Foto: www.mydrivemedia.com

18-04-2016 – De vierde ronde van het World Rally Championship brengt ons voor het eerst naar Zuid-Amerika, waar tevens de enige WK-wedstrijd dit seizoen zal plaatsvinden, tijdens de WK Rally van Argentinië. Volgend weekend zal deze rally, die zich afspeelt op de mooiste locaties van dit land, weer gevoed worden met waar spektakel op de wegen. Vorig jaar ging de overwinning nog verrassend naar Kris Meeke en Paul Nagle in de Citroën DS3 WRC. Zij zijn er ditmaal helaas niet bij, maar minder spannend wordt het er daarop echter niet, er blijft een mooi aantal teams over die een goede kans maken op de eindzege.

 

Volkswagen Motorsport

Sébastien Ogier: In Monte-Carlo en Zweden een overwinning, en in Mexico een keurige tweede positie, niemand lijkt voorlopig de regerend wereldkampioen van zijn titel af te kunnen houden tijdens dit seizoen tot nog toe. Toch wisten Sébastien Ogier en Julien Ingrassia er in het verleden niet in te slagen de Rally van Argentinië op hun naam te schrijven. Het is daarbij de enige wedstrijd op de checklist die dit duo nog niet eerder won. Dit jaar hoopt de Fransman daar echter eindelijk verandering in te kunnen brengen.

“De Rally van Argentinië is de enige rally op de kalender die ik en Julien nog niet hebben gewonnen. Dit jaar zal het echter ook niet gemakkelijker worden, omdat we wederom  als eerste zullen moeten starten en dus de wegen schoon zullen moeten vegen. Wat er ook gebeurd, ik zal mijn uiterste best doen om mijn record te verbreken door deze wedstrijd voor het eerst op onze naam te schrijven. Tot nu toe hebben ik en Julien een fantastisch seizoen achter de rug! We hebben elke rally opnieuw in onze ogen het beste resultaat eruit weten te halen. Met dit in mijn achterhoofd, ben ik erg optimistisch over komend weekend in Argentinië. Toch zullen we zeker niet moeten vergeten dat de weersomstandigheden het ons zeer lastig kan gaan maken. Het is niet te vergelijken met Mexico en deze wedstrijd vereist daarbij een heel andere rijstijl.”

 

Jari-Matti Latvala: Na een slechte start van dit seizoen hebben Jari-Matti Latvala en Miikka Anttila zich goed herstelt door de zege in Mexico op hun naam te schrijven. Uiteraard hopen beiden deze overwinning kunnen voortzetten in een reeks van nog meer successen dit seizoen, en in Argentinië zou dit duo dan ook zomaar eens een goede kans kunnen maken. In 2014 wonnen zij namelijk voor het eerst een gravelevenement met de Volkswagen Polo WRC, een moment die Jari-Matti zeker niet is vergeten. Hij blikt dan ook met een positieve blik vooruit.

“Na onze overwinning in Mexico had ik eindelijk het gevoel dat het seizoen voor ons begonnen was! We moeten nu proberen dit succes te kunnen voortzetten tijdens de Rally van Argentinië, om te kijken of we werkelijk in staat zijn constant te zijn tijdens gravelevenementen. Ik ga dezelfde tactiek in Argentinië toepassen als in Mexico. We starten daarbij als zesde en vanuit die positie zouden we tijdens de eerste dag sterk naar voren kunnen komen als het weer een beetje meezit en het droog blijft. Er zijn dit jaar meer klassementsproeven dan vorig jaar, maar dit jaar is de gemiddelde lengte van een proef dan weer korter. Het concept bevalt mij wel, met een mix van zowel oude als nieuwe klassementsproeven erin. Een kwart van de totale route is namelijk compleet nieuw voor ons, en dus moeten we zorgen dat de pacenotes goed zijn.”

 

Andreas Mikkelsen: De Rally van Argentinië is niet echt de favoriet van de derde Volkswagen-rijder, namelijk Andreas Mikkelsen genavigeerd door Anders Jaeger. Vorig jaar kampte Mikkelsen namelijk de hele rally met problemen en crashte uiteindelijk nog op de twaalfde klassementsproef van de wedstrijd. Een editie die de Noor dus het liefst zo snel mogelijk wil vergeten, maar ook een wedstrijd die leerpunten met zich meeneemt voor de 2016-editie, waarin Mikkelsen vastberaden is wel een goed resultaat neer te zetten.

“Vorig jaar had ik erg veel pech in Argentinië. Als allereerst zorgde een lekke band ervoor dat we veel tijd verloren en ver terugvielen in het klassement. Vervolgens zorgde een ander mechanisch probleem ervoor dat we alleen maar verder zouden zakken. Of dit nog niet genoeg was, crashten we tijdens de Power Stage op een rots waarbij de wagen te ver beschadigd raakte. Een ding is zeker: Dit jaar wil ik absoluut verbeteren tijdens deze wedstrijd en mij richten op een podiumpositie. Dit zal echter niet makkelijk worden aangezien deze editie een hoop nieuwe klassementsproeven bevat. In tegenstelling tot Mexico, is het oppervlak in Argentinië erg stoffig en zacht. Het zijn daarbij erg snelle wegen waarbij een foutje in een klein hoekje zit. Ik hou erg van deze rally, ondanks dat het een erg listige is. Het is een mooie locatie, waarin we dit jaar wél een goed resultaat willen.”

 

M-Sport World Rally Team

Mads Ostberg: Een maand geleden zagen we het duo Mads Ostberg en Ola Floene niet alleen in actie tijdens de Rally van Mexico, maar ook tijdens de openingsfase van het ERC: de Rally Islas Canarias, toen Ostberg achter het stuur kroop van een Ford Fiesta R5. Terug in het WRC heeft de Noor enorm veel zin in de Rally van Argentinië. Vorig jaar wist hij hier voor het team van Citroën nog de tweede positie te klasseren, en in de Ford Fiesta RS WRC wist Ostberg in de editie van 2012 ook een podiumpositie te klasseren. Dit jaar hopen hij en Floene weer mee te kunnen strijden om de topposities.

“Soms ben ik er echt aan toe om gewoon even bij te komen, maar op dit moment kan ik niet wachten om weer achter het stuur te kruipen tijdens een WRC-evenement. De Rally van Argentinië is een mooi evenement die veel fans met zich meebrengen. Die fans hebben zo’n grote passie voor de motorsport, dat het elk jaar een genot is om hier terug te keren. De variatie in proeven is daarbij enorm, met snelle en stoffige wegen, maar ook erg grove en technische stukken erin. Ik ben in ieder geval erg tevreden met de huidige set-up van de Fiesta WRC voor deze wedstrijd. In de eerste drie wedstrijden van dit seizoen wisten we overal een mooie eindklassering neer te zetten, en ik hoop deze successen te kunnen voortzetten. Ik denk zelfs dat we nog meer in huis hebben en hoop dat in Argentinië te kunnen laten zien!”

 

 

“We hebben een lange pauze achter de rug, dus ik kijk er naar uit om weer achter het stuur te kruipen. Deze wedstrijd zal voor ons ook weer een nieuwe uitdaging worden, maar we hebben vorig jaar al op het serviceterrein meegewerkt en weten dus een beetje hoe de omstandigheden daar zijn. Argentinië is daarbij een geweldig land en iedereen daar heeft een grote passie voor deze sport, dus ik kan absoluut niet wachten om van start te gaan! Ik denk dat deze wedstrijd erg op Mexico zal gaan lijken; sommige proeven zijn erg snel en stoffig maar andere juist weer heel smal, technisch of grof. Er is een hoop variatie wat een goede set-up vereist. Ik en Benjamin hebben erg hard gewerkt zodat we zo goed mogelijk voorbereid zijn, en ik hoop dus al vroeg in de wedstrijd het juiste ritme te kunnen oppakken om zoveel mogelijk ervaring op te doen.

 

Elfyn Evans: Naast de strijd in het WRC, zal er wat verder achterin het klassement de strijd losbarsten in het WRC2, waar deze Elfyn Evans wederom één van de topfavorieten is voor de eindzege in deze klasse. Hij en navigator Craig Parry wonnen al twee uit twee wedstrijden, maar waren er in Mexico helaas niet bij. Tijdens de tweede ronde van het ERC, de Circuit of Ireland, heeft Evans zich echter goed voor kunnen bereiden en het ritme weten vast te houden om in Argentinië sterk terug te komen, en hij hoopt de successen tot nu toe uiteraard te kunnen voortzetten.

“Het is een drukke maand voor ons wat betreft de rallysport, maar ik ben erg tevreden om weer terug te zijn in het mooie Argentinië. Het is een erg listig evenement, maar het is er wel eentje waarvan ik geniet en een waarvan ik goede herinneringen heb overgehouden. Daarbij hebben ze overheerlijk vlees hier, maar dat even terzijde! Sinds 2014 kregen we te maken met de wegen van Argentinië, en we zijn er ons dus van bewust hoe moeilijk dit evenement is qua oppervlak. Ik weet dat er vele wagens zullen sneuvelen onderweg, maar gelukkig is de Fiesta een erg sterke wagen. In tegenstelling tot de twee andere WRC-wedstrijden die ik reed, hoeven we dit keer niet zoveel te letten op de notes. Toch hoop ik weer op een goede samenwerking met Craig om het beste resultaat eruit te halen en dat is in onze ogen natuurlijk de eindzege in het WRC2!”

 

 

Hyundai Motorsport

Thierry Neuville: Een heel goed seizoen kent het enige Belgische WRC-duo nog niet echt. Daarbij hebben Thierry Neuville en Nicolas Gilsoul niet hele goede herinneringen overgehouden aan de editie van vorig jaar. Natuurlijk zorgt dit er niet voor dat beiden met een slecht gevoel deze wedstrijd in gaan, want het kan natuurlijk alleen nog maar beter worden! Daarbij beschikt Neuville nog altijd over de nieuwe Hyundai i20 WRC, wat tijdens de afgelopen wedstrijden al een machtig wapen bleek, en dus hebben ze zeker het juiste materiaal om hier een goed resultaat uit te halen. Daarbij waren niet alle evenementen slecht verlopen voor de Belg, want in Monte-Carlo wisten ze een keurige derde positie te klasseren.

“De Rally van Argentinië is een erg ‘tricky’ evenement. We hebben de afgelopen jaren diverse uiterste weersomstandigheden gezien, en ik verwacht niet dat dit tijdens deze editie anders zal zijn. De rally bevat wat nieuwe klassementsproeven die opnieuw veel vragen van mens en machine. Toch kijk ik er naar uit om weer te ‘pushen’ met de nieuwe i20 WRC, die dit jaar in ons team al geweldig heeft gepresteerd! Een podiumpositie in Argentinië is onze optimale doelstelling, maar om dit te bereiken moeten we voorzichtig beginnen.”

 

Dani Sordo: In tegenstelling tot Neuville kende het duo Dani Sordo en Marc Martí een erg goede eerste kwartaal van dit seizoen. De Spanjaard wist tweemaal een zesde positie te klasseren in Monte-Carlo en Zweden, en in Mexico kwam hij nog sterker uit de bus als vierde algemeen. Hij houdt daarbij erg van de wegen in Zuid-Amerika, en hoopt dat hij op deze locatie een podiumpositie kan klasseren. Tijdens de editie van vorig jaar wist Sordo in ieder geval al een top 5-positie neer te zetten, dus dit is zeker geen onhaalbare doelstelling voor hem en Martí.

“Ik hou erg van de Rally van Argentinië, gezien de prachtige klassementsproeven, de wisselende weersomstandigheden en de fans. Langs de wegen liggen een hoop stenen die de wagen snel kunnen beschadigen. Wat dat betreft, denk ik dat het voor de wagen een van de zwaarste rally’s is. Het zal even wennen zijn om van Mexico naar Argentinië over te stappen wat betreft de rijstijl, aangezien de wegen in beiden landen er zó anders bijliggen. Het oppervlak in Argentinië is een stuk zachter en de banden zijn hier wat minder kwetsbaar. Ik ga in ieder geval proberen mijn resultaat van vorig jaar te verbeteren en proberen te strijden om een podiumpositie!”

 

Hayden Paddon: Ook voor het Nieuw-Zeelandse duo staat er weer een nieuwe uitdaging te wachten. Hayden Paddon en John Kennard hebben zich namelijk goed voorbereid op deze wedstrijd. Daarbij reizen zij met een goed gevoel af naar Argentinië, aangezien ze eerder dit jaar al een tweede positie behaalden tijdens de Rally van Zweden, en daarbij een mooie top 5-positie klasseerden in Mexico.

“De Rally van Argentinië is een erg moeilijk evenement die een hoop uitdagingen bevat. Het is ongetwijfeld één van de zwaarste rally’s en dus hebben we een goede concentratie nodig om ervoor te zorgen dat je de snelheid en de controle over de wagen goed kunt combineren tot een mooi eindresultaat. Ik kijk er erg naar uit om weer van start te gaan, en het hele team heeft dit jaar tot nu toe hard gewerkt waardoor het me geweldig lijkt nog meer ervaring op te kunnen doen tijdens deze wedstrijd met haar nieuwe proeven!”

 

 

De Route

In de video hieronder vindt u alle informatie over de route van de rally. Aankomend weekend zullen we u uiteraard weer dagelijks op de hoogte brengen van het actuele nieuws van deze rally, zoals u gewend bent. Houd de site dus op de hoogte om niks te missen!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.