Foto: www.wrc.com

24-08-2015 – Met nog vier proeven te gaan op de zondag weet Sébastien Ogier met een leiding van ruim een halve minuut op teamgenoot Jari-Matti Latvala met een goed gevoel van start te gaan. Hieronder leest u wat er gisteren allemaal gebeurde op de proeven Dronthal en Stein&Wein, die tweemaal verreden werden. (klik hier voor verslag dag 2)

Het wachten was op een foutje van regerend kampioen Sébastien Ogier, maar op de eerste twee proeven van de zondagmorgen kwam deze nog niet. Latvala wist echter wel weer wat tijd goed te maken op de Fransman met een tweede tijd op KP18 en de snelste tijd op KP19, waardoor het verschil nu 22 seconden was. Achter de drie Volkswagen rijders was Dani Sordo het best, en hij zag misschien nog een kans om Andreas Mikkelsen te kunnen pakken op de laatste drie proeven.

Elfyn Evans begon de dag erg agressief. De Brit wist verrassend een scratch neer te zetten in Dronthal en op de tweede proef van de zondag zette hij de 3e tijd neer, waardoor Evans wat dichterbij de Hyundai van Thierry Neuville kwam, die op dat moment 5e algemeen stond. Achter Evans stond Mads Ostberg als snelste Citroën op de 7e positie en daarna zat er een ruim gat in het klassement tussen Ostberg en Tänak, die ruim een minuut bedraagt.

Met nog één keer dezelfde proeven te gaan was het weer Ogier die op KP20 de snelste tijd neerzette en daarmee bijna zeker was van de overwinning. Ook Mikkelsen gaf Sordo geen kans op het podium en ging het vooral om het duel tussen de outsiders van deze wedstrijd. Er werden echter geen fouten gemaakt en dat zorgde er uiteindelijk voor dat er nauwlijks wat zou verschuiven in het klassement, en daarmee Hyundai als 4e en 5e wist te eindigen voor Elfyn Evans op een zesde positie.

Er waren nog enkele uitvallers op de zondag, maar de belangrijkste uitval was toch wel die van Martin Prokop. De Tsjech reed maar liefst twee lekke banden op de eerste proef van de zondag en dat was de aanleiding voor Prokop om zijn wedstrijd te beëindigen. Prokop was daarbij over het algemeen al geen gevaar meer voor een top 10 positie nadat hij al een hoop moest doorstaan tijdens de tweede dag.

Voor Kevin Abbring waren de smalle bergwegen van Duitsland puur genieten! De Nederlander wist net als in de Rally van Zweden netjes als 11e te eindigen maar viel daarmee helaas wel net buiten de punten. Zijn volgende wedstrijd zal de rally van Corsica worden begin oktober. Henk Vossen genoot zoals elk jaar ook weer van de rally en wist als 39e algemeen te eindigen en als 4e in de groep N klasse.

Ten slotte nemen we nog even een korte blik op de DMACK Trophy met Mats van den Brand en Kevin van Deijne. Van den Brand die een meer dan geweldige wedstrijd achter de rug had en dat werd dan misschien niet beloond met goud, maar wel met zilver voor hem en navigator Martijn Wydaege. Daarbij won het duo ook nog twee proeven op de zondag! Kevin van Deijne startte volgens het RALLY2 systeem na een ongelukkig foutje op de zaterdag, en waren daarmee eigenlijk al buitengesloten van een mooie positie. Desondanks wist hij als 5e te eindigen in deze cup.

Maar de grote winnaar was toch wel Sébastien Ogier, die een stap dichter bij de titel is en in de Rally van Australië al kampioen kan worden. De enige tegenstander die hij in theorie nog tegenover zich heeft staan is Jari-Matti Latvala, maar in de praktijk zal het bijna onmogelijk worden voor de Fin om hem nog te verslaan. We gaan het zien tijdens de Rally van Australië, waar het rallygeweld van 10-13 september weer gaat losbarsten!

Eindstand ADAC Rallye Deutschland 2015:

1. S. Ogier / J. Ingrassia (Volkswagen)

2. J.M. Latvala / M. Anttila (Volkswagen – +23.0)

3. A. Mikkelsen / O. Floene (Volkswagen – +1:56.6)

4. D. Sordo / M. Martí (Hyundai – +2:09.3)

5. T. Neuville / N. Gilsoul (Hyundai – +2:33.8)

11. K. Abbring / S. Marshall (Hyundai – +9:31.4)

31. M. vd Brand / M. Wydaege (Ford – +44:43.2)

39. H. Vossen / E. Smeets (Mitsubishi – +53:39.3)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.