Foto: www.elerally.nl

03-06-2016 – Vanavond is het eindelijk zover! Dan gaat de 52e editie van de ELE Rally van start vanaf het SchippersStop Rallydorp in Veldhoven. Ook dit jaar heeft de organisatie er weer een geweldig evenement van weten te maken, met vele vernieuwingen die zelfs tot op internationaal niveau gaan. Een paar uur voor de start van de wedstrijd blikken wij alvast met u vooruit op deze wedstrijd.

We contacteerden Dré Galliart, die actief is voor de persdienst van de organisatie, om hem te spreken over de vele vernieuwingen van deze wedstrijd. Een eerste vernieuwing is namelijk het feit dat er naast de welbekende ELE Rally ook een ELE Short Rally op de vrijdagavond en een ELE Legend Rally zal worden georganiseerd. Op deze manier zorgt de organisatie voor een nog mooier deelnemersveld waarin ook de vaste top uit het Nederlands Short Rally komt, en een aantal rijders die de fans ouderwets spektakel zullen bezorgen!

“Zoals iedereen kon merken zijn er de afgelopen jaren wat shortrally’s weggevallen in de kalender,” vertelt Dré, “Wij zijn al eerder benaderd om een shortrally te organiseren maar omdat dit samenviel met de 50e editie was dat organisatorisch niet haalbaar. Inmiddels zijn we twee jaar verder en hebben we dit wel weten in te passen in het schema. De ELE Legend is mede voorgekomen uit de ELE Classic die we tijdens de 50e editie organiseerde. Toen we het enthousiasme zagen bij diverse andere evenementen hebben we het idee van de ELE Legend opgepakt met de groep mensen die ook al de Classic organiseerde.”

Een andere nieuwe toepassing zal het systeem van Rallysafe zijn, die tijdens eerdere rally’s al werd gedemonstreerd, maar nu voor het eerst op grote schaal zal worden ingezet op Nederlandse bodem. Alle deelnemers zullen dit systeem aan boord krijgen om, indien zij van de baan o.i.d. raken, ze gemakkelijk kunnen aangeven of ze ongedeerd zijn en de organisatie precies kan zien waar deze equipe zich op dat moment bevindt. Via de app van Rallysafe kunnen de Nederlandse toeschouwers ook live uitslagen volgen, en tevens de rally live tracken, en dat voor een kleine prijs van €1,99, waarbij de organisatie op haar beurt ook weer gesteund wordt.

“De Rallysafe app is een paar jaar geleden al eens getest in Hellendoorn,” vervolgt Dré, “Daar was er veel enthousiasme van deelnemers. Met steun van Rookie als partner en het enthousiasme van Antoine van Ballegooijen zijn we gezamenlijk om tafel gaan zitten. Het is een vernieuwend systeem wat ook de veiligheid van de deelnemers verhoogd.”

Ook dit jaar staan weer acht diverse klassementsproeven op het programma, die allen tweemaal zullen worden verreden en verdeeld zijn over de vrijdag en zaterdag. Op het programma staan o.a. de proeven bij Wintelre, Sint-Oedenrode, Asten en natuurlijk de industrieproef bij Ekkersrijt. Helaas zouden er bij de proeven in Asten en Somerlo een noodgedwongen wijziging moeten worden doorgevoerd.

“Er waren veel vernieuwingen in het parcours. Helaas is, dankzij de hevige regenval, ook al weer een aantal wijzigingen komen te vervallen. We streven er altijd naar om ons evenement te blijven vernieuwen om de uitdaging te maximaliseren. We blijven ook voortdurend op zoek naar nieuwe locaties maar dat is een proces van jaren voordat er dan ook echt een klassementsproef verreden kan worden.”

Op de bovenstaande afbeelding zijn de wijzigingen bij de proeven Asten en Somerlo op de vrijdagavond te zien. De rode route geeft het vervallen parcours aan, en de blauwe route geeft het oorspronkelijke parcours in combinatie met het alternatieve parcours weergeven. De rest van de proeven lijken wel op de oorspronkelijke manier verreden te worden, en deze zijn terug te vinden in de rallygids die samen met de passe partout (toegangsbewijs) te verkrijgen zijn bij o.a. het Rallydorp SchippersStop.

“Met het wegvallen van de stukken onverhard door de regenval wordt een organisatie tot het maximum getest,” legt Dré uit, “Alle voorbereidingen liepen voorspoedig, maar een dergelijke domper is nooit te voorspellen. We werken hard aan het evenement met een grote groep vrijwilligers.”

Tot slot nemen we een blik op de favorieten voor de eindzege. Er komt namelijk een groot internationaal startveld naar Veldhoven, en dit kwam mede omdat deze wedstrijd voor het eerst in tijden weer meetelt voor het Luxemburgs Rallykampioenschap en tevens voor de Euro Rallye Trophée. De topfavorieten vooraan zetten we hieronder kort voor u op een rijtje, met van een aantal van deze rijders hun verwachtingen van deze rally:

 

Albert von Thurn und Taxis (Skoda Fabia R5): Uit Duitsland komt de prins, die normaal actief is in de Porsche Supercup, naar Veldhoven. Albert von Thurn und Taxis zal namelijk voor het eerst sinds zijn laatste optreden tijdens de Lausitz Rally 2014 weer achter het stuur kruipen van een rallywagen. En dit is niet zomaar ‘een’ rallywagen, want de Duitser komt namelijk van start in een Skoda Fabia R5 van het team van WeversSport, waarmee ze zeker een gevaarlijke outsider zijn voor een top 5-klassering.

 

Jasper van de Heuvel (Mitsubishi Lancer Evo X R4): De regerend Nederlands kampioen heeft tijdens de aanstaande ELE Rally nog wat goed te maken. Jasper van den Heuvel en Lisette Bakker kenden namelijk vorig jaar een fantastische wedstrijd, totdat zij op de zaterdagmiddag van de baan raakten en vervolgens met mechanische problemen terugvielen in het klassement. Dit jaar zullen Jasper en Lisette alles uit de kast gaan halen om voor zoveel mogelijk punten voor het kampioenschap te strijden, al zullen ze tegelijkertijd de nieuw opgebouwde Mitsubishi Lancer Evo X R4 uittesten.

 

Mark van Eldik (Skoda Fabia R5): De meest verrassende inschrijving van deze ELE Rally kwam toch wel van deze man. Want na zes jaar afwezigheid van de Nederlandse rallypaden – op een eenmalig optreden in Hellendoorn na – staat Mark van Eldik dit jaar weer aan de start van een ELE rally rondom Eindhoven! Van Eldik zal bijgestaan worden door Hein Verschuuren en in samenwerking met het team van WeversSport aan de start komen in een Skoda Fabia R5. De Nederlandse top zal tijdens zijn debuut met deze wagen wellicht nog een maatje te groot zijn voor Mark, maar zijn optreden gaat ongetwijfeld voor spectaculair rallygeweld zorgen.

“Aan de ELE rally hebben we goede herinneringen,” vertelt Mark, “Vooral de overwinning tijdens ons laatste optreden in 2010 staat ons nog goed voor de geest. In het donker, in het stof van Wintelre, vochten we tot de laatste meters met Van Loon. Het wordt het eerste optreden met de nieuwe Skoda. Na vijf jaar nauwelijks in de rallyauto zullen we er zeker even in moeten komen. Dat hebben we ook in Hellendoorn gezien in 2013: Het duurt gewoon even voor het ritme terug komt en we weer op zoek kunnen naar de limiet. Dat is geen probleem, we willen ontspannen en sportief de rallysport weer oppakken. Dan zien we wel wat de tijden worden en waar we staan ten opzichte van de concurrenten. Een top 5 finish zou mooi zijn, maar we willen eerst de smaak weer te pakken krijgen, en het plezier terugvinden!” (lees hier het volledige bericht van Mark’s rentree)

 

Dennis Kuipers: De topfavoriet voor de eindzege is en blijft toch deze Dennis Kuipers, die heel veel ervaring en daarbij erg sterk materiaal met zich meebrengt; namelijk de Ford Fiesta RS WRC. Het zal de tweede maal zijn dat Kuipers in actie komt, nadat hij samen met Michiel Poel eerder dit seizoen de Zuiderzee Rally al op zijn naam wist te schrijven. Tijdens deze wedstrijd zal hij bijgestaan worden door zijn vertrouwde navigator Robin Buysmans. Één voordeel voor de rest van het veld: Het is alweer bijna tien jaar geleden dat Kuipers voor het laatst aan de ELE Rally deelnam.

 

Bernhard ten Brinke: Eerder deze maand maakte Bernhard ten Brinke al bekend terug te keren op de rallypaden met een Skoda Fabia R5, maar dit weekend zal zijn eerste wedstrijd van dit seizoen dan ook eindelijk werkelijkheid worden. Gezien de tegenstand kunnen Ten Brinke en Belgische navigator Davy Thierie niet wachten om te beginnen, dat vertelde Bernhard zelf althans eerder deze week.

“Geweldig toch? Zo’n startveld vind ik fantastisch! Zo moet er weer ouderwets worden geknokt. En dat is precies wat ik van plan ben! Met het team van Wevers Sport gaan we volgende week testen. Ik hoop dat ik me snel aan kan passen aan de auto. Met de Skoda Fabia S2000 en ook met de Ford Fiesta WRC kon ik goed overweg. De Fabia R5 schijnt net zo wendbaar en lichtvoetig te zijn.”

 

Piet van Hoof: De streekrijder uit Wintelre is inmiddels van onmisbare waarde geworden in deze ELE Rally. Piet van Hoof en Max Jacobs komen namelijk wederom aan de start met de oude, maar vertrouwde Mitsubishi Lancer Evo IV. Elk jaar opnieuw weet Van Hoof diverse rijders toch weer te snel af te zijn, en dus zou het zomaar eens kunnen dat hij het de R5-rijders knap lastig kan gaan maken. Het wordt voor Van Hoof tevens zijn eerste Nederlandse wedstrijd in dit seizoen na zijn afwezigheid tijdens de Zuiderzee Rally, maar zodra hij eenmaal in zijn ritme is gekomen, kan de concurrentie zijn borst nat maken!

 

Nog eventjes, en dan zal de eerste klassementsproef van start gaan. Via het liveblog van Omroep Brabant, en natuurlijk de app van Rallysafe hoeft u niets te missen van deze wedstrijd. En voor beeldmateriaal en een uitgebreide nabeschouwing van deze wedstrijd kunt u uiteraard bij onze site terecht! Dré Galiart verwacht in ieder geval een geweldige 52e editie: “Persoonlijk verwacht ik een spannende strijd. Een van de deelnemers onderling en een van de strijd met de elementen. Het wordt ongetwijfeld een memorabele ELE Rally vanwege de zwaarte!”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.