op 0, maar een goede concurrent is Dennis zeker. Toch verwacht hij zelf het heel lastig te gaan krijgen in deze Challenge.

Dennis Mollink: “De strijd tijdens de Vechtdal Rally was al super! We waren toen erg aan elkaar gewaagd. Alleen was het jammer dat we de wedstrijd toen moesten staken met versnellingsbakproblemen. Roald, Sander en Mark zijn duidelijk de grootste concurrenten in deze rally. Voor ons zal de Twente Rally zeker een uitdaging zijn, op motorvermogen komen we iets tekort op de anderen. Met de vele lange halen zullen we dus waarschijnlijk veel tijd gaan verliezen op de concurrentie. Toch hopen we dat we op het korte bochtenwerk goed kunnen aanhalen. Onze doelstelling blijft finishen en ons eigen tempo rijden,” aldus Dennis.

En zoals hij al uitlegde mogen we ook concurrentie gaan verwachten van het LMS Rallyteam, die wederom de twee Astra’s aan de start brengen van dit evenement. Met de gebroeders Sander en Mark van de Hel belooft het een spannende wedstrijd vooraan te gaan worden. Mark reed dit seizoen nog in de Astra van Sander tijdens de Hellendoorn Short Rally. Sander was toen afwezig omdat hij toen inmiddels vader was geworden van zoontje Jesse. Beiden zijn er nu wel weer bij, en Mark maakt op papier tevens nog kans op de titel. In de praktijk zal dit echter heel lastig worden, en dat beseft hij zelf ook.

Mark van de Hel: “De Twente Rally is een leuke afsluiter. Zeker de opzet van het evenement was afgelopen jaar en ook dit jaar weer erg goed. Er zijn veel kleinere teams die echt voor dit soort wedstrijden kiezen en de meerdaagse wedstrijden links laten liggen, en dat laat het aantal inschrijvingen ook wel zien. De kans dat ik win van Roald is klein. Hij heeft onderdelen op zijn auto zitten waar ik van droom en hij is gewoon erg snel. Ik ga wel zeker proberen zo dicht mogelijk bij hem te zitten en misschien een dagoverwinning te pakken, maar dat wil mijn broer zeker ook dus dat gaat leuk worden!”

Als medeoprichter van het OFC mag Mark dik tevreden zijn met het verloop van afgelopen jaar. De Challenge heeft bewezen over de afgelopen drie wedstrijden erg competitief te zijn geweest, en bij elke wedstrijd was er zeker een handvol deelnemers die meestreed in het klassement. Binnenkort zullen de plannen voor 2017 dan ook weer op tafel worden gelegd. Uiteraard hopen we dat deze Challenge in de toekomst zal uitgroeien naar een nog meer competitieve en grotere Challenge. Mark legt uit.

Mark van de Hel: “Afgelopen jaar heeft zeker gebracht wat de intentie was van deze Challenge. Iedereen is harder gaan rijden en zeker bij ons in de hal wordt weer echt competitie gereden. Ook de bekers die verzorgt worden door Autobedrijf Leemans zijn super om te mogen ontvangen! Voor 2017 zijn er geen concrete plannen maar binnenkort zal de uitnodiging voor de jaarlijkse vergadering eruit gaan en kan iedereen meedenken en zijn ideeën geven. Wat mij betreft doen we volgend jaar hetzelfde als dit jaar, eventueel aangevuld met een buitenlandse wedstrijd. Voor morgen is het voornamelijk veel lol maken en de competitie aangaan met iedereen in het OFC en daarbuiten. Het is gewoon leuk om in deze competitie rond te rijden,” aldus Mark.

Ook de Opel Fwd Challenge zal 3 maal 3 proeven rijden rondom Hengelo, maar zijn actief in de categorie van de Youngtimers. Ook Steven van der Mee zal weer actief zijn tijdens deze wedstrijd, maar wel tijdens de Twente Short Rally, die slechts zes van de negen klassementsproeven telt. Het belooft in ieder geval weer een spannende strijd te gaan worden. Nabeschouwing volgt na afloop van de wedstrijd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.