Foto: www.imgur.com

08-04-2016 – De tweede ronde van het Europees Rallykampioenschap zal vanaf vrijdag van start gaan in Noord-Ierland, waar de spectaculaire wegen van de Circuit of Ireland op het programma staat. Een fantastisch startveld van 77 deelnemers zal deelnemen aan dit evenement, waaronder een opmerkelijk aantal van 38 R5/S2000 auto’s. Daarbij zal dit tevens de start zijn van het Junior ERC, in een reeks van zes wedstrijden die voor deze competitieve challenge op het programma staat.

 

Het Parcours

Het parcours van dit jaar bestaat uit 14 klassementsproeven over 210 kilometers. Op de kwalificatie-proef van gisteren zou de startvolgorde voor de vrijdag worden bekendgemaakt. Op vrijdag staan er 6 van de klassementsproeven op het programma, waaronder de lange proef ‘The Glens’ van ruim 30 kilometers. De zaterdag brengt ons wat verder naar het zuiden waar de overige 8 klassementsproeven zullen worden verreden in een reeks van 2×4 proeven. Het programma/tijdschema is voor de rest hier terug te vinden.

 

De Favorieten

Zoals gezegd zouden er alleen al 38 R5’s / S2000’s aan de start komen van dit evenement. Genoeg rede dus om te gaan kijken wie de grootste kanshebbers zijn wat betreft de eindzege. Zoals u hierboven waarschijnlijk al had gezien zal huidig ERC-leider Alexey Lukyanuk er dit weekend niet bij zijn, na een meervoudige koprol tijdens het testen in Noord-Ierland. Toch blijven er ondanks dit ongeluk genoeg kanshebbers over voor de eindzege.

 

Robert Consani (Citroën): Voor deze Fransman, die al van vaste waarde is in het ERC, was er tijdens deze editie van de Circuit of Ireland duidelijk een valse start gemaakt. Buiten het feit dat Robert Consani nog erg moet wennen aan zijn nieuwe navigator, bleek hij tijdens de kwalificatie-proef ook de wegen van Ierland te hebben onderschat. De Citroën DS3 R5 ging namelijk van de baan, en daarmee beschadigde Consani de voorkant van zijn wagen flink. Nu hij zijn eerste waarschuwing te pakken heeft, zal de Fransman wellicht nog scherper zijn tijdens het evenement zelf.

“Het was erg glad, maar ik heb dit soort incidenten liever nu dan tijdens de rally zelf. Overigens moet ik zeggen dat de samenwerking tussen mij en Renaud tot nu toe succesvol verloopt en dat zijn ervaring van grote waarde is binnen het team.”

 

Elfyn Evans (Ford): Volgens de fans is de huidig WRC2-leider dé te kloppen man als het gaat om de eindzege. Met DMACK Motorsport zullen Elfyn Evans en zijn vaste navigator Craig Parry namelijk in actie gaan komen tijdens de Circuit of Ireland, die tevens meetelt als tweede ronde van het Brits Rallykampioenschap. In de eerste ronde van dit kampioenschap greep Evans al ruimschoots de eindzege, maar dit keer zal hij echter wel te maken gaan krijgen met de grote namen uit het ERC. Toch lijkt de Brit op alle gebieden net een streepje voor te hebben op de concurrentie, en is het dus afwachten wie hem kan kloppen.

 

Kajetan Kajetanowicz (Ford): Het Lotos Rallyteam met Kajetan Kajetanowicz genavigeerd door Jaroslaw Baran heeft nog het één en ander goed te maken in Ierland. Tijdens de eerste ronde op de Canarische Eilanden verloor het Poolse duo namelijk de koppositie na het kapot rijden van hun wiel, waardoor ze als derde algemeen en als tweede in het ERC zouden eindigen. Door het wegvallen van winnaar Lukyanuk tijdens deze wedstrijd is Kajetanowicz al wel in het voordeel wat betreft het kampioenschap, maar kan hij als huidig ERC-kampioen ook een bedreiging vormen voor de mannen uit het WRC?

“We zijn terecht gekomen in een strijd met een aantal hongerige leeuwen. Het zijn dit keer namelijk niet enkel de vaste ERC-top die hongerig is naar de eindzege, maar ook rijders uit het WRC en de topmannen uit het Britse Rallykampioenschap die voor de eindzege meestrijden. We zullen absoluut veel concurrentie en een spannend duel van hen moeten verwachten.”

 

Alistair Fisher (Ford): Zoals Kajetanowicz al zei, zullen we de lokale rijders zeker in de gaten moeten houden. Vanuit het Ierse Rallykampioenschap zal deze Alistair Fisher genavigeerd door Gordon Noble namelijk zeker een bedreiging gaan vormen in de strijd om de podiumposities. Tijdens de eerste ronde van het Ierse Rallykampioenschap wist de Brit misschien wel als tweede te eindigen, maar tijdens de tweede ronde moest hij na de crash de strijd staken, waardoor hij voor de Circuit of Ireland gebrand is op een goed resultaat. De vorige editie van de Circuit of Ireland crashte Fisher ook al, waardoor dat een extra rede is om scherp te blijven.

 

Craig Breen (Citroën): Met startnummer 1 zal de man, die vorig jaar nog als tweede in het ERC-kampioenschap eindigde, van start gaan tijdens de Circuit of Ireland. Dit keer zal er echter een Citroën DS3 R5 worden ingezet i.p.v. een Peugeot 208 T16, aangezien Breen dit jaar ook voornamelijk actief is bij het ontwikkelen van de 2017-wagen voor het officiële team van Citroën. Samen met Scott Martin en in samenwerking met DMG Sport wil Breen het de concurrentie lastig gaan maken. En in zijn ‘thuisrally’ is hij ook zeker iemand die er zomaar eens met de eindzege vandoor zou kunnen gaan.

“Ik denk dat als ik zei dat er maar één grote rivaal aan de start zou staan voor mij, ik me lelijk zou gaan vergissen zodra de rally van start gaat. Er zijn een aantal zeer snelle jongens bij dit keer, waarvan ik niet alle namen zal gaan noemen. De Circuit of Ireland zal qua grote evenementen buiten het WRC ook het enige uitstapje van dit seizoen worden, en dus zal het dan voor mij ook een ‘alles of niets’ kwestie worden. Begrijp me niet verkeerd, ik wil namelijk uiteraard deze wedstrijd finishen. Maar mijn belangrijkste doel is om hier te winnen, al zijn er een flink aantal deelnemers die hetzelfde doel na proberen te streven…”

 

Keith Cronin (Citroën): Voor de meeste zal deze naam iets minder bekend in de oren klinken, maar in zowel het Britse als Ierse Rallykampioenschap is Keith Cronin één van de ware toppers. De 29-jarige Ier wist bijvoorbeeld in eigen land al tweemaal de volle mep voor het kampioenschap te behalen met zijn Citroën DS3 R5, en dus zijn hij en navigator Miki Galvin ook nu vastberaden deze reeks door te kunnen zetten. Het zal dus zeker een naam zijn die we de komende dagen vaker zullen horen, en wellicht wel de verrassing van de wedstrijd wordt…

 

De komende dagen zullen we u dagelijks op de hoogte brengen van actuele verslagen rondom deze rally, evenals de nabeschouwing van de TAC Rally. Houd de site dus op de hoogte om niets te missen van het laatste nieuws van de rallysport dit weekend!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.