Foto: www.omroepbrabant.nl

31-05-2015 – Na twee dagen lang in een zenuwslopend duel gezeten te hebben, wist Jeroen Swaanen na alle uitgevallen edities van afgelopen jaren de 51e editie van de ELE Rally weer eens op zijn naam te schrijven. Swaanen reed deze wedstrijd samen met Sander van Barschot in een Ford Fiesta RS WRC. Wat Swaanen, en vele andere rijders allemaal hebben doorstaan tijdens deze rally leest u in het verslag hieronder.

We begonnen met zes klassementsproeven op de vrijdag avond. Al gauw was het duidelijk dat de Subaru Impreza S14 WRC van favoriet Erik van Loon en Hein Verschuuren niet goed liep. Dit leidde ertoe dat Van Loon al aan het einde van de eerste KP zijn Subaru aan de kant moest zetten en moest hopen dat hij de volgende dag weer aan de start kon staan voor een eventuele dagzege. Het duel vooraan werd er echter niet minder spannend op. Piet van Hoof en Jasper van den Heuvel wisten de WRC’s en R5’s verrassend goed stand te houden. Van den Heuvel ging zelfs aan de leiding toen het begon te regenen en Swaanen een verkeerde bandenkeuze maakte.

Een verrassend tweede tijd op KP Asten was er voor Wim Muilwijk, die in zijn tweewielaangedreven BMW M3 E46 uitstekende top 10 tijden reed en mee kon doen in de strijd met de Mitsubishi Lancer’s. Jeroen Swaanen moest op diezelfde proef 11.8 seconden toegeven op Van den Heuvel, waardoor Swaanen al gauw na de eerste boucle wedstrijd tegen een achterstand aanliep van bijna een halve minuut. Achter de top 3 waren Michiel Becx en Bob de Jong de strijd der R5’s aangegaan, voorlopig was deze in het kleine voordeel van De Jong. Daarachter werd echter weer geduelleerd om de tweede plaats in de groep N klasse tussen de Deen Steen Andersen, Marco Schapers en Antoine van Ballengooijen.

Ondanks de verkeerde bandenkeuze van Swaanen tijdens de eerste boucle, was het opnieuw Jasper van den Heuvel die bijna 10 seconden pakte op de tweede keer Stiphout. Piet van Hoof probeerde ondertussen zijn derde plaats veilig te stellen van de achtervolgers, wat hem tot nu toe goed lukte. Timo van der Marel moest voorlopig toezien hoe de Peugeot van Piet-Hein van der Heijden verrassend de leiding nam in zijn klasse. Jan de Winkel stond ook weer eens aan de start met zijn brute Renault Clio R3, maar had weinig tegenstand in zijn klasse aangezien Ruurd Osche deze wedstrijd niet deelnam.Terug naar de strijd vooraan, waar Swaanen inmiddels de aanval had ingezet op de tweede maal Asten, die inmiddels in het donker verreden werd. Hij pakte (slechts) 1 seconden wat weinig indruk maakte op Van den Heuvel. Op de laatste proef van de vrijdag wist Swaanen echter wel een gat te slaan, en pakte daar 8 seconden op hem waardoor de achterstand na dag 1 verkleind was naar 23.4 seconden.

De zaterdag ging van start met KP Wintelre, waar Jasper van den Heuvel rechtdoor schoot en daar tijd toe moest geven aan Swaanen. Het was echter Piet van Hoof die in zijn ‘achtertuin’ de proef op zijn naam schreef. Op de KP Strijpse Kampen wist Jasper van den Heuvel het tijdverlies weer goed te maken en pakte 13 seconden op Swaanen. Van Loon was die dag weer opnieuw gestart en wist een groot aantal proeven te winnen. “Ik wil wel eens laten zien wat ik kan!”, aldus van Loon. Tijdens de laatste proef van deze bouclé (Spoordonk) zagen we dat Bob de Jong verrassend veel tijd weggaf, en daarmee Antoine van Ballengooijen voor zich liet gaan. Michiel Becx had inmiddels geen last meer van De Jong en reed op een keurige 4e positie. Jeroen Swaanen wist deze proef toch weer 7 seconden van de achterstand goed te maken met het motto “No risk, no fun!”

Tijdens de tweede maal Wintelre maakten groep N-rijder Marcel van Leeuwen met navigatrice Annette Vogelzang een harde koprol mee, volgens bronnen zijn beiden gelukkig ongedeerd gebleven. Swaanen wist diezelfde proef op zijn naam te schrijven met een krappe voorsprong op Piet van Hoof. Jasper van den Heuvel gaf opnieuw 3 seconden toe en miste de snelheid helaas op de lange halen, waar de 1.6L Ford Fiesta WRC van Jeroen Swaanen toch echt aan het langste eind trok. Michiel Becx stond nog altijd, met een ruime voorsprong op Van Ballengooijen en De Jong, op de vierde plaats algemeen. Timo van der Marel had in zijn klasse inmiddels geprofiteerd van het uitvallen van Van der Heijden, waardoor hij eigenlijk met ogen dicht de winst in deze klasse reed.

Jeroen Swaanen had op de laaste twee proeven van deze boculé alles op alles gezet, wat resulteerde in fantastische tijden. Na KP12 was de achterstand van Swaanen nog maar 4 seconden, waardoor Van den Heuvel het zwaar te voortduren zou gaan krijgen op de komende 5 proeven op het programma. Na een service gingen beiden mannen naar de laatste maal Strijpse Kampen, een proef waar Van den Heuvel misschien wat goed kon maken. Maar tegen de aanvallende Fiesta WRC kon hij ook deze proef geen tijd pakken en verloor een kleine seconde. Een zenuwslopend duel tussen de rijders was ontstaan, maar

Deze werd helaas beëinigd in Sint-Oedenrode. Een kapotte aandrijfas zorgde ervoor dat Van den Heuvel een normtijd moest nemen en terugzakte naar de 7e positie, waardoor Jeroen Swaanen de wedstrijd eigenlijk alleen nog maar hoefde te controleren, aangezien Piet van Hoof (2e) al op een achterstand liep van meer dan een minuut. Van den Heuvel probeerde echter nog een aantal posities goed te maken en ging de aanval in op Bob de Jong, Arjen de Koning en Antoine van Ballengooijen. Achter deze rijders volgden Martin van Iersel en Johan Schop, die op het industrieterrein van Son een fantastische 4e positie neerzette.

Met nog twee proeven te gaan wist Van den Heuvel toch weer wat goed te maken op Sint-Oedenrode, waar hij nog slechte herinneringen van had. Hij zette op die proef een tweede tijd achter Van Loon neer en wist daarmee de DS3 R5 van Bob de Jong in te halen. Op de Power Stage wist hij ook nog een scratch neer te zetten, waardoor ook Arjen de Koning hem voorbij liet gaan. Van den Heuvel werd daarmee 2e in de groep N achter Van Ballengooijen, en 5e algemeen. Michiel Becx wist te profiteren van de problemen van Van den Heuvel en kwam daarmee op het podium tijdens zijn thuiswedstrijd, net als Piet van Hoof, die tweede werd. Jeroen Swaanen werd als een held ontvangen door Imex Racing en won de 51e editie van deze ELE Rally.

De volgende rally van het NK schiet al gauw op. De Autosoft Vechtdal Rally is ronde vier, verreden op 20 juni aanstaande. Voor meer info kunt u terecht op de website: http://www.vechtdalrally.nl/home/

Uitslag 51e ELE Rally 2015:

1. J. Swaanen / S. van Barschot (Ford Fiesta WRC)

2. P. van Hoof / M. Jacobs (Mitsubishi Lancer Evo IV – +50.6)

3. M. Becx / K. Botson (Ford Fiesta R5 – +2:20.8)

4. A. van Ballengooijen / J. Findhammer (Mitsubishi Lancer Evo X – +3:54.4)

5. J. van den Heuvel / L. Bakker (Mitsubishi Lancer Evo X – +4:03.8)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.