Afbeeldingsresultaat voor conrad twente rally 2015

(Foto: Peter Doornbos)

29-10-2016 – Sinds 1984 is de Conrad Twente Rally een vaste waarde op de Nederlandse Rallykalender. Ook dit jaar zal de wedstrijd dienen als slotfase van het Nederlands Rallykampioenschap anno 2016. Met meer dan 100 deelnemers verdeeld over vijf categorieën mocht de organisatie dik tevreden zijn. Morgen zal het rallygeweld rondom Hengelo dan ook gaan losbarsten.

In totaal staan er 3 maal 3 proeven op het programma. Één klassementsproef bij Haaksbergen zou helaas gecanceld moeten worden wegens een tekort aan officials, daarvoor in de plaats heeft de organisatie de proef bij Zeldam/Goor qua kilometers verlengd door er een rondkoers van te maken. Verder zal de klassementsproef bij Bentelo/Hengevelde terugkeren van weggeweest, en zal de lange en spectaculaire proef van Boekelo, met aan de slotfase de welbekende Arena, ook weer van de partij zijn. Het officiële tijdschema is hier terug te vinden.

In totaal zal er ruim 140 kilometer op snelheid worden gereden. Zoals gezegd zal er in verschillende categorieën worden gestreden om de eindzege. Als allereerst hebben we uiteraard de (moderne) rally, met de top uit het Nederlands kampioenschap aan de start. Helaas missen we in deze top o.a. de namen van Matthias Boon, Dennis Kuipers, Piet van Hoof, Bernhard ten Brinke, Jim van den Heuvel en huidig Nederlands kampioen Jasper van den Heuvel, die dit weekend in Wales actief is om broertje Jim te ondersteunen.

Met de afwezigheid van deze mannen lijkt de strijd om de eindzege te zullen gestreden gaan worden tussen de 2WD-wagens en een aantal Mitsubishi’s. Martin van Iersel is met zijn Mitsubishi Lancer Evo X als topfavoriet aan de eindzege aangestipt. Toch weten we dat we Timo van der Marel (Opel Adam R2) en Kevin van Deijne (Renault Clio R3T) zeker niet mogen onderschatten gezien hun ervaring in het WRC. Verder hebben lokale rijders Ernst Kranenburg (Mitsubishi Lancer Evo VIII) en Jan de Winkel (Renault Clio R3) in het verleden al bewezen goed mee te kunnen komen, en is WERC-kampioen Gerben Brouwer met zijn Audi S2 Coupé dit jaar nog niet eerder uitgevallen.

Afbeeldingsresultaat voor timo van der marel twente rally

(Foto: www.rallysuport.nl)

Voor het eerst zullen de wagens ouder dan het bouwjaar 1998 worden onderscheid van de moderne rallywagens. Op deze manier hoopt de organisatie ook deze wagens een betere kans te geven op de eindoverwinning, en mogen de rijders met soortgelijk materiaal de strijd aangaan met elkaar. De Youngtimers zullen in ieder geval een hoop spektakel aan de toeschouwers te bieden hebben. Zo staat Bertram Altena met zijn Opel Manta 200 aan de start, evenals Mats van den Brand (BMW M3 E30), Edwin Wolves (Opel Kadett GT/E), Frank Gerritsen Mulkes (BMW M3 E36), Ger Haverkate (BMW M3 E30) en vele andere deelnemers. De grote vraag is wie van deze rijders er met de eindzege vandoor gaat.

Afbeeldingsresultaat voor ger haverkate twente rally

Naast de Youngtimers zullen ook de Historics van de moderne rally onderscheidt worden. Bij deze categorie mogen alleen auto’s tot het bouwjaar 1982 aan de start verschijnen. Ook hier belooft het spannend te gaan worden vooraan. Thom de Jong zal als vaste waarde van het evenement het met zijn Volvo 240 Turbo zo moeten opnemen tegen andere thuisrijders Freddy Gerritsen Mulkes (Opel Manta 200) en Wouter Koenderink in zijn spectaculaire BMW 3.0 CSL.Verder brengen de gebroeders Van Beek hun Opel Ascona 400 aan de start, en zal Bert-Jan Prins gaan debuteren zijn nieuw opgebouwde BMW E21.

Afbeeldingsresultaat voor bertram altena twente rally

(Foto: Rally in the Picture (Richard Hammers))

Uiteraard zal deze wedstrijd ook weer meetellen als slotfase van het Nederlands Short Rally Kampioenschap. Inmiddels is al bekend dat Hans Weijs SR zich mag kronen als kampioen in dit kampioenschap, nadat hij begin oktober de JUMBO Short Rally op zijn naam wist te schrijven. Als late inschrijving besloot Weijs SR toch aan de start te komen van de Twente Short Rally, om nog één keer dit jaar de strijd aan te gaan met Antoine Biesheuvel (Nissan 350Z), Janjur Monshouwer (Opel Ascona 400), en ook outsider Jan Nijhof met de BMW M3.

Afbeeldingsresultaat voor hans weijs sr twente rally

(Foto: EDFO Fotografie)

Tot slot heeft de organisatie ook nog de Legend Rally voor u in petto. In deze categorie mag niet sneller gereden worden dan een gemiddelde snelheid van 80 km/h, maar staan er wel legendarische rallyauto’s aan de start. Wat te denken van de Audi Quattro uit het groep B tijdperk? De wagen waarin bekende rijders als Stig Blomqvist in het verleden in het Wereldkampioenschap mee aan de start kwam. Ook deze wagens zijn van de partij. Sterker nog, Stig Blomqvist zal als ex-wereldkampioen ook zelf van de partij zijn! Verder staan er nog veel meer legendarische auto’s aan de start, zoals de Porsche 911 of de oude Opel Ascona’s.

Afbeeldingsresultaat voor nissan 350z challenge twente rally

(Foto: VDZ Racing)

Ook in de diverse challenges zal er nog gestreden gaan worden om de eindzege. Deze wedstrijd telt namelijk ook mee voor de One Day Rally Challenge, Nissan 350Z Challenge, BMW 325i Challenge en de Opel Fwd Challenge. Over die laatste challenge volgt later vandaag nog een uitgebreide voorbeschouwing.

Morgen is het dan eindelijk zover, dan zal de Conrad Twente Rally echt van start gaan. Wij van Rally-World zijn er in ieder geval bij om u na afloop wederom een nabeschouwing en een videoverslag te kunnen bieden. Houd onze site dus vooral op de hoogte om niets te missen!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.