Foto: www.auto-moto.com

25-01-2016 – Huidig wereldkampioen Sébastien Ogier is er dit jaar in geslaagd om zijn trilogie te voltooien. Nadat zijn belangrijkste concurrenten, Jari-Matti Latvala en Kris Meeke, wegvielen tijdens de derde dag van de wedstrijd, had de Fransman vrij spel en haalde op de laatste dag dan ook vrij gemakkelijk de eindzege binnen. Wat er verder nog allemaal op de zondagproeven gebeurde, leest u hieronder.

Met een voorsprong van bijna twee minuten en nog drie proeven op het programma was het niet verrassend meer dat Ogier zou winnen. De Fransman zette nog wel even een tandje bij tijdens de laatste proef, die als ‘power stage’ meetelde, en won deze, waardoor hij en navigator Julien Ingrassia de volle mep van 28 punten binnen weten te halen. Voor Ogier is de overwinning in de Rally van Monte-Carlo dan ook de belangrijkste van allemaal. Achter Ogier was het teamgenoot Andreas Mikkelsen die in een spannend duel was geraakt met de Belg Thierry Neuville. Helaas zou onze zuiderbuur tijdens de laatste proef problemen met de transmissie oplopen, waardoor hij uiteindelijk tevreden moest zijn met een alsnog keurige derde positie.

Achter Neuville was het M-Sport rijder Mads Ostberg die op zijn beurt een foutloze wedstrijd wist om te zetten in een vierde positie. Veel druk lag er overigens niet meer op de Noor, die uiteindelijk drie minuten voorsprong op de Citroën van Stéphane Lefebvre had. Lefebvre reed voor zijn doen een ‘droomrally’, want niemand had verwacht dat de Fransman hier zo sterk uit de bus zou komen. Na het wegvallen van Meeke heeft hij de eer voor het team zeker hoog gehouden met zijn top vijf positie, sneller dan Dani Sordo, die op zijn beurt Ott Tänak tijdens de laatste klassementsproef nog voorbij wist te gaan in het algemene klassement.

Om ook nog maar even terug te blikken naar de WRC2 klasse. Daar was het Elfyn Evans die in de Ford Fiesta R5 van M-Sport vanaf het begin al de beste zaken deed. Tijdens de tweede dag zou de Brit echter een lekke band oplopen, en nam de Duitser Armin Kremer in de Skoda Fabia R5 de leiding tijdelijk over. Die leiding zou voor Kremer vervolgens van korte duur zijn, want Evans ging direct de aanval in en nam tijdens de volgende proef de leiding weer over, en gaf deze vervolgens niet meer weg, wat resulteerde in de overwinning in het WRC2 en een knappe achtste positie algemeen!

Zoals u gisteren heeft kunnen zien tijdens ons verslag van de zaterdag crashte Volkswagen-rijder Latvala een berm in, en reed vervolgens een toeschouwer aan. Latvala verklaarde aan het einde van de proef dat hij door de slechte zichtbaarheid niet had gezien dat hij een man aanreed. De stewards waren echter anders van mening, en daardoor ontvangt Latvala een boete van 5000 euro en een voorwaardelijke schorsing, indien deze crash zich opnieuw voordoet. Op ons verslag van gisteren kunt u de beelden eventueel nog terugkijken, en zelf uw oordeel over dit incident geven.

Tot slot kijken we nog even naar hoe het Henk Vossen en Eddy Smeets tijdens de laatste dag is vergaan. Vossen wist namelijk ook tijdens deze laatste dag te stijgen in het klassement, en zonder problemen de finish te bereiken. Wel maakte hij een fout tijdens de laatste dag van de wedstrijd, waarvan de beelden hieronder terug te vinden zijn. Hij en Smeets mogen uiteindelijk alsnog dik tevreden zijn met hun 54e positie, en wellicht zien we hun komend seizoen ook weer terug op de Nederlandse rallypaden. In de standaard groep-N klasse deed hij overigens ook fantastische zaken, want daar eindigde hij als derde algemeen op ongeveer 25 minuten van winnaar Eamonn Boland.

 

Eindstand WRC Rallye Monte Carlo 2016

1rightarrow blue.svg 1. S. Ogier / J. Ingrassia (Volkswagen – 3:49:53.1)

1rightarrow blue.svg 2. A. Mikkelsen / A. Jaeger (Volkswagen – +1:54.5)

1rightarrow blue.svg 3. T. Neuville (Hyundai – +3:17.9)

1rightarrow blue.svg 4. M. Ostberg / O. Flone (Citroën – +4:47.7)

1rightarrow blue.svg 5. S. Lefebvre / G. Moreau (Citroën – +7:35.6)

1uparrow green.svg 54. H. VOSSEN / J. FINDHAMMER (Mitsubishi – +1:15:01.6)

 

Video’s

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.