foto van RTLGP Rally Special.

16-06-2017 – Acht klassementsproeven rondom Hardenberg en Dalen, zo ziet het programma van de 13e editie van de Autosoft Vechtdal Rally er dit jaar uit. De wedstrijd, meetellend voor het Nederlands Rally Kampioenschap en Nederlands Short Rally Kampioenschap, maar ook voor de West Euro Rally Cup, kreeg het in eerste instantie nog heet onder de voeten vanwege het lage deelnemersaantal. Uiteindelijk komen er toch ruim 50 deelnemers aan de start van dit compacte evenement.

In totaal staan er drie unieke klassementsproeven op de planning, met daarbij oude bekende proeven terug opgenomen in het parcours. Het startpodium en serviceterrein is ook deze editie weer te vinden op de vertrouwde locatie bij de Evenementenhal te Hardenberg. Vanuit daar zullen de rijders zich eerst gaan opmaken voor twee boucles van drie klassementsproeven, met als aanvang de bekende en zeer uitdagende proef van Radewijk, om vervolgens naar Dalen af te reizen met daarin een oude bekende klassementsproef die in 2014 ook al in het parcours werd opgenomen. Deze klassementsproef is voor het publiek een aanrader aangezien men een rondkoers voor de kiezen gaat krijgen. De derde klassementsproef is ook een oude bekende, namelijk de klassmentsproef bij Collendoorn, voor het laatst verreden in 2015. In tegenstelling tot die editie zal er dit jaar echter in tegenovergestelde richting worden verreden.

Na deze drie klassementsproeven twee keer te hebben afgewerkt zullen de deelnemers nog eenmalig in actie komen op de klassementsproeven bij Radewijk en Collendoorn. Na in totaal 93 kilometers op snelheid te hebben verreden, zal duidelijk worden wie zich mag kronen als winnaar van deze Vechtdal Rally. Overigens zal de Short Rally slechts vijf klassementsproeven afwerken op snelheid, namelijk de eerste vijf klassementsproeven van de wedstrijd. Tevens zal de Rally dit jaar gescheiden worden in twee categorieën: de moderne rally en de youngtimers. Het concept dat vorig jaar tijdens de Twente Rally al werd doorgevoerd, zal ook tijdens deze wedstrijd nu worden gebruikt om de coureurs met het wat oudere en voor de fans vaak ook het spectaculaire materiaal de kans te bieden onderling de strijd aan te gaan voor de eindzege.

Kijkend naar het deelnemersveld van de Youngtimers, is het moeilijk te zeggen wie er vandoor zal gaan met de eindzege. Aan de start staan zo o.a. de snelle BMW M3 van Ger Haverkate, de Volvo 240 Turbo’s van Pierre Brouwer en Thom de Jong, de Opel Manta’s van Bertram Altena en Edwin Wolves, de Opel Ascona van Harry Meijers en ook de snelle Toyota Corolla AE86 van Dries Bosch. Opvallend is ook de inschrijving van meervoudig Nederlands Rallykampioen Jan van der Marel. de inmiddels 73-jarige coureur maakt na een lange tijd afwezigheid een (eenmalige) rentree in de rallysport, en dat doet hij met een Opel Kadett GT/E, een wagen waarmee hij in 1980 nog de Nederlandse titel wist te winnen.

Ook zijn zoon Timo van der Marel staat tijdens deze wedstrijd aan de start, maar hij zal meedoen aan de moderne rally met zijn Opel Adam R2 gesteund door Opel Dealer Team Holland. Van der Marel JR pakt deze wedstrijd ter voorbereiding op de Kenotek Ypres Rally, maar zal ongetwijfeld in een spannend duel verstrikt raken met Jan de Winkel (Renault Clio R3) en Roald Leemans (Citroën DS3 R3T) in de strijd om de eer bij de tweewielaandrijvers. In de strijd om de eindzege moeten de ‘grotere’ mannen het echter onderling uitmaken. Winnaar van de vorige editie Jasper van den Heuvel is zo uiteraard weer van de partij met zijn Mitsubishi, maar krijgt concurrentie uit onverwachte hoek. Dennis Kuipers heeft deze wedstrijd namelijk gekozen om zijn debuut te gaan maken met een Ford Fiesta R5 (zie bovenstaande afbeelding), om te kijken hoe deze auto hem staat. Voorlopig is zijn optreden in deze wagen nog eenmalig.

Als outsiders voor een topklassering zijn Steen Andersen en Lambert Parren, die het met hun Mitsubishi’s op moeten nemen tegen de Audi van Gerben Brouwer. In de strijd om de eindzege van de Autosoft Vechtdal Short Rally zal het tevens spannend gaan worden tussen Janjur Monshouwer (Opel Ascona 400), Will Bruins (Opel Astra Kit Car) en outsider Arno van Beek (Opel Ascona B). Zij en veel andere deelnemers zullen het morgen tegen elkaar op gaan nemen. Wij van Rally-World zijn er met ons complete persteam ook aanwezig om u te voorzien van vers beeldmateriaal en de mooiste foto’s na afloop van deze wedstrijd, evenals een uitgebreide nabeschouwing. Houd de site dus vooral op de hoogte!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.