Foto: www.tout-le-rally.be

28-04-2016 – Komend weekend is het tijd voor de vierde ronde van het BRC, die ons naar Jambes brengt voor de Rallye de Wallonie. Deze 33e editie zal tevens de langste rally van de kalender zijn, want het rallygeweld zal ditmaal drie dagen losbarsten. Daarbij mocht de wedstrijdleiding wederom een prachtig deelnemers bevatten, met onder andere 14 R5’s, 4 WRC’s en 4 GT’s. Hieronder bekijken we de topfavorieten voor de eindzege met van enkelen hun verwachtingen.

 

De Deelnemers

Freddy Loix: Na de perfecte seizoenstart van Freddy Loix en Johan Gitsels, met drie uit drie zeges, is dit duo ook de grote favoriet voor de eindzege. Toch kan ‘Fast Freddy’ wederom een hoop concurrentie verwachten van de vaste BRC-top, en niet te vergeten de lokale rijders, die net als hij enkel de overwinning voor het oog hebben. Zelf heeft Loix enorm veel zin in de rally, en kijkt uit naar het gevarieerde parcours die zij bevat.

“Jongens worden hier gescheiden van mannen. Je moet een aardig stukje kunnen rijden. In deze rally tellen niet alleen het aantal pk’s. Je kan er als rijder het verschil maken en dat zorgt echt voor een geweldig gevoel. Bovenop de Citadel staan dan nog eens duizenden mensen ons op te wachten. De manier waarop ze reageren en ons aanmoedigen is fantastisch!”

 

Chris van Woensel: De sportieve Mitsubishi Lancer WRC van Chris van Woensel en Rik Snaet mag natuurlijk niet ontbreken tijdens deze wedstrijd. Toch komt het duo met gemengde gevoelens aan de start van de Rallye de Wallonië. De rede hiervan is dat de WRC’s wederom gediscrimineerd worden t.o.v. de R5’s en S2000’s als het gaat om de startposities. Toch zal Van Woensel er het beste van proberen te maken. Dat beiden goed kunnen meekomen met de rest, hebben zal al bewezen tijdens de Haspengouw Rally, waar ze knap als derde algemeen eindigden.

“Ik heb er geen probleem mee om Kris Princen, Freddy Loix en andere snelle piloten met een R5 vooraan te laten starten. Ik heb alle respect voor de keuze van de RACB en de promotor om de R5’s te promoten in het BRC via een gunstige startorde, maar er zijn toch grenzen. Eender welke gentleman-driver zonder ervaring kan zomaar een plaatsje opeisen in de top 15. Maar de WRC-wagens gaan wegmoffelen als marginalen is er toch wat over. Zo kunnen we in de Wallonië na de twee doortochten op de citadel van Namen niet opschuiven in de startorde. Stel dat we een chrono draaien binnen de top 5, dan nog zullen we op zaterdag rond de 20ste plaats starten. Wagens binnen de Klasse R5 die op diezelfde Citadel tijd verliezen, zullen op zaterdag toch kunnen starten volgens de nummering bij inschrijving. Maar als wij tijd verliezen door omstandigheden, dan zakken we weg in de startorde. Wat we ook presteren op vrijdagavond, we zullen op zaterdag starten na de R5-wagens en de R-GT-wagens. Verder houd ik van de vloeiende proeven van de Wallonie. Loix en Princen blijven favoriet, maar ik wil toch graag meespelen voor de top 5 en als het kan voor een podiumplaats. Maar met een hoge startpositie wordt dit moeilijker.”

 

Kris Princen: Kris Princen en Peter Kaspers trekken vol vertrouwen richting vierde manche van het Belgisch rallykampioenschap. Voor de Rallye de Wallonie onderging hun Peugeot 208 T16 een kleine technische evolutie. Op een parcours dat ze best kunnen smaken zou het duo zo de concurrentie het leven nog wat moeilijker kunnen maken. Kris Princen weigert om de ‘Poulidor’ van de Belgische rally’s te worden genoemd. Hoewel hij bij de eerste drie wedstrijden van het seizoen elke keer beslag legde op de tweede plaats, wil de vertegenwoordiger van Peugeot België-Luxemburg in de Rallye de Wallonie best een podiumtrapje hoger klimmen.

“Let op, ik beweer niet dat ik de concurrentie met huid en haar zal oppeuzelen. Ik ben maar al te goed geplaatst om te beseffen dat je moet blijven aanvallen en geen enkel foutje mag maken wil je het een rijder als Freddy Loix lastig kunnen maken. Het wordt dus hard tegen hard, vanaf de eerste centimeter. Of toch misschien niet op de twee korte showetappes die vrijdagavond op de Citadel worden gehouden. Daar zal ik het relatief rustig aan doen. Ik weet hoeveel valstrikken en schietgeweren er daar op het parcours liggen. Je kan er heel makkelijk elke kans op een goed resultaat verliezen. Vanaf zaterdagochtend trek ik echter voluit ten aanval.”

 

Vincent Verschueren: Ook Vincent Verschueren en navigatrice Veronique Hostens zijn gericht op een podiumklassering tijdens de Rallye de Wallonie. Tijdens de TAC Rally wist het duo al de vierde positie in het eindklassement te bezetten, en ook heeft Verschueren al bewezen dat hij in combinatie met de Skoda Fabia R5 een machtig wapen is op de rallypaden, en dat geeft hem een goed voorgevoel op de komende wedstrijd.

“Vrijdagavond beginnen we met de showproef op de Citadel. Ik vind het wel een plezant proefje, maar het is jammer dat we twee keer moeten rijden, want daardoor verliezen we enorm veel tijd. We zijn een halve dag bezig voor enkele kilometers, terwijl we de volgende ochtend al vroeg moeten starten. Ik verwacht zeker dat François Duval meteen mee zal doen met Princen en Loix, want François heeft maar 10 km nodig om het maximum uit een auto te halen. Ook Xavier Bouche wordt een serieuze kandidaat voor het podium, net als Kevin Demaerschalk. En laten we de WRC van Chris Van Woensel niet vergeten. Ja, het zal knokken worden, maar we gaan er alles aan doen om maximaal te scoren.”

 

Xavier Bouche: Een derde Skoda Fabia R5 uit dit deelnemersveld komt van het duo Xavier Bouche en Kevin Fernandez. Ook Bouche was al eerder dit jaar actief in het BRC, namelijk tijdens de Spa Rally, waar hij sterk uit de bus kwam en als vierde in het algemene klassement eindigde. In de Rallye des Ardennes hebben Bouche en Fernandez daarbij getest, en daar wisten ze tegelijk de zege op hun naam te schrijven, waardoor ze goed voorbereid en gemotiveerd aan de start komen van deze wedstrijd. De vraag is of ze deze reeks successen ook kunnen doorzetten tijdens de Rallye de Wallonie dit weekend.

 

François Duval: Als klap op de vuurpijl kwam ineens de inschrijving binnen van ex-WRC rijder François Duval. Duval wilzichzelf weer eens meten met de rest van de Belgische rallytop tijdens een wedstrijd dichtbij huis, en dat met niets minder dan een brute Citroën DS3 R5! Eerder dit jaar kwam Duval al in actie tijdens de Rally van Spa met een Ford Escort MKll, toen hij samen met Anthony Bourdeaud Hui de winst bij de Historics wist te pakken. Ook tijdens deze wedstrijd staat hij met dezelfde navigator aan de start, en zou hij het de concurrentie wel eens knap lastig kunnen maken. Duval is namelijk altijd een persoon geweest die snel het ritme vind en natuurlijk weet iedereen dat elke seconde telt tijdens deze wedstrijd…

 

 

Het Parcours

De wedstrijd bestaat uit 3 volwaardige etappes, wat ook wil zeggen dat op zaterdag de deelnemers zullen starten volgens het klassement van de 2 ronden op de Citadelle. Alhoewel de rally van Wallonië dit jaar dus één klassementsproef (Haltinne) minder telt dan vorig jaar, behoudt het parkoers zijn hoogstaande reputatie, m.a.w. twee ronden van één kp (Citadelle) op vrijdag, drie ronden van vijf kp’s (Malonne, Arbre, Bois-de-Villers, Wartet en Vedrin) op zaterdag en twee ronden van vier kp’s (Mohiville, Natoye, Crupet et Naninne) op zondag met  een korter traject van 2.5 km voor Bois-de-Villers, de start van Natoye één kilometer eerder en de proef van Naninne in omgekeerde richting en met een andere startplaats. De andere proeven ondergaan geen wijzigingen. Hieronder zijn de routes nog eens terug te bekijken in deze playlist van Youtube:

https://www.youtube.com/watch?list=PLnQheBmF5Iz4PMWujLdEENGkO6xB85Fzx&v=wPSVp2J8k60

 

Komend weekend zullen wij u dagelijks op de hoogte houden van actuele verslagen en het allerlaatste nieuws van deze rally. Gebruik onze site daarom opnieuw als uitgangspunt om niets te missen van de 33e editie van de Rallye de Wallonië in 2016!

 

Bronnen: www.rallylovers.be , www.rallyonline.be

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.