Foto: www.racexpress.nl

28-06-2016 – Het houdt maar niet op voor ‘Fast Freddy’! 21 maal nam hij deel aan de Ypres Rally, veertien maal eindigde hij op het podium, en dit weekend wist hij tevens voor de elfde maal de zege te grijpen tijdens de 52e editie van de Kenotek Ypres Rally. Loix wist dit echter niet geheel op eigen kracht te doen dit keer, maar kreeg nogal wat hulp van de concurrentie.

Als grote favoriet zou Freddy Loix van start gaan aan deze wedstrijd. Loix had namelijk sterk en betrouwbaar materiaal, en was uit dit deelnemersveld wellicht de meest ervaren deelnemer. Toch was de concurrentie niet te min, in tegendeel. Wat te denken van de (ex) Citroën-WRC rijders Stéphane Lefebvre en Bryan Bouffier. Ook de Europese top met in de hoofdrol Alexey Lukyanuk stonden hier aan de start, aangezien deze wedstrijd tevens meetelde voor het Europees Rallykampioenschap. Daarbij mogen we de Belgische top niet vergeten, want Kris Princen en Vincent Verschueren zouden er alles aan doen om Loix en navigator Johan Gitsels van de titel af te houden, aangezien die hier met een overwinning ook binnen kon zijn.

De wedstrijd begon gelijk hard tegen hard op de vrijdagmiddag. Helaas pakte het voor het Russische duo Lukyanuk en Arnautov gelijk uit tot één groot drama. Beiden kregen namelijk al vroeg in de wedstrijd te maken, vlogen over de kop, en daarmee was hun kans op de eindzege verkeken. Bouffier wist te openen met een scratchtijd op de eerste klassementsproef, voorlopig gevolgd door Loix en een sterke Bernd Casier op de derde positie. Vervolgens kwamen Lefebvre en Verschueren sterk naar voren door beiden een snelste tijd te klokken. Die laatste wist zelfs hierdoor ‘Fast Freddy’ voorbij te gaan in het klassement, en stond nu tweede met een tiende van een seconde voorsprong op zijn landgenoot. Voor Cédric Cherain was het avontuur inmiddels al over, nadat hij vast kwam te zitten in een modderige berm.

Tijdens de tweede en tevens laatste bouclé van de vrijdag gaven Bouffier en navigator Denis Giraudet hun dagzege niet meer weg, en hadden een voorsprong van een kleine zeven seconden opgebouwd op Loix en Gitsels, die op hun beurt inmiddels de tweede positie weer hadden veroverd. Verschueren volgde daarachter alsnog knap op een derde positie, en wist daarmee Princen en Lefebvre achter zich te houden. Hermen Kobus kon na zijn lange afwezigheid na zijn crash tijdens de Rally van de Canarische Eilanden toch weer uitstekend meedoen tijdens zijn rentree, en deed voorlopig goede zaken op een zevende positie algemeen.

Tijdens de zaterdag had Loix voor de aanval gekozen, en wist tijdens de eerste klassementsproef direct Bouffier voorbij te gaan in het klassement. Jaroslaw Orsák zou lekrijden nadat hij een slippertje maakte, en daarmee viel hij terug buiten de top 10 (zie onderstaande video). Lefebvre bleef tijdens de tweede bouclé druk zetten op de voorhoede, en steeg hierdoor terug naar een derde positie. Ondertussen had Lukyanuk wederom een zware crash meegemaakt nadat hij herstart was op de zaterdag, en werd vervolgens door vervoerd per ambulance, maar hij en zijn navigator hadden verder geen ernstige verwondingen opgelopen. Ook Bouffier zouden we even later kwijtraken, aangezien het pechduiveltje van Ieper voor de zoveelste keer zijn wagen trof, waardoor de Fransman met een defecte versnellingsbak aan de kant moest.

De strijd vooraan werd er daardoor zeker niet minder spannend op. Lefebvre volgde namelijk nog maar binnen de tien seconden van Loix, en daarachter waren Princen en Verschueren in een spannend duel geraakt om de derde positie, voorlopig in het voordeel van de Peugeot-rijder. Terwijl op de KP Hollebeke het verschil tussen de eerste twee alleen maar kleiner werd, zou de knoop worden doorgehakt richting het einde van deze proef, toen ook Lefebvre met een kapotte versnellingsbak zijn wagen aan de kant van de weg moest parkeren. Hierdoor werd het duidelijk dat niemand de elfde zege van Loix meer af kon pakken.

Uiteindelijk zou Princen de tweede positie pakken, maar dit was niet genoeg om Loix van de titel af te houden, want ook het Belgisch Kampioenschap werd met deze zege beslist. Verschueren leek af te gaan op een derde positie, maar door een foutje op de laatste proef zou hij uiteindelijk terugvallen naar een vijfde plek algemeen. Hierdoor kwam er een podiumplek vrij voor Casier, die met zijn Ford Fiesta R5 een uitstekende tweede dag reed, en deze podiumplek dan ook dubbel en dwars verdiend had. Ook Kobus en navigator Erik de Wild reden vrijwel het hele weekend sterk en constant, en dit werd voor het Nederlandse duo uiteindelijk beloond met een vierde positie.

Freddy Loix: “We hebben gisteren een briefing gehad, want Bouffier en Lefebvre waren sneller. We hebben rustig de tijd genomen om een strategie uit te werken. We hebben eerst de afstellingen wat harder gezet, waardoor de Skoda nerveuzer en moeilijker te besturen werd. Ik reed precies zoals ik wilde, zonder overdreven risico’s te nemen of te snijden waar ik het niet wilde. Stéphane Lefebvre kwam sterk opzetten, maar ik wist dat hij daardoor de mechaniek moest belasten en ik rekende op de betrouwbaarheid van onze Skoda. Pas wanneer hij ons zou passeren, zou ik een tandje bij steken en meer risico’s nemen. Dat is niet meer nodig gebleken.”

Bij de ERC Junioren zou Opel-rijder Marijan Griebel er met de zege vandoor gaan, terwijl Polle Geusens de snelste Belgische rijder bij de junioren werd. Voor Tim van Parijs was het vrij spel in de GT-klasse, nadat hij Marc Duez en Jochen Claerhout vroeg op de zaterdag zag wegvallen. Bij de groep N-klasse ging de zege naar Bert Coene, gevolgd door Filip Pyck op een tweede positie.

Na de zomerstop gaat het Belgisch Kampioenschap verder in Roeselaere, als de Omloop van Vlaanderen begin september op het programma staat. In het ERC staat de Rally van Estland over een paar weken op het programma, en daar zal Lukyanuk op zijn beurt een revanche moeten grijpen op regerend kampioen Kajetanowicz. Houd de site dus op de hoogte om niets te missen van zowel het BRC als het ERC!

 

EINDUITSLAG: 

http://ewrc-results.com/final.php?e=28154&t=Kenotek-by-CID-LINES-Ypres-Rally-2016

 

HIGHLIGHTS KENOTEK YPRES RALLY 2016:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.