Foto: www.patrick-pangrel.com

10-06-2016 – De zesde ronde van het Wereldkampioenschap Rally’s brengt de deelnemers naar het Italiaanse eiland Sardinië, waar de derde rally uit een reeks van zes gravelwedstrijden zal worden voortgezet. De WK Rally van Italië, die vroeger nog in de buurt van Sanremo werd verreden, is sinds 1973 al van vaste waarde op de WRC-kalender. De vraag is wat de rijders van deze wedstrijd verwachten, en dat leest u hieronder.

 

Volkswagen Motorsport

Sébastien Ogier: De twee overwinningen aan het begin van dit seizoen zijn alweer een ver verleden voor Sébastien Ogier en navigator Julien Ingrassia alweer ver verleden, want na de Rally van Zweden schreef het duo geen enkele wedstrijd meer op hun naam. Desondanks doet het Franse duo nog altijd de beste zaken voor het kampioenschap, waarin zij verreweg aan kop staan. De vraag is of er tijdens de Rally van Italië weer een mooi resultaat voor Ogier in zit. Aan zelfvertrouwen is er in ieder geval geen gebrek bij de Fransman, maar daarbij kent Ogier deze week een zeer bijzondere week…

“Ik zit vol zelfvertrouwen zo vlak voor de Rally van Italië. Julien en ik hebben tot nu toe altijd een podiumpositie te weten klasseren, en we hopen deze reeks hier in Italië te kunnen doorzetten. Deze wedstrijd is echter niet één van mijn favoriete wedstrijden, toch heb ik mezelf geprobeerd aan te leren om van deze wegen te houden de laatste jaren, omdat ik op deze manier gemakkelijker en sneller over het parcours heen kom. Ik heb daarentegen wel een voorkeur tegen uitdagende proeven, en die bevat deze rally zeker. Een speciaal onderdeel is bijvoorbeeld de ‘Micky Jump’ wat de hoogste jump van heel het WRC is dit seizoen. Voor mij is het overigens wel een beetje een bijzonder weekend, nu wij in verwachting zijn van ons eerste kind. Het kind is uitgerekend voor na de rally, maar mocht mijn vrouw eerder bevallen, dan zal ik ook direct terugreizen naar Frankrijk. Het team staat gelukkig 100% achter mijn standpunt.”

 

Jari-Matti Latvala: In tegenstelling tot Ogier geld voor teamgenoot Jari-Matti Latvala en navigator Miikka Anttila dat de WK Rally van Sardinië wel één van hun favoriet is op de kalender. Latvala kijkt dan ook ieder jaar weer uit om naar deze wedstrijd af te reizen, aangezien de Fin hier in 2009 zijn allereerste gravelwedstrijd in het WK zegevierde. Daarbij kan Latvala wel een steuntje in de rug gebruiken, want met een zesde positie in het huidige kampioenschap heeft dit duo niet de ideale uitgangspositie voor de titel. Latvala gaat er dan ook alles aan doen om na deze rally in ieder geval een aantal posities te stijgen in het World Rally Championship.

“De Rally van Italië is een fantastische wedstrijd, en tevens de eerste gravelwedstrijd die ik in mijn WRC-carrière wist te winnen. Ik kijk elk jaar uit om weer terug te keren naar Sardinië, ondanks het feit dat deze wedstrijd de laatste jaren niet goed verliep bij ons. Ik heb namelijk regelmatig een lekke band opgelopen tijdens de afgelopen edities, en misschien kwam dat omdat ik mezelf altijd net iets over de limiet liet gaan. Dit jaar hebben we in ieder geval een betere kwaliteit bandenset uitgekozen en mijn doel is dan ook om mee te kunnen strijden om een podiumpositie. Het gravel in Sardinië is erg glad, en daarom wordt het een extra uitdaging om bij te blijven als vroege starter zijnde. Alle rijders hebben echter vaak wel veel grip tijdens de tweede bouclé van een proef. Een andere moeilijkheidsgraad is de hitte in Sardinië, dus het is belangrijk om voldoende te blijven drinken, ook tijdens de rally.”

 

Andreas Mikkelsen: Iemand die naast Ogier uitstekende zaken doet wat betreft het kampioenschap, is Andreas Mikkelsen en zijn navigator Andres Jaeger. Op de Rally van Mexico na slaagde het Noorse duo er namelijk tot nu toe iedere keer in om een top 5 positie op hun naam te schrijven. Toch is Mikkelsen er in Sardinië nog niet in geslaagd een podiumpositie te behalen, maar daar wil hij dit seizoen zeker verandering in gaan brengen. De tweede positie die ze meenemen vanuit Portugal brengt in ieder geval een hoop zelfvertrouwen voor hen mee naar Italië.

“De tweede plaats in Portugal voelde als een overwinning voor mij en Anders. Hierdoor gaan we vol zelfvertrouwen van start aan deze wedstrijd. Toch houden we in ons achterhoofd dat dit soort oppervlak voor ons altijd één van de zwaarste is van het seizoen, aangezien we ondertussen wel zo’n beetje in alle situaties terecht zijn gekomen die ik me kan bedenken. Helaas merkten we dit ook weer tijdens de laatste editie. Dit jaar gaan we er echter goed voor zitten, en gaan we proberen Ogier te kunnen bijhouden in het klassement. Dit motto hebben we ook ingezet tijdens de Rally van Portugal, en dat leverde ons een geweldig resultaat op. En Italië is daarbij een prachtig land, waardoor ik nog liever zou willen winnen voor de fans hier!”

 

 

M-Sport WRT

Mads Ostberg: De wegen zijn niet de favoriete wegen van dit duo, en voor Mads Ostberg en Ola Floene is de komst van deze rally dan ook niet waar ze op gewacht hadden, net nu het zo goed ging in het kampioenschap tot nu toe. Ondanks dat geeft het Noorse duo het niet zomaar op, en zullen ze er alles aan doen om zich weer te kunnen meten met de concurrentie. Zodra Ostberg het ritme denkt gevonden te hebben, hoopt hij zich dan ook naar voren te kunnen werpen, maar volgens hem vereist dat wel tijd.

“We gaan richting de belangrijkste periode van het seizoen en dus zullen we nu echt hard moeten gaan werken voor het kampioenschap. Na de Rally van Portugal hebben we dan ook niet stilgezeten, en hebben we veel tests uitgevoerd om de auto optimaal voor te bereiden op deze wedstrijd. De Rally van Sardinië heeft altijd al bewezen een lastig evenement te zijn voor mens en machine, en een evenement waarin de kleinste foutjes gelijk hard afgestraft worden. Aangezien wij redelijk vroeg zullen starten verwacht ik ook niet in het voordeel te zijn, omdat we nu voor een groot deel vooral bezig zijn met het schoonvegen van de baan. Toch gaan we alles geven en hopen we weer een stap vooruit te kunnen doen tijdens deze wedstrijd, net als we in het verleden al wisten te bereiken. We gaan voor een goed resultaat, en zodra ik het ritme te pakken heb, denk ik dat dit ook zeker haalbaar is.”

 

Eric Camilli: De teamgenoten van Ostberg zijn Eric Camilli en Benjamin Veillas, en ook zij hebben zich meer dan bewezen tijdens de Rally van Portugal nadat ze daar een top 5-positie op hun naam wisten te schrijven. De Fransman leert snel in de eredivisie van de rallysport, en hij hoopt dan ook dat de wagen hem dit keer opnieuw bij zal staan. Camilli gaat in ieder geval weer de strijd aan om wederom een mooi resultaat neer te kunnen zetten en misschien zelfs verrassend uit de bus te komen.

“Na ons geweldige optreden in Portugal, willen we dit succes voortzetten in Sardinië. Ik heb hier al wat ervaring weten op te doen tijdens mijn WRC2-programma van vorig jaar, en toen wisten we hier ook mooie tijden te klasseren en dus hopen we dat we dat dit jaar wederom kunnen doen. De proeven zijn erg smal maar tegelijkertijd ook erg snel en glad, dus het is interessant de wegen van het WRC op deze manier te leren kennen, vooral met onze Ford Fiesta RS WRC. Om echt goed mee te kunnen doen voor de eindzege denk ik dat je als rijder een hoop ervaring van deze proeven met je mee zult moeten nemen, dus ik verwacht niet gelijk mee te kunnen doen voor de topklasseringen. We blijven echter leren en proberen onze vaardigheden te vorderen tijdens deze wedstrijd.”

 

 

Hyundai Motorsport

Hayden Paddon: De Rally van Portugal 2016 stond bekend als een zwarte bladzijde voor het Nieuw-Zeelandse duo Hayden Paddon en John Kennard. Nadat Paddon zijn Hyundai in vlammen op zag gaan na een crash was het nog maar even afwachten of hij weer met een 2016-versie van deze wagen van start kon gaan. Het team heeft keihard gewerkt, en ze zijn er dan ook in geslaagd hun doel te bereiken, waardoor ook Paddon weer met de verbeterde wagen de strijd aan kan gaan. Vorig jaar werd het duo al knap tweede in Italië, en de Rally van Argentinië wisten zij ook al op hun naam te schrijven, dus dat belooft veel voor deze wedstrijd.

“Dit is absoluut het beste rallyteam ter wereld! Ik kan het team maar niet genoeg bedanken voor wat ze voor mij hebben gedaan en voor het geweldige werk dat ze hebben geleverd! De Rally van Sardinië reed ik voor het eerst in 2014, en twaalf maanden later wisten we met een tweede positie ons allereerste WRC-podium te bereiken. We hebben wat tijd nodig gehad om de crash in Portugal te kunnen verwerken, maar ik ben vastberaden vanaf nu weer stappen vooruit te maken met heel het team!”

 

Dani Sordo: Tweemaal een zesde positie en driemaal een vierde positie, het is een droom voor Dani Sordo die dit jaar uitkomt. De Spanjaard doet tot nog toe geweldige zaken voor het kampioenschap en in Italië zijn hij en navigator Marc Martí dan ook vastberaden deze reeks voort te zetten. Sordo kent de gevaarlijke stukken van de Rally van Italië echter al te goed.

“Deze rally bevat hele smalle wegen met veel stenen langs de weg. De manier waarop je de bochten neemt is zeer belangrijk, omdat je als je dit op de juiste manier doet je kostbare seconden aan tijd kan winnen. De proeven zijn verder erg glad en wellicht te listig voor dit soort wagens, maar dat is ook een onderdeel van deze rally.”

 

Thierry Neuville: Tijdens de Rally van Portugal waren Thierry Neuville en vaste navigator Nicolas Gilsoul knap op weg naar een top 5-klassering, totdat het helaas misging bij het duo tijdens de zaterdagproeven. Tijdens de Rally van Sardinië wil de Belg de lat nog iets hoger leggen voor zichzelf, aangezien hij hier in het verleden al een tweede en derde positie op zijn naam wist te schrijven.

“De Rally van Sardinië is erg speciaal voor mij. Het was mijn eerste wedstrijd waarin ik met een 4WD-wagen punten wist te halen voor het World Rally Championship. Daarbij wist ik er tweemaal op het podium te eindigen; in 2013 kwam ik als tweede uit de bus en tijdens de laatste editie wist ik de derde eindklassering neer te zetten. Ons doel is dan ook om opnieuw voor een podiumpositie te gaan strijden!”

 

Kevin Abbring: Voor Kevin Abbring zit zijn tweede officiële wedstrijd van het seizoen eraan te komen. Na het teleurstellende weekend in Portugal vorige maand wil de Nederlander een sportieve revanche om zich wederom in de kijker te rijden voor het publiek. In Portugal hebben Abbring en zijn Britse navigator Sebastian Marshall gelukkig al wel wat ritme weten op te bouwen, en dit ritme nemen ze dan ook mee naar Sardinië.

“We denken wel genoeg ritme te hebben opgebouwd in Portugal, ondanks de teleurstellingen die we daar meerdere malen hebben meegemaakt. Ik heb al twee keer eerder deelgenomen aan de Rally van Sardinië, maar vergeleken met de Rally van Portugal zijn de wegen hier veel ruiger. We zijn hier om te werken aan ons zelfvertrouwen en om ons leerproces voort te zetten, dus het is belangrijk om op elke proef van de wedstrijd goed geconcentreerd te zijn.”

 

 

De Route + Hoogtepunten Shakedown

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.