Foto: www.motorsport.com

23-01-2016 – Tijdens de tweede dag van de 81e Rallye de Monte Carlo heeft huidig wereldkampioen Sébastien Ogier de leiding weer teruggewonnen, die na de eerste dag in handen was van Kris Meeke. Maar daarnaast gebeurde er genoeg om na te vertellen, en dat leest u allemaal hieronder.

Al vroeg in de ochtend was het Ogier die de aanval had gekozen, en aan het einde van de eerste bouclé zou hij Meeke dan ook voorbij gaan in het klassement na twee van de drie snelste tijden te klasseren. Tijdens de tweede bouclé leek de Fransman even zijn voorsprong te gaan uitbreiden, maar op de zevende klassementsproef sloeg Meeke op zijn beurt weer een grote slag en nam de leiding over met een kleine voorsprong van acht tienden. In de slotproef van de vrijdag maakte Ogier dan nog maar eens duidelijk waarom hij deze rally al tweemaal op rij won, en deelde een flinke klap uit van 10 seconden op Meeke, waarmee hij als dagleider uit de bus kwam.

Achter Ogier en Meeke was het overigens ook spannend genoeg, want daar was het Andreas Mikkelsen die de derde positie voorlopig nog in handen had. Op de zevende klassementsproef spinde zijn Volkswagen echter, waardoor het Jari-Matti Latvala was die zijn positie voorlopig overnam. Latvala was aan het begin van de dag nog in een spannend duel geraakt met onze zuiderbuur Thierry Neuville, maar duidelijk is dat de Belg nog erg moet wennen aan de nieuwe Hyundai. Toch doet Neuville voorlopig goede zaken op de vijfde positie achter Mikkelsen maar wel voor de snelste M-Sport rijder: Mads Ostberg.

Voor de teamgenoot van Ostberg was er minder goed nieuws, want Ott Tänak crashte op de zesde klassementsproef hard van de baan, maar hij kon uiteindelijk met wat schade aan de body verder. Op exact hetzelfde punt gingen ook Lorenzo Bertelli en WRC2 rijder Jean-Michel Raoux van de baan, en voor Bertelli zou dit in ieder geval zijn Waterloo zijn. Alsof dit nog niet genoeg was, gingen zowe Robert Kubica en Hayden Paddon ook in dezelfde bocht van de baan, waardoor ook zij uit de wedstrijd lagen. Elfyn Evans had veel geluk gehad in die bocht, en wist dankzij Kubica’s auto nog net op de baan te blijven. Eric Camilli zou tijdens zijn debuutrally voor M-Sport 100 meter na Kubica’s auto van dezelfde helling glijden, en ook voor hem was het game over, wat deze twee punten tot een nachtmerrie heeft gemaakt voor het slagveld tijdens deze editie.

Henk Vossen deed vrijwel de hele vrijdag goede zaken met zijn Mitsubishi, en wist alleen maar posities omhoog te schuiven in het klassement. Op de laatste proef zou hij echter nog wel posities terugvallen, maar desondanks kan hij dik tevreden zijn met zijn 60e positie algemeen. Daarmee staan hij en navigator Eddy Smeets nog altijd derde in de standaard groep N-klasse, vlak achter de Duitser Reiner Hahn in de iets verouderde Mitsubishi Lancer Evo IX. Vossen zou met een nieuwere generatie wellicht op de zaterdag zijn tweede positie over kunnen nemen.

 

Tussenstand na Vrijdag

1uparrow green.svg 1. S. Ogier / J. Ingrassia (Volkswagen – 1:29:06.1)

1downarrow red.svg 2. K. Meeke / P. Nagle (Citroën – +9.5)

1uparrow green.svg 3. J.M. Latvala / M. Anttila (Volkswagen – +1:08.1)

1downarrow red.svg 4. A. Mikkelsen / A. Jaeger (Volkswagen – +1:33.8)

1downarrow red.svg 5. T. Neuville / N. Gilsoul (Hyundai – +1:47.8)

1uparrow green.svg 60. H. VOSSEN / J. FINDHAMMER (Mitsubishi – +31:58.9)

 

Video’s van het slagveld van de vrijdag

Robert Kubica (Ford Fiesta RS WRC)

 

Hayden Paddon (Hyundai i20 WRC)

 

Eric Camilli (Ford Fiesta RS WRC)

 

Elfyn Evans (Ford Fiesta R5)

 

Ott Tänak (Ford Fiesta RS WRC)

 

Lorenzo Bertelli (Ford Fiesta RS WRC)

 

 

Jean-Michel Raoux (Citroën DS3 R5)

 

Ricardo Triviño (Citroën DS3 R5)

 

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.