Foto: www.crash.net

25-10-2015 – Na een spannende eerste dag (verslag dag 1) is het, inmiddels tweevoudig wereldkampioen, Sébastien Ogier die de leiding ook tijdens de tweede dag van de WK Rally van Spanje wist vast te houden. De Fransman had gisteren nog zijn handen vol aan teamgenoot Jari-Matti Latvala en M-Sport rijder Ott Tänak. Hoe het hen, en de andere rijders verliep tijdens de zaterdag leest u hieronder.

De eerste scratch van de zaterdag was al gelijk voor de Fransman, wat ervoor zorgde dat Latvala en Tänak de achtervolging in konden. Die laatste zou echter tijdens de tweede klassementsproef het zwaar te voortduren krijgen nadat hij door wat verkeerde notes een vangrail zou raken en daarmee zijn auto linksvoor flink zou beschadigen. Dit kostte de Estlander heel erg veel tijd en daarmee zakte hij ver buiten de top 10 terug. Vooraan zou het nu dus nog gaan tussen Volkswagen rijders Ogier en Latvala, maar ook Latvala liep aan het begin van de dag niet helemaal lekker aangezien er kleine remproblemen waren aan de auto. Toen Latvala op KP12 ook nog eens lek reed en daarmee een minuut verloor, was het duidelijk dat Ogier voor de rest van de dag vrij spel had. Achter Ogier was het thuisrijder Dani Sordo die een spectaculaire 2e positie algemeen klasseerde na de eerste bouclé, en daarachter volgde de derde rijder van Volkswagen, Andreas Mikkelsen met navigator Ola Floene.

Het liep aan het begin van de dag al niet helemaal lekker toen Tänak wegviel in het klassement. Later zou M-Sport de volgende klap alweer moeten verwerken, toen even later ook teamgenoot Elfyn Evans de macht over het stuur verloor en van de baan raakte, en vervolgens vast kwam te zitten. De Brit viel hierdoor, net als zijn teamgenoot, ver terug waardoor het gehele team de tweede plaats in het constructeurskampioenschap, waar zij ook nog kans op hadden, nu definitief uit hun hoofd konden wissen na dit ‘dramaweekend’ voor hen. Vooraan waren het de Volkswagen-rijders die tijdens de tweede bouclé domineerde. Sordo deed alles wat hij kon doen maar was geen partij voor hen, en viel daardoor uiteindelijk terug naar de vierde positie. Mikkelsen leek er even met de tweede positie vandoor te gaan, maar Latvala kende een sterke tweede helft en wist op KP16 hem voorbij te gaan. De leiding bleef echter voor Ogier die, zolang hij geen fouten maakt, de zege al binnen handbereik heeft. Zuiderbuur Thierry Neuville tot slot wist zijn teamgenoot Hayden Paddon voorbij te gaan op de laatste proef van de zaterdag en staat voorlopig 7e algemeen achter Citroën rijders Kris Meeke en Mads Ostberg.

Tot slot kijken we nog even naar de DMACK Trophy waar, na het wegvallen van Mats van den Brand, Kevin van Deijne de Nederlandse eer hoog moest houden. Tijdens de tweede dag reed Van Deijne opnieuw niet heel erg spectaculair. Hij en navigator Hein Verschuuren reden vaak tijden net buiten de top 5 maar wisten ondanks dat wel hun vijfde positie algemeen vast te houden. Tijdens de tweede helft van de dag zou het duo zelfs nog naar de vierde positie stijgen, nadat de Brit Gus Greensmith met een onbekende rede terugviel in het klassement. De Noor Marius Aasen staat hier nog altijd aan de leiding voor de Brit Tom Cave. Ook de Belgen Guillame en Ghislain de Mevius zijn beiden weer herstart na hun opgave op de vrijdag.

Morgen krijgt u natuurlijk het verslag van de derde en laatste dag van deze rally. Zou het Ogier opnieuw lukken om voor de derde maal op rij de Rally van Spanje op zijn naam te schrijven? Houd de site op de hoogte en u zult het zien!

Tussenstand RallyRACC Catalunya – Costa Duarda 2015 (na dag 2):

1. S. Ogier / J. Ingrassia (Volkswagen)

2. J.M. Latvala / M. Anttila (Volkswagen – +54.0)

3. A. Mikkelsen / O. Floene (Volkswagen – +56.9)

4. D. Sordo / M. Martí (Hyundai – +1:01.4)

5. K. Meeke / P. Nagle (Citroën – +1:42.2)

7. T. Neuville / N. Gilsoul (Hyundai – +1:56.5)

44. K. van Deijne / H. Verschuuren (Ford – +39:19.6)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.