Afbeeldingsresultaat voor africa eco race 2018
Bron: RTLGP

01-01-2018 – Met de Dakar Rally nog een week ver weg, zal de alternatieve wedstrijd morgen van start gaan met haar eerste etappe. We hebben het dan over de tiende editie van de Africa Eco Race. De wedstrijd die van Monte-Carlo naar Dakar gaat kent deze editie een recordaantal deelnemers, waaronder acht Nederlandse equipes.

De allereerste editie van de Africa Eco Race werd begin 2009 verreden op het moment dat de Dakar Rally voor het eerst op Zuid-Amerikaans grondgebied werd verreden. De door Thierry Sabine opgerichte woestijnrally was door de jaren heen zo’n succes geworden dat de grote naam ook negatieve kanten kreeg. Vanwege de enorme bekendheid van de Dakar Rally was het evenement een potentieel doelwit geworden voor terroristen, waardoor de veiligheid van de deelnemers niet langer gegarandeerd kon worden. Na de moord op vier Franse toeristen in Mauritanië werd de rally in 2008 een dag voor de start afgeblazen door de ASO. De Dakar-organisatie ging op zoek een veiliger alternatief dat uiteindelijk werd gevonden in Zuid-Amerika, waar de rally begin 2018 alweer voor de tiende maal zal plaatsvinden.

Ondanks de verhuizing van de Dakar Rally naar Zuid-Amerika werd er begin 2009 toch een woestijnrally verreden op Afrikaans grondgebied. Onder aanvoering van Dakar-legendes Hubert Auriol en René Metge, die geen al te beste band meer hadden met de ASO, werd de Africa Race opgezet: Een kleine onbekende rally wat dan ook veel minder veiligheidsrisico’s met zich meebracht. Het parcours voerde de deelnemers door vertrouwde landen uit de oorspronkelijke Dakar Rally als Marokko, Mauritanië en Senegal. De finish lag op zondag 11 januari in de Senegalese hoofdstad Dakar. Aan de start stonden onder andere bekende Dakar-namen als Hans Bekx en Jan de Rooy. Laatstgenoemde wist de eerste editie van de Africa Race zelfs te winnen bij de trucks.

De Africa Eco Race is de afgelopen jaren steeds een beetje groter geworden en inmiddels heeft ook voormalig F1-coureur en Dakar-winnaar Jean-Louis Schlesser zich aangesloten bij de organisatie van de rally. Waar de Dakar Rally echter nog altijd als een zware strijd tegen de elementen wordt beschouwd waar veel deelnemers vroegtijdig de strijd moeten staken, draait het in de Africa Eco Race veel meer om het avontuur en het bereiken van de finish aan het beroemde roze meer in Dakar. Qua deelnemersveld kan de Africa Eco Race zowel qua kwantiteit als kwaliteit dan ook nog niet tippen aan de Dakar Rally. Met de komst van een aantal Nederlandse equipes, onder aanvoering van de Iveco van Gerard de Rooy, heeft het deelnemersveld voor de tiende Africa Eco Race echter een serieuze impuls gekregen.

Met bijna 100 voertuigen aan de start, ongeveer een derde van het aantal deelnemers aan de Dakar Rally, mag de Africa Eco Race dit jaar een recordaantal deelnemers verwelkomen aan de start in Monaco. Net zoals in de Dakar Rally zullen motoren, quads, auto’s en trucks deelnemen aan de rally. Bij de motoren is tweevoudig winnaar Pal Anders Ullevalseter de grote favoriet, terwijl bij de auto’s Vladimir Vasilyev in een Mini zijn titel gaat verdedigen. In beide categorieën staat één Nederlander aan de start: Erik Klomp gaat rijden met een KTM, en Gerard van Lieshout gaat samen met navigator Guido Slaats opnieuw voor het avontuur in een Toyota.

Bij de trucks staan er dit jaar maar liefst zes Nederlandse equipes aan de start, aangevoerd door Gerard de Rooy. De tweevoudig Dakar-winnaar was de afgelopen jaren allerminst te spreken over de organisatie van de Dakar Rally en de route in Zuid-Amerika en koos voor 2018 dan ook voor het alternatief op Afrikaans grondgebied. Met De Rooy zelf en teamgenoot Wuf van Ginkel staat Team De Rooy in Monaco met twee trucks aan de start, terwijl het team ook in de Dakar Rally een gooi naar de zege gaat doen met Ton van Genugten en Federico Villagra. Voor het eerst zal het team dus tegelijkertijd op twee verschillende continenten gaan strijden om de eindwinst in een grote rally.

Door de afzegging van Kamaz, dat vorig jaar wel nog deelnam aan de AER maar dit jaar alleen voor deelname aan de Dakar Rally kiest, heeft Team De Rooy in de Africa Eco Race helaas weinig concurrentie bij de trucks. Naast het beleven van het nodige plezier, heeft De Rooy zichzelf dan ook als doel gesteld om een gooi te doen naar de zege in het algemeen klassement, waarmee hij met z’n truck dus ook de motoren en auto’s voor moet zien te blijven. Daarmee treedt De Rooy in de voetsporen van vader Jan, die zich eind jaren ’80 met z’n DAF al kon mengen in de strijd tussen de motoren en auto’s.

Gerard de Rooy gaat in Afrika rijden met zijn vertrouwde Torpedo-truck waarmee ook Ton van Genugten gaat rijden in Zuid-Amerika. Teamgenoot Wuf van Ginkel verschijnt met een gloednieuwe Torpedo aan de start, die onder andere is uitgerust met onafhankelijke wielophanging, een concept waar Van Ginkel met z’n eigen GINAF Rally Power al de nodige ervaring mee heeft opgedaan. Aanvankelijk was het het plan dat ook De Rooy met de nieuwe truck zou gaan rijden, maar tijdens de Silk Way Rally eerder dit jaar bleek de nieuwe truck nog iets te veel last van kinderziektes te hebben en besloot De Rooy voor de Africa Eco Race te kiezen voor de betrouwbaarheid van z’n oude vertrouwde truck.

Van Ginkel is niet de enige Nederlander die in Afrika een gloednieuwe truck aan de tand gaat voelen. Oude bekende Johan Elfrink is terug van weggeweest en staat na drie jaar bouwen met een gloednieuwe Mercedes-Benz Zetros aan de start. Ook de overige drie Nederlanders kennen we al van hun eerdere deelnames aan de Dakar Rally. Jan van de Laar, Aad van Velsen en Adwin Hoondert gaan alle drie voor het avontuur deelnemen aan de Africa Eco Race, waarmee zij tevens voor het eerst kennis zullen maken met het Afrikaanse avontuur. In tegenstelling tot De Rooy, Van Ginkel en Elfrink stonden Van de Laar, Van Velsen en Hoondert namelijk nooit aan de start van de Dakar Rally toen deze nog op Afrikaans grondgebied werd verreden.

Wat betreft het parcours zal het vooral in de tweede week smullen worden voor de deelnemers aan de Africa Eco Race. Na de showstart in Monaco op oudejaarsdag gaat het hele spul op de boot naar Marokko, waar op dinsdag 2 januari de eerste etappe zal worden verreden. In Marokko worden de eerste vijf etappes van de rally verreden en zal op zondag 7 januari tevens een rustdag worden ingelast in Dakhla. In de tweede week steekt de karavaan de grens over naar Mauritanië, waar de deelnemers zes etappes vol loodzware duinen voor hun kiezen zullen krijgen. Op zaterdag 13 januari wordt de grens met Senegal overgestoken, waarna op zondag 14 januari de laatste etappe naar het Lac Rose in Dakar op het programma staat. In totaal zullen de Africa Eco Race-deelnemers ruim 6500 kilometer moeten zien af te leggen, waarvan ruim de helft uit Special Stages bestaat.

Met de start van de Africa Eco Race wordt ook het startsein gegeven aan de Dakar Game 2018. Maar liefst 68 managers die de afgelopen weken konden meespelen gaan daarin de strijd met elkaar aan om de titel ‘Beste Dakar-manager van 2018’. De tussenstanden van de Game zijn dagelijks live op onze site te volgen, evenals het laatste nieuws van de Dakar Rally en Africa Eco Race.

BEKIJK HIER DE DEFINITIEVE DEELNEMERSLIJST VAN DE DAKAR GAME

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.