Afbeeldingsresultaat voor hellendoorn rally 2015

(Foto: www.langshetlint.nl)

16-09-2016 – Nog heel even en dan is het eindelijk zover; dan is de start van de alweer 35e editie van de Hellendoorn Rally een feit. Met Eurol als nieuwe hoofdsponsor en een aantal nieuwe wijzigingen voor dit seizoen lijkt de organisatie alles weer goed voor elkaar te hebben. Samen met u blikken wij vooruit op deze wedstrijd.

Om maar eens te beginnen met het parcours. De proeven zijn, zoals ieder jaar, verdeeld over de vrijdagavond en de zaterdag. Op de vrijdagavond staat zo de bekende Luttenbergring op het programma, een rondkoers die later op de avond in het donker wordt verreden en daardoor voor de toeschouwers een mooie kans om de rijders wellicht een onderling duel te zien aangaan in het donker. Van de complete asfaltproef van de Luttenberg zullen de rijders zich vervolgens op gaan maken op een meer onverharde klassementsproef bij Ypelo, die vorig jaar nog op de zaterdagmiddag werd verreden maar nu dus in het donker, waardoor de moeilijkheidsgraad voor de rijders flink verhoogd wordt. Met twee maal Ypelo op het programma en zelfs driemaal de Luttenbergring telt de vrijdag in totaal 5 klassementsproeven.

Heel lang zal de nacht niet worden voor de deelnemers, want zaterdagochtend staan de volgende proeven alweer op het programma. Ook deze zullen absoluut niet gemakkelijk zijn. Wat bijvoorbeeld te denken van de proef bij Notter, die met haar vele onverhard ook een ware kraker is. Hetzelfde geld voor de koningsproef van Hellendoorn, een lange proef met veel variaties in wegdek waar de deelnemers zich echt doorheen zullen bijten. We weten uit het verleden dat veel deelnemers op deze proeven hun Waterloo vinden. Notter wordt overigens tweemaal verreden, terwijl de KP van Hellendoorn driemaal zal worden verreden.

’s Middags staan er twee nieuwe klassementsproeven op het programma. Zo zal de proef op het industrieterrein terugkeren na afwezigheid sinds 2013, wat weer voor hele andere rijtechnieken vraagt. Tevens is de proef vergeleken met 2013 iets aangepast, maar minder spectaculair is het zeker niet! Ook de proef bij Markelo is compleet vernieuwd, en dus hebben de rijders daar vrijwel gelijke kansen. Als de rijders tweemaal de proeven bij Almelo en Markelo hebben verreden, zullen de prijsuitreikingen vanaf 21:00 plaatsvinden. Meer info over het tijdschema en de klassementsproeven vindt u hier.

Afbeeldingsresultaat voor dennis kuipers 2016

(Foto: MVrally)

Maar hoe zit het dan met de deelnemers van deze 35e editie? In ieder geval mogen we een mooie strijd gaan verwachten, want veel ex-winnaars zijn naar de start van dit evenement gekomen. Zo zal Dennis Kuipers zijn reeks overwinningen dit seizoen uiteraard willen voortzetten, maar kan hij tegenstand verwachten van onder andere Erik Wevers, die met het juiste materiaal en zijn streekkennis erg gevaarlijk is. Tevens staat ook het team van Heuvel-Motorsport, en niet te vergeten de Skoda Fabia R5 van Bernhard ten Brinke aan de start.

Maar om te beginnen bij het begin, starten we met de winnaar van de afgelopen edities. Dennis Kuipers en Robin Buysmans wisten de Zuiderzee Rally eerder dit jaar al op hun naam te schrijven. Na een flinke domper die het team meemaakte tijdens de ELE Rally, was het even stil rondom Kuipers. Zijn thuisrally mocht hij echter uiteraard niet missen en het duo is dan ook weer als topfavoriet aangestipt voor de eindzege. Kuipers en Buysmans wisten de afgelopen drie edities al te winnen en zo het record van Erwin Doctor te evenaren. Dit seizoen valt dit record zelfs te verbreken met een vierde overwinning op rij. We gaven Robin Buysmans het woord om te kijken hoe zijn beleving is tijdens een rally als deze.

Robin Buysmans: “De Hellendoorn Rally is gewoon de ‘grootste’, en ‘gekendste’ rally van Nederland is. Zelfs tot bij ons in België! Het is een beetje vergelijkbaar met wat Ieper in België is, en natuurlijk ook omdat het min of meer een thuiswedstrijd is voor Dennis. Er komen elk jaar weer heel wat vrienden en kennissen van Dennis naar de rally om voor ons te supporteren. Het is dan ook geweldig om hier in een topauto te rijden, of dat dan een WRC of een R5 is maakt niet uit. En zeker met een toprijder als Dennis naast me! Heel leuk. Want Dennis is echt wel een zeer goede rijder, heeft ondertussen al heel wat ervaring, en is absoluut professioneel met z’n sport bezig. Dat geldt trouwens voor het hele team. Iedereen in het team heeft z’n taak, en doet dat ook geweldig goed.”

Desondanks mist Buysmans toch de nodige namen op de deelnemerslijst, “Ik wil toch even zeggen dat ik het bijzonder jammer vind dat jongens als van Merksteijn JR, Weijs JR, Swaanen, van Eldik, Schilt,…. hier aanstaand weekend niet zijn. Heel jammer, voor ons, maar zeker ook voor het publiek. Op zo’n evenement moet je, als Nederlands rallyrijder, gewoon aanwezig zijn… Ik ben er zeker van dat onze grootste concurrenten dit weekend nu Bernhard ten Brinke en Erik Wevers zullen zijn. Ik vond Bernhard vrij indrukwekkend in de Omloop van Vlaanderen, twee weken geleden. Zeker in de regen!
Erik deed het daar wat minder goed dan ik verwacht had, maar dat gaat hier heel anders zijn omdat hij hier de proeven heel goed kent, en omdat hij hier het vermogen van zijn Subaru 2.0 liter WRC beter kan gebruiken. En veel zal natuurlijk afhangen van de weersomstandigheden.”

Over de doelstellingen is hij heel duidelijk, “Er is maar één doelstelling; alleen de overwinning telt! Om duidelijk te zijn; onze vierde opeenvolgende overwinning! Ik weet niet wat Dennis dit jaar nog van plan is. Dat wordt nog even afwachten!
Met Guino rij ik volgende week nog de East Belgian Rally in St-Vith, en begin november nog de Condroz Rally. Beide rally’s met de ‘mini’ Mini WRC, die eigenlijk een RRC is. Want door het Belgische reglement moeten wij met een kleinere restrictor (luchtinlaat van de turbo) rijden, waardoor het vermogen heel wat wordt terug geschroefd,” 
aldus Robin Buysmans.

Afbeeldingsresultaat voor bernhard ten brinke 2016 ele rally

(Foto: www.race2fast.com)

Vorig jaar was Bernhard ten Brinke nog de grootste uitdager van Kuipers toen hij met een Ford Fiesta RS WRC aan de start verscheen. Ook dit jaar is Ten Brinke van de partij, maar nu met heel ander materiaal, namelijk de Skoda Fabia R5, waarmee we hem eerder dit jaar al in actie zagen tijdens o.a. de ELE Rally, de Omloop van Vlaanderen en uiteraard de ADAC Rallye Deutschland. Aangezien de R5 iets minder vermogen heeft dan een WRC, kan Ten Brinke niet verwachten direct mee te strijden om de eindzege. Desondanks zijn hij en navigator Davy Thierie gebrand om hier wel een topklassering uit te halen, met nadruk op de top 3 van het klassement. Navigator Davy Thierie kreeg het woord en vertelde met enthousiasme over de Hellendoorn Rally.

Davy Thierie: “Het is een rally die al jaren op mijn verlanglijstje stond omwille van zijn mooie uitdagende proeven. 5 jaar geleden nam ik er voor het eerst deel en deze rally heeft echt mijn hart gestolen. Het is een rally met een enorme sfeer, in een mooie landelijke omgeving en met mooie onverharde paden erin. De Skoda Fabia R5 bevalt ons tot nu toe heel erg goed. De wagen heeft minder vermogen dan een WRC maar compenseert zich met een uitstekend chassis wat zorgt voor een fijn rijgedrag op korte technische stukken.”

Net als bij Ten Brinke ontbreekt de strijdlustigheid niet bij Thierie, “Wij gaan zeker weer mee strijden voor een podiumplaats. De grootste concurrentie komt uiteraard van de WRC-rijders Dennis Kuipers en Erik Wevers. Al moeten we ook rekening houden met Jasper van den Heuvel en Piet van Hoof. Maar wie ons kent, weet dat wij altijd tot het uiterste gaan. Ons doel is dan ook om zeer hard strijden op de proeven zonder fouten te maken.”

Binnenkort zullen Ten Brinke en Thierie ook nog deelnemen aan de WK Rally van Spanje. Thierie legt echter uit dat de Hellendoorn Rally qua parcours niet echt een goede voorbereiding is op die wedstrijd, “Ik denk niet dat de Hellendoorn rally te vergelijken is met de WK Rally van Spanje. Wel leren we de Skoda beter en beter kennen rally na rally en nemen we wedstrijdritme mee naar Spanje,” aldus Davy Thierie.

(Foto: David Bostyn)

Het is alweer even geleden, maar Erik Wevers is terug! De rijder uit Markelo kondigde enkele weken geleden zijn deelname aan tijdens de Omloop van Vlaanderen, en zou deze wedstrijd ter voorbereiding nemen op de Hellendoorn Rally. Wevers heeft zijn thuiswedstrijd in het verleden al meerdere malen gewonnen, en wil dit keer dan ook voor niets minder dan de eindzege gaan strijden. Het juiste materiaal hebben hij en navigator Anton van Limpt in ieder geval aan hun zijde, namelijk een Subaru Impreza S14 WRC! Van Limpt legde uit wat deze wedstrijd in zijn ogen tot een bijzonder evenement maken.

Anton van Limpt: “Uiteraard voor Erik Wevers een echte thuiswedstrijd, maar ook een bijzonder uitdagende rally met afwisselende proeven in een gebied waar rallysport echt geleefd wordt. Naast zelf rijden in Mitsubishi EVO’s en Nissan 350Z Challenge heb ik ook genavigeerd in deze auto’s en de laatste tijd natuurlijk in Dakar-trucks. Dan is de stap naar een snelle WRC even schakelen.”

Van Limpt heeft de Omloop van Vlaanderen van twee weken terug in ieder geval goed ervaren, “Met België als gezamenlijke vuurdoop was het meteen “voor de leeuwen”. De vrijdagavond in de regen heel voorzichtig de eerste kilometers met de WRC gemaakt. De 2e dag kwamen we beide al in een goed ritme en klommen aardig op in het klassement. We denken ons zeker in de strijd om het podium te kunnen mengen met de hoop op de bovenste trede. Uiteraard is Dennis Kuipers de grote favoriet, maar het wedstrijdritme van Bernhard ten Brinke werkt ook in diens voordeel. Als grote outsider dienen we zeker rekening te houden met Albert von Thurn und Taxis, die ook al de nodige wedstrijdervaring heeft dit jaar. We mikken in ieder geval op het podium met de ambitie voor de winst te gaan,” aldus Anton van Limpt.

Afbeeldingsresultaat voor hellendoorn rally 2015

(Foto: www.rallysupport.nl)

Uiteraard is het team van Heuvel-Motorsport ook weer van de partij. Jasper van den Heuvel is na het wegvallen van enkele deelnemers in het kampioenschap nu de aangewezen man, maar moet deze benaming nog wel waar zien te maken door dit seizoen zijn derde titel na 2004 en 2015 te grijpen. Samen met Lisette Bakker zou hij tevens voor een sterk eindresultaat vooraan kunnen zorgen.

Ook broertje Jim van den Heuvel is weer van de partij na eerder dit seizoen diverse wedstrijden te hebben afgewerkt in het WRC. Vorig jaar maakte de talentvolle Jim nog zijn debuut tijdens deze wedstrijd met een Ford Fiesta R2, maar nu mag hij ook daadwerkelijk de strijd aangaan met de Nederlandse top. Opvallend is dat Jim een nieuwe navigator naast zich heeft, namelijk Jouri Dockx, (ex-)navigator van o.a. Erwin Klippel en Alexander Belder. Wij vroegen aan hem hoe de samenwerking tussen hem en Jim is ontstaan.

Jouri Dockx: “Ik heb laatst de Rally van Straden (B) met een klant van Van den Heuvel gereden. We zijn daar helaas uitgevallen nadat we de oliekoeler kapot hadden gereden. Jasper reed in Staden samen met Martine de 0-auto maar Martine voelde zich niet helemaal lekker die dag. Martine heeft me gevraagd of ik de resterende 6 proeven bij Jasper wilde navigeren. Met de notes van iemand anders bleek dit een hele uitdaging, maar werd vanuit beide kanten positief ervaren. Enkele dagen later belde Jim v.d. Heuvel me op of ik Hellendoorn met hem zou willen rijden… Dat wilde ik natuurlijk wel!”

Ook Dockx kijkt positief vooruit naar deze 35e editie, “Hellendoorn blijft toch (één van) de grootste wedstrijd(en) in Nederland waar normaliter een groot aantal bezoekers en groot startveld te vinden zijn. Daarnaast zijn de proeven rondom Hellendoorn (voor Nederlandse begrippen) erg mooi. De proeven op vrijdagavond in het donker zijn ook erg mooi om te rijden. Natuurlijk zijn we bezig met de concurrentie, de drang om te winnen is er immers altijd. Maar we rijden deze wedstrijd om aan elkaar te wennen en moeten dus wedstrijd-kilometers maken. Omdat we voor de eerste keer samen starten is het lastig te beoordelen waar we staan t.o.v. de rest van het startveld maar we hopen goed mee te kunnen komen met de rest van de Evo-rijders en ons startnummer (7) waar te kunnen maken.”

De doelstellingen zijn daaruit ook al uit op te maken, “De belangrijkste doelstelling dit weekend is ervaring op doen, kilometers maken en aan elkaar gewend raken. Daarnaast kijken we natuurlijk met een schuin oog naar de klassering waarbij we op een mooie top-10 plaats hopen. Afhankelijk van o.a. dit weekend staan er dit jaar mogelijk nog meer gezamenlijke wedstrijden/uitdagingen op de planning; De planning is namelijk om deel te nemen aan het WK Spanje en WK Wales,” aldus Jouri Dockx.

Dit weekend zijn wij van Rally-World er uiteraard weer bij om u te kunnen voorzien van het laatste nieuws, de mooiste foto’s en de spectaculairste beelden. Volg komende week dan ook onze site om niets te missen!

Voor meer informatie over de Hellendoorn Rally kunt u hier terecht.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.