Proton set for WRC return in 2018

19-05-2017 – Het was de week van de R5’s afgelopen week. Twee merken kwamen zo met hun gloednieuwe concept naar buiten, namelijk het concept van twee nieuwe R5’s die we in de toekomst zeker op de rallypaden terug zullen gaan zien. Proton zal namelijk haar terugkeer maken in het WRC, met de Proton Iriz R5 waarvan de eerste foto’s zoals hierboven al naar buiten zijn gekomen. Daarbij komt ook Holzer Motorsport met het concept van, jawel, een Opel Corsa R5.

Het team van Proton hoopt in 2018 haar rentree te maken in de rallysport met dit gloednieuwe wapen, na enkele jaren geleden de Proton Satria Neo S2000 op de markt te hebben gebracht. De Opel Corsa R5 werd afgelopen week alvast in Portugal voorafgaand de WK Rally van Portugal gepresenteerd, maar vooralsnog is het onduidelijk wanneer deze wagen gehomologeerd zal worden. De plannen van de Corsa R5 lagen al langer op de tekentafel bij Holzer Motorsport, en het resultaat mag er dan ook zeker zijn.

Günter Holzer (CEO Holzer Motorsport): “We geloven dat R5 een sterke en interessante categorie is. De technologie is betaalbaar, dus beslisten we om een project te starten om een Holzer R5 Corsa te bouwen. Ik moet benadrukken dat dit een volledig privé-initiatief is. Nu kijken we vol verwachting naar de feedback uit de rallygemeenschap.”

Chris Mellor (Proton Racing): “We zijn afgelopen jaar eens gaan kijken of we één van onze type Proton’s misschien weer om te gaan bouwen tot rallyauto. De vorm en grootte van de Proton Iriz is hiervoor wat dat betreft perfect. Alles aan deze auto maakt het tot een sterk rallywapen, en we hebben dan ook alle ingrediënten om in de toekomst weer competitief te kunnen meedoen in de rallysport. Proton heeft overigens nooit haar interesse in de rallysport verloren alleen was het al die jaren praktisch gezien niet mogelijk een goed rallywapen op te bouwen. Over dit concept zijn we daarentegen zeer enthousiast, en we zijn goed op weg om alles voor volgend seizoen klaar te krijgen. De bedoeling is dat we op 1 januari 2018 deze wagen kunnen homologeren.”

De Corsa R5 kan op haar beurt hét antwoord zijn om de doorstroming van het vele talent bij Opel te verzekeren. Zo blijft heel wat oud-Opel talent al even ter plaatse trappelen. Denk maar aan de Zweed Emil Bergkvist die in de Adam R2 onoverwinnelijk was, maar het op vandaag moet stellen met een beperkt privé-programma. Met Jari Huttunen, Chris Ingram en Tamara Molinaro bezit Opel opnieuw een talentvol internationaal team, terwijl de kweekvijver blijft groeien met de ADAC Opel Rallye Cup in Duitsland. Een R5-wagen kan de ontwikkeling van de jonge lichting verzekeren en kan zorgen voor een doorstroming richting het WRC. Eén van de geïnteresseerde toehoorders bij de presentatie was Jan van der Marel. Hij vertelde autosport.nl over zijn betrokkenheid bij Holzer Motorsport.

Jan van der Marel: “Ik ken ze al heel lang en weet al een jaar dat ze er mee bezig zijn. Het is een heel interessante auto, maar voor je er iets mee kunt moet hij eerst gehomologeerd worden. Ik ben ervan overtuigd dat je met deze auto alles kunt winnen in Nederland, zeker met Timo achter het stuur. Of dat haalbaar is zal afhangen van Opel. Ten eerste of de auto er überhaupt komt en daarna natuurlijk of we een samenwerking kunnen starten om een programma op te stellen met deze auto.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.