pic

Foto: Juha Bos

17-11-2015 – In Wales zagen we afgelopen weekend de complete wereldtop aan de start tijdens de seizoensafsluiter van het WRC. Veel Nederlandse spektakelmakers reisden echter af naar Duitsland, waar de Rallye Köln-Ahrweiler op het programma bestond. Deze rally is specifiek gericht op de spectaculaire 2-wiel aangedreven equipes. Sommige Nederlanders waren ook zeker kanshebber voor de eindzege, zoals Bertram Altena, Edwin Wolves, Frank Gerritsen Mulkes en Jan Nijhof op de afbeelding hierboven.

Vooral het duo Altena en Aaltink in de zowel spectaculaire als snelle Opel Manta 200 opende de wedstrijd erg snel. Zij stonden na twee klassementsproeven als derde geklasseerd, en zouden later zelfs de tweede positie overnemen! Voorlopig was de Duitser Georg Berlandy in de Opel Ascona 400 echter ruim het snelst, en had na deze 3 proeven al een voorsprong van ruim een halve minuut. Het Nederlandse duo was er nu dus vooral op gericht deze 2e positie vast te houden voor Michael Küke in de Porsche 911 RS. De verschillen waren erg klein, en dat bleek ook op de vierde klassementsproef, toen Altena toch weer een aantal posities moest afstaan aan zijn Duitse concurrenten en nu terugviel naar de 4e positie. Met deze positie zou hij het er een groot gedeelte van de dag mee moeten doen.

Tegenover de rest van de Nederlanders was Altena echter heel sterk bezig. Edwin Wolves, net als Altena rijdend in een Opel Manta 200, en Jan Nijhof bungelden namelijk rond de 10e positie algemeen. Eerder die dag waren deze twee rijders nog in een leuk duel geraakt samen met Frank Gerritsen Mulkes, maar nadat hij wat terugviel door een straftijd in het klassement, moesten de heren het met elkaar om de 2e positie bij de Nederlanders uitmaken. Uiteindelijk zou Wolves aan het langste eind trekken en een keurige top 10 positie op zijn naam te schrijven. Nijhof mocht niet klagen, want hij had desondanks een mooie wedstrijd meegemaakt, beloond met een 12e positie. Bertram Altena wist op de laatste proef overigens nog een snellere tijd neer te zetten dan Küke, en daarmee mochten hij en Aaltink alsnog een feestje bouwen op het podium.

Uiteindelijk wisten alle 8 Nederlanders de finish te bereiken, maar de opvallendste deelname was die van Patrick Meijer. Na zijn ongeluk in de Golden Tulip Rally (tegenwoordig de Hellendoorn Rally) in 2006 waarbij zijn vrouw en navigatrice Nancy Meijer om het leven kwam en de wedstrijd vervolgens werd stilgelegd uit respect, is Patrick minder actief in de rallysport geworden, maar dit evenement liet hij niet schieten, en stapte samen met Henk Schut in een Opel Ascona A. Het duo reed vervolgens een geweldige wedstrijd en wisten te eindigen als 14e algemeen en daarmee als 4e bij de Nederlanders, een geweldige comeback die dubbel en dwars (want dat gingen ze zeker) beloond werd!

De uitslagen van dit evenement zijn hier terug te vinden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.