Afbeeldingsresultaat voor craig breen condroz rallye

Foto: GrenzEcho

07-11-2016 – Één van de populairste wedstrijden en de enige echte seizoensafsluiter van het Belgisch Rallykampioenschap, en dan hebben we het uiteraard over de Condroz Rallye. Met de aanwezigheid van grote teams, waaronder het officiële WRC team van Citroën met Craig Breen en Stéphane Lefebvre, beloofde het een spannende strijd te gaan worden vooraan.

Het was echter Breen die met zeven snelste tijden over 22 klassementsproeven liet zien dat hij de sterkste van het veld was waar de concurrentie het liet liggen. De grootste concurrentie moest komen van zijn eigen teamgenoot Lefebvre, maar ook van outsider Cédric Cherain die zijn overwinning uit 2015 kostte wat het kost wou verdedigen. Cherain zou helaas de fout in gaan tijdens de slotfase van de zaterdagavond waardoor hij wegviel uit het klassement en de Citroën-rijders vrij spel kregen. Breen zou na de zaterdag een comfortabele voorsprong van ruim twintig seconden hebben opgebouwd op Lefebvre, waardoor hij tijdens de zondag kon controleren.

De rest van de concurrentie moest eigenlijk al vanaf de start van de wedstrijd de achtervolging in. Kris Princen (Peugeot 208 T16) en Guillame Dilley (Hyundai i20 R5) werden eigenlijk gewoon zoek gereden door de mannen vooraan en gingen zelf daarbij ook nog eens de mist in. Princen zou zou de fout in gaan op het onverhard van Lavoir en daarmee 2 lekke banden rijden, waardoor de Peugeot-rijder ruim een minuut liet liggen. Ook Dilley had problemen met een wiel en moest deze vervangen, waardoor ook hij zich kansloos stelde voor de eindzege.

Het team van Citroën slaagde er tijdens de Condroz Rallye niet in de overwinning te pakken tijdens de afgelopen edities. 2013 was de laatste editie waar negenvoudig wereldkampioen Sébastien Loeb de zege op zijn naam schreef, waarnaar Kris Meeke en Petter Solberg er in 2014 niet in slaagden de zege te pakken. Ook vorig jaar wist het team onder leiding van Matton geen zege te pakken toen merkgenoot Cherain de hoofdprijs greep, maar dit seizoen mag Craig Breen zich in het rijtje voegen van de inmiddels fantastische lijst van winnaars van de Condroz Rallye. Uiteindelijk zou zijn voorsprong 24.3 seconden bedragen op Lefebvre, die als tweede eindigde.

Ondanks het wegvallen van Princen en Dilley bleef het achter de twee kemphanen vooraan spannend. François Duval maakte zo ook zijn debuut met de Hyundai i20 R5 maar viel met problemen weg na de tweede bouclé op de zaterdag. De grootste klapper kwam daarbij dit weekend van Emil Bergkvist met de Citroën DS3 R5. De Zweed rolde meerdere malen over de kop waardoor ook hij zijn Waterloo vond. Verder zou zoals gezegd ook Cherain de finish niet zien, evenals Ghislain de Mevius rijdend in de Skoda Fabia R5.

Door het wegvallen van vele namen kon Vincent Verschueren doorschuiven naar een keurige podiumpositie. Hij wist Lefebvre nog goed te volgen in het klassement en had genoeg voorsprong op de rijders achter hem. Xavier Bouche zou met hetzelfde materiaal (Skoda Fabia R5) namelijk een halve minuut achter hem eindigen als vierde. Yves Matton, de bekende teambaas van het Citroën Abu Dhabi WRT, wist als snelste WRC-coureur de vijfde positie in beslag te nemen, rijdend in de ex-Ogier Citroën C4 WRC. Chris van Woensel strompelde erg met problemen afgelopen weekend en moest uiteindelijk tevreden worden gesteld met de zevende plek achter Manuel Canal-Robles in de Skoda Fabia WRC.

Kris Princen wist zijn tweede positie in het Belgian Rally Championship te behouden door uiteindelijk nog de achtste positie in het klassement te pakken, en eindigde daarmee voor de Ford Fiesta R5’s van Adrian Fernémont en Davy Vanneste. Olivier Collard kwam als snelste Mitsubishi-rijder uit de bus en eindigde als elfde, voor zijn concurrenten Anthony Martin en Michael Albert. Kevin Demaerschalk was op zijn beurt de snelste tweewielaandrijver met de Citroën DS3 R3T, terwijl Guillame de Mevius de zege bij de Junioren greep. In de klasse RC4 slaagde De Mevius er echter uiteindelijk niet in de titel te pakken, aangezien die ging naar Steven Dolfen.

En daarmee komt er een einde aan een geslaagd Belgisch Rallyseizoen. Volgend jaar gaat het avontuur uiteraard gewoon weer opnieuw van start, te beginnen met de bekende seizoensopener rondom Landen, namelijk de Rally van Haspengouw op 25 februari 2017. Tot die tijd brengen wij u op de hoogte van het laatste nieuws en de laatste geruchten van het Belgisch Rallykampioenschap anno 2017.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.