Foto: www.rallyreportwrc.com

07-05-2016 – Na twee spectaculaire eerste wedstrijden op de Canarische Eilanden en in Noord-Ierland, reizen we nu af naar de derde ronde van het FIA European Rally Championship in Griekenland, wat tevens de eerste wedstrijd op gravel van de kalender wordt. De rally zal terugkeren naar Lamia, een stadje in het centrum van Griekenland die voor het laatst het rallycentrum was in 2005. Er staat wederom een mooi startveld aan de start, en een aantal van hen bespreken we hieronder.

 

De Favorieten

Lambros Anathassoulas: Als thuisrijder is Lambros Anathassoulas een gevaarlijke outsider voor een podiumklassering. Anathassoulas kruipt, net als tijdens de Rally van Monte-Carlo, achter het stuur van een Skoda Fabia R5. Hijzelf kan in ieder geval niet wachten om aan deze wedstrijd te beginnen.

“Eigenlijk houden we allemaal van de proeven in Griekenland. Het was volgens mij in het jaar 2005 dat wij voor het eerst aan dit evenement deelnamen op deze proeven. Er zitten erg snelle stukken in deze klassementsproeven, vooral “Amfissa” (KP2/5), die toentertijd beter bekend stond als “Karoutes”, één van de prachtigste proeven die deze rally ooit gehad heeft naar mijn mening. Ik weet zeker dat ik het naar mijn zin ga krijgen dit weekend, omdat het echt fantastisch is terug te zijn op deze proeven. Ondanks dat het nu wat verder van huis is, is deze locatie fantastisch en de proeven prachtig, ik heb er enorm veel zin in!”

 

Alexey Lukyanuk: Een maand geleden zagen we dat Alexey Lukyanuk niet kon deelnemen aan de Circuit of Ireland, nadat hij tijdens het testen hard van de baan ging en daarbij meerdere malen over de kop vloog. Lukyanuk is echter niet bezorgd wat betreft het kampioenschap van het ERC, ondanks dat hij door dit dure grapje voorbij is gegaan door zijn grootste concurrent Kajetan Kajetanowicz. Hij wil voor deze wedstrijd goed gaan zitten om de punten die hij ‘verloren’ heeft goed te maken.

“Kajetanowicz is de regerend ERC-kampioen, dus het zal zeker niet makkelijk zijn hem hier bij te kunnen houden en druk op hem te kunnen leggen. Hij is namelijk erg constant en op ieder oppervlak kan hij goed meestrijden om de eindzege. We gaan ons best doen, en het feit dat we in Ierland niet mee konden strijden vind ik om eerlijk te zijn niet erg, aangezien dat een zeer zware rally was en we waarschijnlijk toch niet heel hoog geëindigd waren in het klassement. Er tellen zeven van de tien wedstrijden mee voor het kampioenschap dus het is niet erg als we er één moeten missen, want dan blijven we alsnog in de strijd om het kampioenschap. Natuurlijk moeten we nu wel wat geconcentreerder aan de start komen als we weer punten willen sprokkelen door een goed resultaat neer te zetten!”

 

Ralfs Sirmacis: Voor Ralfs Sirmacis staat er een nieuwe uitdaging te wachten; hij zal namelijk gaan debuteren in de R5-klasse, en wel met een Skoda Fabia R5. Met dit nieuwe wapen hoopt Sirmacis mee te kunnen strijden vooraan in het deelnemersveld. De 21-jarige rijder zal worden bijgestaan door het team van Sports Racing Technologies en heeft via het ERC-Junior kampioenschap, waar hij vorig jaar als tweede eindigde, al de nodige ervaring opgedaan. Na de Shakedown was de Letlander erg positief over de nieuwe wagen.

“Deze wagen is echt fantastisch. Het rijdt veel gemakkelijker dan een FWD-wagen. De versnellingsbak en de motor lopen ook erg goed en ik kan op een gemakkelijkere en wellicht ook spectaculairdere manier de bochten door, wat het plaatje compleet maakt. Ook de suspensie is erg goed, waardoor we grote jumps met deze wagen kunnen maken. De Shakedown zag er een beetje uit als de soort proeven die we ook in Letland hebben, maar tijdens de rally zal dit totaal anders zijn. De smalle wegen zijn voor mij angstaanjagend om te besturen, maar ik wil toch mijn best doen om mee te strijden voor de eindzege. Als ik niet voor de overwinning ga heb ik geen rede om hier naar toe te reizen, maar als echt blijkt dat de overwinning te hoog gegrepen is gaan we voor het beste resultaat.”

 

Kajetan Kajetanowicz: Na tweemaal een tweede positie te hebben weten klasseren in zowel de Rally van de Canarische Eilanden als de Circuit of Ireland gaan regerend kampioenen Kajetan Kajetanowicz en navigator Jaroslaw Baran wederom aan kop in het Europees Rallykampioenschap. In Griekenland mocht dit duo dan ook niet ontbreken, want zij zijn waarschijnlijk tevens de te kloppen mannen voor de eindzege. Zelf heeft Kajetanowicz er in ieder geval weer zin in, omdat het alweer een poosje terug is dat hij zijn laatste gravel-evenement reed. Het testen verliep daarbij erg goed naar zijn mening.

“Na de tests ben ik blij dat we nog altijd erg snel blijken te zijn op gravel, ondanks dat we al meer dan 200 dagen niet meer over dit oppervlak hebben gereden en het dan vaak toch weer erg wennen is als je bij zo’n evenement weer aan de start staat. Ik en mijn navigator hebben daarbij het ritme beiden te pakken gekregen en zijn klaar voor deze wedstrijd, en ook zijn we zeer benieuwd naar de strijd die we weer zullen aangaan met de concurrentie. Je kunt de Acropolis Rally op twee manieren rijden: Ten eerste kun je op de limiet rijden op deze snelle wegen, maar dit kan de nodige problemen aan de wagen veroorzaken. Daarbij is het bij ‘pushen’ tot de limiet gemakkelijker om de fout in te gaan aangezien de proeven lang en slopend zijn. De andere manier is om geconcentreerd te werk te gaan en iets rustiger aan te beginnen, en die tactiek zullen wij ook gaan toepassen dit weekend. Ik ben benieuwd hoe ver we er mee gaan komen maar kan niet wachten om te beginnen!”

 

Raul Jeets: Een andere kanshebber is de Skoda Fabia R5 van Raul Jeets en navigator Andrus Tooms. Dit duo kende tijdens de vorige ronde in Noord-Ierland een wat mindere wedstrijd, en finishte slechts als 25e algemeen. Tijdens dit evenement is het duo dus uit op revanche, en tijdens de Shakedown eindigden ze dan ook keurig als zesde.

“Ik vind de proeven mooier dan de editie van vorig jaar, aangezien er geen asfalt meer in zit en meer stoffig zand op de wegen ligt. De proeven vereisen daarbij dit jaar erg goede pacenotes en je kunt wat meer gas geven zolang je uit de problemen blijft. De Acropolis Rally vereist ook een grote concentratie en ons doel is om hoger te eindigen in het klassement dan vorig jaar (6e)”.

 

 

Shakedown (Hoogtepunten)

Hieronder vindt u alle hoogtepunten van de Shakedown samengevat in een video. Vanaf morgen zullen we u dagelijks op de hoogte houden van actuele verslagen van deze rally.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.