Foto: www.adac-rallye-deutschland.de

17-08-2016 – Na zeven gravelevenementen op rij, keert het FIA World Rally Championship komend wekend terug op het asfalt tijdens de welbekende ADAC Rallye Deutschland. De negende ronde van het wereldkampioenschap rally’s belooft dan ook weer een sensatie te worden met haar onvoorspelbare weersomstandigheden en het listige parcours. Diverse rijders blikten alvast vooruit op deze wedstrijd.

 

Abu Dhabi Total WRT

Stéphane Lefebvre: Voor het eerst dit seizoen komen Stéphane Lefebvre en navigator Gabin Moreau eigenlijk niet uit voor het officiële team waar ze eerder dit jaar wel voor deelnamen. Desondanks is het Franse duo strijdlustig op de voor hun één van de mooiste evenementen van het jaar. De 24-jarige Fransman wist tijdens de vorige editie nog als tiende uit de bus te komen, maar hoopt dit jaar te doelen op een top 5 positie in Duitsland.

“Het is nooit gemakkelijk om vooraf doelstellingen vast te stellen, aangezien er altijd wat kan gebeuren,” legt Stéphane uit, “Maar nadat we als vijfde wisten te eindigen in Monte-Carlo, hoop ik dat hier te kunnen herhalen. Het liefst zou ik op het podium willen eindigen, maar ik ben ook al tevreden met een vierde of vijfde plaats. Dit evenement is tevens mijn favoriete rally, en daarom heb ik een budget gespaard om hier aan deel te nemen, aangezien het evenement niet op de kalender stond van het Abu Dhabi Total WRT. Vorig jaar werd deze wedstrijd mijn WRC-debuut, en nu wil ik laten zien dat ik gegroeid ben het laatste jaar!”

 

 

M-Sport WRT

Mads Ostberg: Ervaring kan de sleutel zijn die Mads Ostberg en Ola Floene dit weekend aan hun zijde kunnen hebben staan. Asfalt mag dan wel niet het favoriete oppervlak zijn van de Noor, maar hij heeft wel de ervaring en zal dan ook zijn best doen om er een mooie wedstrijd van te maken. In 2012 wist Ostberg er zo nog een geweldig resultaat uit te halen in Duitsland en als vierde te eindigen met de Ford Fiesta RS WRC, dus wie weet zal hij dit resultaat kunnen herhalen of zelfs verbeteren…

“Normaal voel ik me inderdaad meer thuis op gravel,” vertelt Mads, “Maar ik hou evengoed van asfaltrally’s met in de hoofdrol de Rally van Duitsland. De lastige condities maken dit evenement erg uitdagend, en daar houd ik wel van. Hoe listiger het parcours, hoe leuker ik zo’n rally vind. In 2012 wist ik in Duitsland het beste resultaat eruit te halen met de Fiesta RS WRC, en ik weet dat deze auto erg fijn is wanneer je over asfalt rijdt. We zijn in ieder geval klaar voor de strijd, en klaar om het beste uit onszelf te halen!”

 

Eric Camilli: De teamgenoten van de eerste M-Sport rijder, Eric Camilli en navigator Benjamin Veillas, zijn uiteraard ook weer van de partij. De Fransmannen kijken uit naar hun tweede asfaltwedstrijd van dit seizoen, een oppervlak wat Camilli tevens erg ligt gezien zijn WRC2-resultaten uit het verleden. In totaal is de huidig M-Sport rijder tweemaal eerder van start gegaan tijdens dit evenement, en tweemaal kwam hij met een indrukwekkend resultaat uit de bus. Het is dus op naar de derde voor Camilli.

“Dit is het evenement waar ik al het hele jaar naar uitkijk!” zegt Eric enthousiast, “Het zal niet gemakkelijk worden, maar ik heb veel vertrouwen erin en we gaan er het beste van maken. Ik voel me thuis op het asfalt, en ik ken deze rally goed aangezien ik er tweemaal eerder aan deelnam. Het blijft echter belangrijk om de focus op de weg te houden, maar als we een goed ritme te pakken hebben wil ik zeker gaan pushen voor een mooi resultaat. Ik hoop dat we met een mooi resultaat kunnen laten zien dat we erg sterk zijn tijdens asfaltwedstrijden, dat is ons doel!”

 

 

Hyundai Motorsport

Dani Sordo: Na zijn afwezigheid tijdens de Rally van Finland is de Spanjaard terug op de rallypaden. Sordo liep tijdens het testen in Finland een blessure op, en moest worden vervangen door de Nederlander Kevin Abbring, zodat hij zich goed kon herstellen voor de Rally van Duitsland. Abbring is er helaas niet bij, en dus is het hopen dat zijn teamgenoten het werk alsnog opknappen. Met de combinatie Sordo-asfalt moet dat zeker wel te doen zijn.

“We zijn erg blij om terug op de rallypaden te zijn tijdens één van onze favoriete evenementen,”  vertelt Dani, “Het is een erg uitdagend evenement, met snelle wegen maar ook veel bochten in het parcours. Het is erg gaaf om door de wijnranken heen te racen, en met de hairpins en bochten in het parcours is de rally voor mij helemaal compleet! Het militaire gebied van de Panzerplatte is erg zwaar, vooral als het regent, dus het is belangrijk geen fouten te maken. Als dat lukt hopen we te mikken op een goed resultaat.”

 

Thierry Neuville: Een 1-2’tje voor het team van Hyundai leek toen nog een droom, maar in 2014 was het toch echt al een feit. De zege ging toen naar zuiderbuur Thierry Neuville bijgestaan door Nicolas Gilsoul. Na een overwinning in Sardinië eerder dit jaar hopen beiden dan ook in Duitsland weer een sterke prestatie te kunnen neerzetten. De Belg gaf al aan dat dit evenement ook voor hem hoog op het lijstje staat.

“Duitsland is zelfs het hoogtepunt van het jaar voor mij,” vertelt Thierry, “Het is mijn thuiswedstrijd, dichtbij de Belgische grens. Een hoop fans komen dan ook naar dit evenement toe vanuit België en leggen vaak vele vlaggen langs de weg, en dat vind ik altijd geweldig! We kunnen niet wachten om eindelijk van start te mogen gaan tijdens dit evenement, en we weten dat we op dit grondgebied altijd erg competitief zijn. We hebben de eerste overwinning van dit seizoen al op zak, maar hier willen we zeker voor een tweede gaan.”

 

Hayden Paddon: De derde en laatste wagen die door Hyundai Motorsport wordt ingezet tijdens dit evenement is bestemd voor de winnaar van de Rally van Argentinië afgelopen seizoen. Hayden Paddon en John Kennard kennen beiden een goed seizoen tot nog toe op wat enkele uitschieters na. Toch is asfalt als oppervlak een hele andere koek voor het Nieuw-Zeelandse duo, die eigenlijk voornamelijk gespecialiceerd zijn op het asfalt. Desondanks kijkt Paddon uit naar deze uitdaging, met hopelijk een mooi einde voor hem.

“Het klinkt misschien vreemd, maar voor mij voelt het alsof ik al jaren niet meer aan een asfaltrally heb deelgenomen,” merkt Hayden op, “Het is dan ook niet mijn favoriete oppervlak maar het is wel een oppervlak waarvan ik nog veel kan leren. Ik moet deze rally zien als een gelegenheid waar ik mijn asfaltervaringen kan opwaarderen en door kan gaan waar het vorig jaar voor ons eindigde. In de wijnranken blijft de Rally van Duitsland in ieder geval altijd een uniek evenement, en we kijken dan ook uit naar deze uitdaging!”

 

 

Volkswagen Motorsport

Sébastien Ogier: Een grote asfaltspecialist, maar in Duitsland heeft Sébastien Ogier het geluk in het verleden niet vaak aan zijn zijde gehad. In 2011 deed hij met de Citroën DS3 WRC nog wel geweldige zaken door zijn eerste zege in Duitsland te boeken, maar daarna wist de Fransman niet meer op het podium te verschijnen, tot 2015. Toen grepen Ogier en navigator Julien Ingrassia eindelijk weer raak met de eindzege, en dus zou in 2016 een triologie kunnen volgen voor het Franse duo.

“Ik kijk altijd uit naar de Rally van Duitsland,” vertelt Sébastien, “Maar na een reeks van zo weinig zeges denk ik eindelijk weer een goede kans te hebben op het asfalt na zoveel gravelwedstrijden op rij. Ik ben dan ook erg gemotiveerd om het succes van vorig jaar te herhalen. De Rally van Duitsland is tevens de thuiswedstrijd voor Volkswagen Motorsport, en zij hopen dan ook met het beste resultaat voor de fans te mogen eindigen. Toch blijft het weer in Duitsland altijd verraderlijk, en vooral bij nat weer kan er van alles gebeuren…”

 

Jari-Matti Latvala: Ook Ogier’s teamgenoot kan wel weer een steuntje in de rug gebruiken na zijn laatste zege in Mexico. Jari-Matti Latvala heeft in ieder geval veel testwerk verricht, maar dan met de Volkswagen Polo R WRC van 2017. Het zal dus weer even wennen zijn voor de Fin om om te schakelen naar de ‘oude’ Polo WRC, maar hij zal daarbij dan ook goed worden bijgestaan door zijn trouwe navigator Miikka Anttila. Vorig jaar eindigde het duo knap als tweede, maar ook zij kennen maar al te goed de gevaren van de Duitse paden.

“Ik heb veel testwerk gedaan in Duitsland met de Polo R WRC 2017,” verklaart Jari-Matti, “Ik heb tevens nog deelgenomen aan een historisch rallyevenement in Finland, en zo bleef ik mijn ritme behouden voorafgaand deze wedstrijd. Nu ben ik klaar voor de strijd in Duitsland. Sébastien was erg sterk vorig jaar, maar over het algemeen was ik toen tevreden met mijn tweede positie. Dit jaar ben ik echter gebrand om het resultaat van vorig jaar te verbeteren. Ik denk dat er op de Panzerplatte, waar ik vorig jaar misschien iets te voorzichtig deed, nog wat te halen valt en dus zal ik de aanval gaan inzetten op mijn teamgenoot.”

 

Andreas Mikkelsen: Vorig jaar vulde Andreas Mikkelsen het 1-2-3’tje nog aan met een bronzen medaille, maar de vraag is of hij dat resultaat dit jaar kan herhalen. Mikkelsen is altijd al wel sterk gebleken tijdens dit evenement, en dus mag hij ook zeker aangemerkt worden tot één van de topfavorieten voor de eindzege. Maar ook de Noor heeft in het verleden lelijke fouten gemaakt die hij zich tot de dag van vandaag goed herinnert. Mikkelsen hoopt desondanks om samen met Anders Jaeger weer op het podium te mogen eindigen.

“Ik kijk erg uit naar de Rally van Duitsland,” erkent ook Andreas, “Het is altijd een grote uitdaging om je op deze paden te wagen en dat maakt het evenement zo mooi. De juiste set-up is tijdens deze wedstrijd erg belangrijk om vooraan mee te kunnen doen, waardoor de wedstrijd niet alleen voor mij en Anders een uitdaging is, maar ook voor de monteurs. Er staan een aantal nieuwe proeven op het programma voor mij en dat maakt het hopelijk nog uitdagender! De laatste jaren finishten we vaak in de top 3, maar ik weet dat dat dit jaar lastig zal gaan worden. We gaan het wel gewoon proberen met het team achter ons!”

 

 

Nederlands Startveld

Natuurlijk zijn wij benieuwd naar hoe het vooraan in het klassement zal gaan verlopen, maar wij zijn tevens benieuwd hoe de Nederlanders het er hier vanaf gaan brengen. We missen dan misschien wel Kevin Abbring op de lijst, maar daarvoor in de plaats komen een hoop andere Nederlanders zich meten met de rest van de wereldtop.

In de WRC2-categorie hebben we zo bijvoorbeeld het complete team van WeversSport aan de start staan. In deze klasse zal het naast het algemene klassement onderling spannend gaan worden tussen de Fabia R5’s van o.a. Bernhard ten Brinke, Mark van Eldik, Edwin Schilt en de Deen Kristian Poulsen. Allen hopen op een top 10 in de WRC2-categorie, wat zeker niet onderschat is wegens het rijk gevulde R5-deelnemersveld.

Maar naast WeversSport hebben we ook nog het team van Heuvel-Motorsport met de talentvolle Jim van den Heuvel achter het stuur van zijn Mitsubishi Lancer Evo X. Eerder dit jaar kwam Van den Heuvel JR al in actie tijdens de Rally van Zweden en de Rally van Portugal, maar dichtbij eigen land hoopt hij weer te kunnen knallen. Tijdens deze wedstrijd staat de Mitsubishi-rijder overigens niet aan de start met zijn trouwe navigator Jac Gilis, maar met de Duitse Josefine Bencker naast hem.

Verder kan er ook een leuk duel ontstaan tussen Kevin van Deijne met zijn Renault Clio R3T en Timo van der Marel met de Opel Adam R2, die beiden een hoop WK-ervaring met zich meebrengen tijdens dit evenement. Voor Henk Bakkenes wordt het daarentegen zijn Duitsland-debuut, en hij hoopt concurrentie te vormen voor o.a. Antoine van Ballegooijen en Han Hoendervangers, die zich ook hebben ingeschreven. Maar ook Henk Vossen, die alweer voor de veertigste keer (!) aan de start komt, is altijd een kraker geweest op de Duitse paden voor de Nederlandse groep N-rijders.

Verder kwamen er ook nog een aantal Belgische equipes op dit evenement af. Naast Neuville zien we bijvoorbeeld Ghislain de Mevius terug op de lijst met zijn Skoda Fabia R5, evenals Yannick Neuville met de Skoda Fabia S2000, die zullen moeten schitteren indien Neuville wegvalt, wat we natuurlijk niet hopen. In de R2-categorie zal het een leuke nationale strijd gaan worden tussen de Opel Adam R2 van Amaury Molle en de Ford Fiesta R2T van Polle Geusens, die elkaar al vrijwel het gehele seizoen weinig gunnen.

 

 

De Route

Hieronder wordt de route van de Rally van Duitsland nogmaals weergeven in een video. Dit weekend brengen wij van Rally-Word GEEN dagelijkse verslagen uit van de rally, maar brengen na afloop van de wedstrijd wel een uitgebreide nabeschouwing online, evenals actueel beeldmateriaal van onze persgroep, dus houd de site vooral in de gaten!

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.