Afbeeldingsresultaat voor gtc rally 2015

Foto: www.internetbode.nl

07-10-2016 – De derde en laatste meerdaagse rally van het Nederlands Kampioenschap brengt ons naar het Brabantse Roosendaal, waar de 30e editie van de GTC Rally op het programma staat. De wedstrijd, die sinds 2015 in de gaten wordt gehouden voor een mogelijke ERC status, heeft weer prachtige proeven op het programma. Het deelnemersaantal viel echter toch wel tegen.

Maar om te beginnen met het parcours, ziet deze wedstrijd er weer uitdagend uit. Uiteraard gaan de deelnemers tijdens de vrijdagavond al van start om de welbekende ‘Nacht van Achtmaal’ te gaan rijden. De deelnemers beginnen aan een special stage bij de manege op de Goubergh, maar gaan vervolgens richting het echte werk met tweemaal de proeven bij Wernhout en Achtmaal (‘De Hel’) te verrijden. Zeker is dat er tijdens deze nacht al de nodige slachtoffers zullen gaan vallen, gezien het verleden.

Ook tijdens de zaterdagmorgen is het parcours verdeeld over tweemaal een proef op de Wouwse Plantage en bij Roosendaal. Met een mix van asfalt en gravel zal er hierdoor wederom een hoop uitdaging voor de deelnemers te wachten staan. Tijdens de middagsessie is het parcours enorm gevarieerd en worden er tweemaal vier klassementsproeven verreden. Wederom zullen de rijders in actie gaan komen tijdens de proef op De Goubergh, om vervolgens richting de proef bij Etten-Leur (Vosdonk) te trekken en daarna nog twee buitenproeven rijden op het welbekende terrein van Rupchen-Klappenberg en Klein-Zundert.

De rally is verdeeld over de GTC Rally, de JUMBO Short Rally, de Het Markthuys Historic Rally en de Legend Rally, met in totaal (slechts) 77 deelnemers aan de start. Dat deelnemersaantal was toch wel hét discussieonderwerp van afgelopen week, aangezien vele niet te spreken waren over het aantal deelnemers wat aan de start zal verschijnen komend weekend.

De rally telt zo maar 31 deelnemers. Toch staan er vooraan wel een leuk aantal toppers aan de start. Wat te denken van Bob de Jong, die sinds vorig seizoen niet meer in Nederland reed, maar tijdens zijn thuiswedstrijd voor de overwinning wil strijden met zijn nieuwe Citroën DS3 R5, waar hij vorige maand al mee in actie kwam tijdens de Omloop van Vlaanderen en de East Belgian Rally.

De Jong kan in de strijd om de eindzege het meeste concurrentie gaan verwachten van regerend Nederlands kampioen Jasper van den Heuvel. Van den Heuvel zal echter ook aan het kampioenschap denken aangezien hij tijdens de Twente Rally niet aanwezig kan zijn, en met de afwezigheid van Dennis Kuipers is het belangrijkste voor hem finishen. Desondanks zal De Jong het zeer lastig gaan krijgen met Jasper aan het stuur.

Verder zagen we nog de opvallende inschrijving van Jeroen van den Heuvel, een wat onbekendere naam in de rallysport. Van den Heuvel (geen familie van) is vooral actief op het circuit, maar heeft ook al jarenlang een warm hart voor de rallysport. In 2013 nam hij al eerder deel uit van dit evenement met een Ford Fiesta R2. Dit jaar gaat hij echter een stap verder en zal dit weekend achter het stuur plaatsnemen van een Ford Fiesta R5 Evo, de wagen waarmee Hans Weijs JR vorig jaar nog de eindzege mee wist te grijpen (zie afbeelding hierboven). Jeroen lijkt echter geen grote kanshebber voor de eindzege gezien zijn debuut, maar hoopt het duel aan te kunnen gaan met de Mitsubishi’s van Matthias Boon en Martin van Iersel, die ook weer van de partij zullen zijn.

Verder zal de GTC Rally weer meetellen voor de diverse Nederlandse cup’s, waaronder de Nissan 350Z Challenge en de BMW 325i Challenge. Opvallend is dat de Belgische M-Cup ook van de partij zal zijn tijdens het Brabantse Evenement, en dat brengt een aantal snelle en spectaculaire Belgische BMW-rijders naar deze wedstrijd. Zo zullen de bekende namen van Franky Boulat, Kurt Braeckevelt en Tom Ceupens van de partij zijn. Zij zullen de strijd aangaan met de Nederlandse BMW-rijders, vertegenwoordigd door Wim Muilwijk, Sjef Meerschaert en Jurgen de Bruin.

In de JUMBO Short Rally lijkt de strijd te gaan tussen de Volkswagen Golf IV Kit Car van Hans Weijs SR, de Nissan 350Z van Antoine Biesheuvel, de Opel Ascona van Janjur Monshouwer en de Mitsubishi Lancer Evo X van Marco Schapers. Vooral die laatste lijkt met zijn vierwielaangedreven wagen in het voordeel te zijn, al speelt Schapers geen rol in het Nederlands Short Rally Kampioenschap, in tegenstelling tot de concurrentie. Het belooft onderling dus weer een felle strijd te gaan worden op de proeven bij Etten-Leur, Rupchen-Klappenberg en Klein-Zundert.

Tot slot hebben we dan nog de deelnemers bij de Historic Rally en de Legends Rally. Het verschil tussen deze twee is dat er bij de Historics op snelheid gereden mag worden, en er bij de Legends een snelheidslimiet geld. Bij de Historics staan er een aantal beroemde wagens uit het verleden aan de start. Zo zal de snelle Ford Escort RS van Anton Morée het moeten opnemen tegen de Escorts van Henk Verzeijl en Wim Luijbregts, maar ook tegen de Opel Manta van Vincent van der Stelt. Jef van Hooft brengt zijn Lancia Delta Integrale aan de start, en ook was er buitenlandse animo voor deze wedstrijd, met bijvoorbeeld Pat Horan en zijn Fiat 131 Abarth aan de start. De grootste naam in deze categorie kwam toch wel van Jimmy McRae, vader van rallylegende Colin McRae, die aan de start komt in een Opel Ascona B.

Ondanks het redelijk leuke deelnemersveld, bleef er veel gemopper onderling. Men vond het de moeite niet waard om voor slechts 77 deelnemers totaal te komen kijken, of men miste de namen van Dennis Kuipers en vele andere toppers die eerder dit jaar wel in actie kwamen. De organisatie is echter bezig om het evenement te laten uitgroeien tot een internationaal evenement, en is dus wel degelijk aan de gang met de toekomst.

Nu vragen wij uw mening, wat kan dit evenement nog meer doen om volgend jaar nog beter uit de bus te komen? En bent u bereid hier uw steentje aan bij te dragen? Zou u het als organisatie beter gekund hebben? Bent u dit weekend ook actief tijdens de GTC Rally om dit evenement aan te moedigen of zwakt u af naar België omdat u toch niks voelt voor de Nederlandse Rallysport? Wij zijn er dit weekend in ieder geval bij om u achteraf te voorzien van een videoverslag en uiteraard de nabeschouwing van dit evenement!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.