,

Foto: www.rallye-info.com

06-06-2015 – De 4e ronde van het ERC is van start gegaan en vanaf het begin konden we al zeggen dat de spanning daar om te snijden is! Hieronder leest u het actuele verslag van wat er de laatste dagen allemaal is gebeurd in de SATA Rallye Açores te Portugal.

De wedstrijd ging afgelopen donderdag al van start met een kleine bouclé van 3 proeven, maar daar al gingen een verrassend aantal rijders van de baan. Kajetan Kajetanowicz wist na een eerdere snelste tijd in de shakedown, ook de 1e scratch op zijn naam te schrijven. Ricardo Moura, die net als Kajetanowicz in een Ford Fiesta R5 is gestart, stond voorlopig 2e en wist de leider uit het ERC, Craig Breen, achter zich te houden die 3e stond. Daarachter waren het al gauw de Portugezen die bewezen op eigen terrein sneller te zijn dan, bijvoorbeeld Robert Consani en Josh Moffett.

Vervolgens was het Craig Breen die een aanval inzette, en op de laatste klassementsproef van de donderdag de leiding van Kajetanowicz en de 2e positie van Moura wist af te pakken. Breen zou de vrijdag dus van start gaan met een kleine voorsprong op Kajetanowicz (1.4 seconden) en Moura (6.2 seconden). Robert Consani liet zich op diezelfde proef nog verrassen en gleed met zijn DS3 R5 van de baan, wat hem de nodige posities kostte en Consani uiteindelijk na een goed resultaat op KP2 alsnog 7e algemeen stond.

De vrijdag ging van start en daar liet ditmaal Josh Moffett zich verrassen, die na de flying finish rechtdoor ging, wat het einde van zijn trip in de Azoren zou betekenen. De favorieten voor de eindzege waren inmiddels wel duidelijk. Het was een secondeduel tussen Breen, Kajetanowicz en Moura, al was het Breen die de vrijdag met een krappe voorsprong opende. Bruno Magalhães had overigens geprofiteerd van het uitvallen van Moffett en stond voorlopig 4e algemeen op 40 seconden van de leider.

Moura liet echter aardig wat tijd liggen op KP5, waardoor een aanval op de 1e positie voor hem nu wat moeilijker werd gemaakt. Kajetanowicz had die aanval inmiddels wel ingezet, en met succes! Na een aantal snelste tijden wist hij het gat te verkleinen naar een 2 seconden achterstand op Breen, die inmiddels het zweet op zijn voorhoofd had gekregen. Robert Consani was na deze proeven uiteindelijk weer een positie naar boven geklommen, maar zag nog steeds dat thuisrijder Magalhães en Fontes hem een stuk sneller afwaren.

De eerste bouclé van de vrijdag liet ook weer de nodige uitvallers achter. Zo waren naast Josh Moffett ook andere namen waaronder de Franse Ford-rijder Jean-Michel Raoux uitgevallen. We gaan door naar de tweede bouclé, en dan zien we dat Kajetanowicz de leiding weer in handen heeft, nadat hij Breen een flinke klap had uitgedeeld op KP7. Moura was inmiddels kansloos geworden voor de eindzege en stond op bijna een minuut achterstand. ‘De wedstrijd die meestal gedomineerd werd door de Portugezen’, staat dit jaar meer bekend als ‘de wedstrijd waren de Portugezen moesten toekijken’. Craig Breen en Kajetan Kajetanowicz maakten zich op voor nog 3 proeven, waar alles nog kon gebeuren.

Craig Breen zette in die laatste proeven alles op alles om de dagzege te pakken. Het verschil werd steeds kleiner, en opnieuw werd het verschil gemaakt op de laatste proef, waar Breen zijn leiding terugeiste en Kajetanowicz uiteindelijk de vrijdag moest afsluiten met een achterstand van 2.3 seconden. Daarachter waren het de Portugezen die maar een onderling duel aan moesten gaan, Robert Consani wist voorlopig met een kleine achterstand van 10 seconden op Fontes niet te profiteren en viel net buiten de top 5.

Vandaag krijgt de SATA Rallye Açores vervolg, met nog 2 boucles van 3 proeven voor de boeg. Wilt u deze wedstrijd graag live op de hoogte houden? Dat kan op http://ewrc-results.com/results.php?e=20141&s=88499&t=SATA-Rallye-Acores-2015

Klassement SATA Rallye Açores 2015 (na vrijdag)

1. C. Breen / S. Martin (Peugeot)

2. K. Kajetanowicz / J. Baran (Ford – +2.3)

3. R. Moura / A. Costa (Ford – +1:20.9)

4. B. Magalhães / H. Magalhães (Peugeot – +2:09.1)

5. J.P. Fontes / M. Ramalho (Citroën – +3:30.2)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.