Foto: www.fiaerc.com

24-06-2016 – Voor de Belgische Rally hét evenement van het jaar: De 52e editie van de Kenotek Ypres Rally staat dit weekend weer voor de deur rondom Ieper! Een fantastisch startveld met meer dan dertig R5’s. Dat belooft dus een zeer spannend duel te worden vooraan, maar tussen wie? Wie zijn in deze R5-menigte publieksfavoriet in Ieper?

 

Kevin Abbring: Vorig jaar nog een kanshebber voor de eindzege, maar dit jaar speelt de Nederlander daarin geen rol. Kevin Abbring en navigator Sebastian Marshall zullen zich namelijk voorbereiden op hun openbare Hyundai i20 R5 debuut. Met deze wagen zal de Nederlander in samenwerking met Hyundai Motorsport als voorrijders aan de start komen, om dit nieuwe rallywapen aan het publiek te ‘showen’. Abbring ziet echter geen enkel verschil met de afgelopen WRC-evenementen.

“Oké, we kunnen niet meestrijden om in de prijzen te vallen,” vertelt Abbring, “Maar onze tactiek verschilt niets van de andere wedstrijden. De auto mag dan wellicht niet helemaal doorontwikkeld zijn en tevens niet gehomologeerd, maar we zijn hier gekomen om ervaring op te doen en mee te kunnen doen vooraan, en dat we nu als voorrijder deelnemen maakt in onze ogen geen verschil. Ik en Sebastiaan zullen in ieder geval proberen de finish te bereiken, maar tegen het einde van de zaterdag ben ik ook bereid een paar snelste tijden proberen te klokken.”

 

Freddy Loix: Een tiende zege, dat is het enige doel wat regerend Belgisch-kampioen Freddy Loix voor ogen heeft. Samen met Johan Gitsels en de Skoda Fabia R5 gaat hij de strijd weer aan met de Europese top, en wordt dan ook zeker als één van de grootste favorieten voor de eindzege beschouwd. Tijdens de Shakedown moest ‘Fast Freddy’ echter wel wat toegeven op winnaar Bryan Bouffier, maar Loix kijkt desondanks tevreden terug op deze kwalificatieproef.

“Bouffier startte vandaag als tweede terwijl wij als negende de baan op gingen,” zegt Freddy Loix. “Als je weet dat in deze weersomstandigheden het parcours per deelnemer die passeert trager wordt dan hebben wij het uitstekend gedaan. Het weer was vandaag zeer wisselvallig. Deze ochtend regende het waarna het volledig opdroogde om vanavond toch weer te regenen waardoor het parcours verraderlijk was. Morgenmiddag kiezen wij onze startpositie. Rekening houdend met het wisselvallige weer ga ik mijn keuze pas op het allerlaatste moment bepalen.”

 

Hermen Kobus: Met steun van de Nederlandse en Belgische rallyfans konden Hermen Kobus en Erik de Wild toch weer aan de start verschijnen van de Ypres Rally. Het duo maakte eerder dit jaar een dure crash mee in de EK Rally van Gran Canarias, maar na hard werken heeft het duo de wagen toch op tijd weten op te bouwen. Beiden zitten in ieder geval vol zelfvertrouwen, en mikken dan ook op een topresultaat. Toch beseft Kobus dat de concurrentie hoog is.

“Ik heb in Gran Canaria gezien hoe snel Alexey Lukyanuk is op asfalt, onderschat hem niet,” waarschuwt Hermen, “Maar in Ieper is het toch een ander verhaal. De proeven zijn heel specifiek en vooral het diep snijden is een specialiteit van de Belgen. Twee jaar geleden kwamen we nog een fractie tekort met onze Fiesta Super 2000. Dit jaar zijn we heel goed gewapend met onze Skoda Fabia R5. We kunnen met gelijke wapens strijden. Om een of andere reden was ik er nog nooit in geslaagd om een goede tijd te rijden in Nieuwkerke. Voor de start regende het hevig, waardoor het uitermate glad was op de proef. We reden zuiver en strak, wat ons een 4de tijd opleverde op 3″9 van Bryan Bouffier, maar voor Vincent Verschueren, Kris Princen en Alexey Lukyanuk. Een mooi begin!”

 

 

Bryan Bouffier: In het WRC heeft de 37-jarige Fransman al meerdere malen bewezen verrassend te kunnen zijn, en in het ERC is Bryan Bouffier vaak dan ook op zijn best. Tijdens de kwalificatieproef wist hij al de snelste tijd te klokken, en Bouffier koos vervolgens om als eerste van start te gaan vandaag. Vorig jaar eindigde hij als tweede, maar dit jaar azen hij en zijn navigator Denis Giraudet op de overwinning.

“Ik mocht als eerste starten, maar voor de Qualifying was er de Free Practice, dus de proef lag er zeker niet proper bij. Ik heb niet teveel risico’s genomen. Ik heb vooral efficiënt en zuiver gereden. Maar, maak deze scratch niet belangrijker dan hij is. Het serieuze werk begint pas morgenavond. We zullen de weerberichten eens bekijken om te bepalen welke startpositie ik morgen zal kiezen,” aldus Bryan Bouffier na afloop van de kwalificatieproef op de donderdagmiddag.

 

 

Kris Princen: Het is geen optie meer: Kris Princen moet de aanval inzetten om nog een wanhopige poging te kunnen doen naar de Belgische titel. Een beter resultaat van Loix mogen hij en Peter Kaspers zich niet meer veroorloven, en daardoor zet de Peugeot-rijder alles op alles in Ieper. De grote mate in concurrentie maakt het niet veel makkelijker voor hem, maar Princen blijft positief.

“Het wegdek ligt er natuurlijk een stuk beter bij dan vijftien jaar geleden,” vertelt Princen,
“Dat maakt het voor piloten die hun eerste Ieper rijden iets eenvoudiger om zich aan te passen. Maar tegelijk vind ik dat het nieuwe asfalt minder grip biedt. Tel daar nog bij dat deze maand juni niet meteen de droogste is geweest, en het zou snel op een schaatsbaan kunnen gaan lijken in de Westhoek. Laat de auto één keer een beetje te breed gaan, en je kan zo in een diepe gracht terechtkomen. En als de concurrentie zo sterk is al s hier, brengt het kleinste foutje je meteen op grote achterstand. Schitteren in Ieper kan je hele seizoen goedmaken! Daarbij starten we in de best mogelijke omstandigheden voor onze rijstijl!”

 

 

Vincent Verschueren: Veel vertrouwen in de wagen heeft Vincent Verschueren de laatste wedstrijden in ieder geval al opgedaan, maar hoe staan hij en navigatrice Veronique Hostens ervoor ten opzichte van de Europese top? Vorig jaar wisten ze in ieder geval al op het podium te eindigen, maar of ze daarin dit jaar weer slagen tegenover de grote mate van concurrentie, is nog maar de vraag.

“We deelden vandaag de testbasis met Freddy Loix en we hebben hard gewerkt aan de afstellingen. Uiteindelijk heb ik een goed gevoel met de auto. Het ging heel goed. Ik heb een paar keer goed aangevallen en we hebben natuurlijk onze tijden ook wel wat vergeleken met die van Freddy. Ik heb een goed gevoel voor de start, maar de proeven liggen er dit jaar bijzonder verraderlijk bij. Ik denk dat we een goed resultaat kunnen rijden als we uit de problemen blijven. Omdat veel zand is weg gespoeld door de regen, is het risico op een lekke band groter dit jaar. Geen fouten maken en niet lek rijden, dat wordt de boodschap vanaf vrijdagavond. We weten allemaal dat Ieper een bijzonder lange en zware wedstrijd is. De wedstrijd wordt vrijdagavond nog niet beslist. Een goed tempo rijden en uit de problemen blijven, dan zullen we er kort bij zijn. Ik ben er alvast klaar voor. We gaan ons best doen, zoals altijd, om een topresultaat te behalen voor Gaby Goudezeune en het ganse team van GoDrive.”

 

 

Wij van Rally-World zijn er dit weekend bij om u te voorzien van de mooiste beelden, en uiteraard het actuele nieuws! Dus houd de site op de hoogte! Hieronder blikken we nogmaals terug op de laatste manche van het BRC waar wij bij waren: De Sezoensrally rondom Bocholt!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.