Foto: www.atodomotor.com

11-03-2016 – Het heeft even geduurd, maar nu is het dan toch eindelijk zover: De start van het FIA European Rally Championship! De openingswedstrijd brengt ons, na het wegvallen van Letland, nu naar de Canarische Eilanden waar 94 deelnemers in totaal in actie zullen komen. Hieronder blikken we alvast met een aantal deelnemers vooruit op deze wedstrijd, waar ook een bekend Nederlands duo aan de start komt…

 

Wojiech Chuchala: Het Subaru Poland Rally Team is niet direct de grootste favoriet voor de eindzege, maar in het ERC2 wordt dit duo wel erg hoog ingeschat. Vorig jaar wist Dominykas Butvilas namelijk met dezelfde wagen al erg goede resultaten neer te zetten. Of het nieuwe duo, bestaande uit Wojiech Chuchala en Daniel Dymurski, dit ook gaat redden, is echter nog maar even de vraag. Zelf is Wojiech in ieder geval erg positief over dit evenement.

“We gaan met een erg positief gevoel en in een geweldige stemming van start tijdens de Rally Islas Canarias. We komen hier om te strijden en te laten zien dat wij ware opvolgers van Butvilas zijn voor dit team. Het ERC is een enorme uitdaging, want we zullen zien dat we er de hele wedstrijd bij moeten blijven, maar ik kijk aan de andere kant ook erg naar deze uitdaging uit!”

 

Luis Monzón: Veel ervaring over het ERC in zijn algemeen heeft deze Spanjaard niet, maar als thuisrijder is Luis Monzón absoluut iemand die elk jaar opnieuw alles uit de kast haalt om de hoofdprijs te bemachtigen, en daarom dus één van de belangrijkste favorieten in de strijd om de eindzege. De afgelopen jaren waren hij en navigator José Carlos Deniz voornamelijk actief in een Mini Cooper WRC, maar aangezien deze in het ERC niet toegestaan zijn zal hij dit jaar aan de start komen in een Citroën DS3 R5. Hij kijkt zelf in ieder geval erg naar deze wedstrijd uit.

“Ik ben erg blij om terug te zijn, en vooral nu het niveau hier nog hoger is dan voorheen! Het zal dit jaar moeilijk worden in de strijd vooraan, maar ik zal zeker mijn best doen! We zullen vooral geduldig moeten zijn, aangezien dit een langdurige rally is. Zoals ik al zei zal het dit jaar lastig worden, aangezien er heel veel R5’s aan de start komen, maar ik mik wel op in ieder geval een podiumpositie. De vrijdagproeven zullen waarschijnlijk het belangrijkste zijn, omdat daar d.m.v. de bandenkeuze al het één en ander beslist gaat worden. Ik heb al wel wat ervaring opgedaan met ons nieuwe wapen en denk dus goed voorbereid te zijn op deze wedstrijd, en dus ben ik klaar voor de strijd!”

 

Kajetan Kajetanowicz: Als huidig ERC-kampioen zijn alle ogen dit jaar gericht op deze mannen: Kajetan Kajetanowicz genavigeerd door Jaroslav Baran, die ook dit jaar weer onder leiding van het Lotos Rally Team van plan zijn de titel te gaan binnenslepen. Een goed begin is dan ook het halve werk, en dus zou een mooi eindresultaat tijdens deze wedstrijd al gunstig kunnen uitpakken voor de rest van het seizoen. Kajetanowicz is daarom ook vastberaden alles te geven dit weekend.

“Ik blijf het vaak herhalen, in het ERC bestaan er geen gemakkelijke wedstrijden, en dat geld dus ook voor deze rally. We zullen opnieuw te maken krijgen met zeer ervaren en snelle rijders, maar de sfeer in Gran Canaria is geweldig. Ik ben dus erg blij om hier te mogen zijn! Het doel is dan ook om onze succesreeks voort te zetten, en dus willen we proberen om de best mogelijke positie eruit te halen. Maar dat wordt absoluut niet makkelijk als je bedenkt dat er 16 deelnemers zijn die een redelijke kans maken op de eindzege. Maar ik denk dat ik ervaren genoeg ben om wel hoog te kunnen eindigen hier, al moet ik toegeven dat ik iedere rally opnieuw weer nieuwe dingen leer.”

 

Mads Ostberg: De meest verrassende inschrijving voor deze wedstrijd was toch wel van deze Mads Ostberg. De Noor, die de laatste jaren voornamelijk actief is in het WRC, heeft deze wedstrijd uitgekozen om te testen voor de eerste asfaltrally’s over enkele maanden in het WRC, en dat doet hij met een Ford Fiesta R5 die hij gehuurd heeft bij M-Sport. Ostberg en navigator Ola Floene zullen echter onder leiding van RMC Motorsport aan de start komen, maar als ‘de grote naam’ verwachten de fans dat hij hier toch wel moet kunnen meestrijden om de eindzege.

“Ik ben erg blij om deel uit te mogen maken van deze wedstrijd. Net als in het WRC is deze wedstrijd namelijk erg groot en lastig. Ik moet toegeven dat ik niet heel veel van het ERC af wist totdat ik hier kwam, maar ik zie nu pas hoe hoog de concurrentie is in dit kampioenschap, en daarom heb ik echt alle respect voor de andere rijders! Het zal erg zwaar worden om deze mannen met gelijkwaardig materiaal te verslaan, maar ik vind het al leuk om deel uit te mogen maken! Erg voorbereid op deze wedstrijd ben ik daarbij ook niet, omdat ik me vooral goed voorbereid had op de WK Rally van Mexico vorige week. Toch denk ik wellicht een redelijke kans te kunnen maken, gezien mijn ervaring uit het WRC. Maar in de praktijk zal het pas duidelijk worden hoe goed ik met deze rijders kan meekomen.”

 

Alexey Lukyanuk: Één van de grootste concurrenten voor de titel naast Kajetanowicz is Alexey Lukyanuk. De Rus eindigde vorig jaar als derde in dit kampioenschap en wist toen de huidig kampioen en ook Craig Breen niet te kloppen. Dit jaar verwachten velen echter dat hij het Kajetanowicz knap lastig zal gaan maken, aangezien zij in dezelfde wagens aan de start komen en het dus puur aankomt op het stuurwerk. Lukyanuk wordt tijdens deze wedstrijd bijgestaan door Alexey Arnautov, en aangezien hij vorig jaar al een asfaltrally wist te winnen zou je denken dat hij dit in zijn achterhoofd houdt tijdens deze wedstrijd. Zelf denkt hij daar echter anders over…

“Elk evenement is een ander evenement voor ons, en daarbij kan ik nog niet oordelen over dit geheel nieuwe evenement voor ons. Over het algemeen merk ik dat ik net iets sterker ben op het onverhard aangezien we daar in het verleden voornamelijk over reden, maar afgelopen jaar heb ik ook heel veel ervaring weten op te doen op het asfalt. De tijden van de kwalificatie zullen wellicht al een deel van de wedstrijd bepalen, en aangezien we daar al goed uit de bus kwamen, heb ik wel een goed voorgevoel. Net als iedereen wil ik natuurlijk alle rally’s wel winnen en uiteindelijk ook het kampioenschap, maar we hebben maar beperkte middelen en dus moet ik eerst kijken hoe we er dit jaar voorstaan na de eerste paar rally’s om echte doelstellingen te gaan vastleggen.”

 

Hermen Kobus: We hadden het er net al even over, maar op de Canarische Eilanden zal dit weekend ook Nederland vertegenwoordigd worden door niemand minder dan Hermen Kobus en navigator Erik de Wild. Eind vorig jaar zagen we hen al een aantal keren in actie in hun nieuwe Skoda Fabia R5, die ze afgelopen winter nog verder hebben doorontwikkeld tot een zeer machtig rallywapen. Daarbij heeft de Skoda een nieuw likje verf ontvangen en dus kan het Kobus Tuning Rallyteam weer beginnen aan een frisse seizoenstart. Zelf mikt Kobus op een top vijf in de eindstand. Met een zesde tijd begon tijdens de kwalificatie begonnen zij in ieder geval al goed aan dit voornemen.

“Ik ben erg tevreden met mijn zesde tijd, want met 15 andere grote tegenstanders kregen we het echt knap lastig. Mads Ostberg was tijdens deze kwalificatie verreweg het snelste, maar hij heeft al de nodige ritme opgedaan in het WRC, in tegenstelling tot de andere deelnemers, waaronder wij dus. Ik maakte een klein foutje in de kwalificatiefase en ook de banden waren er nog niet goed op temperatuur. Ik had dus achteraf gezien nog iets sneller gekund, maar met een zesde tijd op de kwalificatieproef mogen we zeker niet klagen!”

 

Dit weekend volgen wij deze wedstrijd op de voet met onze dagelijkse verslagen. Tot die tijd kunt u voor meer info van dit evenement terecht op dit adres.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.