Foto: www.wrc.com

04-03-2016 – De derde ronde van het World Rally Championship brengt ons naar Mexico, waar het begin zal plaatsvinden in een serie van zes gravel-wedstrijden op rij. Daarbij zal dit het eerste evenement dit seizoen worden die buiten Europa plaatsvind, maar het wordt zeker geen gemakkelijke! Één van de proeven heeft namelijk een lengte van 80 km, en is daarmee de langste proef van de afgelopen dertig jaar in het WRC! Wij blikken met u vooruit op deze wedstrijd met de kanshebbers voor de eindzege.

 

Hyundai Motorsport

Thierry Neuville: Dat Neuville wel eens een belangrijke kandidaat kan worden om een mooie eindklassering, is een feit. De Belg heeft in het verleden al bewezen erg sterk te zijn op de Mexicaanse proeven. In 2014 wist hij bijvoorbeeld het allereerste podium voor Hyundai Motorsport binnen te vissen tijdens dit evenement, en ook vorig seizoen wist hij knap drie proeven op zijn naam te schrijven. Ditmaal zal Neuville daarbij ook weer plaatsnemen in de vernieuwde Hyundai i20 WRC, waardoor hij en navigator Nicolas Gilsoul met een zeer goed voorgevoel de wedstrijd instappen.

“Ik kijk zeer positief vooruit op komend weekend, aangezien ik hier voor Hyundai Motorsport hun allereerste podiumpositie wist vast te leggen. Daarom heeft het team er volgens mij ook zeer goede herinneringen aan overgehouden. We kijken allemaal erg uit om weer van start te gaan, want het weer en de proeven zien er dit jaar zeer goed uit! Daarbij zal ik voor de derde maal dit seizoen in actie komen met de nieuwe generatie van de Hyundai i20 WRC, wat ons extra veel vertrouwen bied voor Mexico! We hebben vooraf wel even onderzocht wat er mechanisch precies het probleem was tijdens de afgelopen rally’s, maar dit lijkt nu opgelost te zijn. Hierdoor denk ik persoonlijk dat we zeker in staat zijn om mee te strijden voor een top-3 positie.”

 

Dani Sordo: Evenals Neuville heeft ook Dani Sordo al heel wat ervaring op de wegen van Mexico. Vorig jaar wist hij één van de proeven op zijn naam te schrijven en vijf keer in de top 3 te eindigen. Hij probeert zijn ritme uiteraard te blijven ontwikkelen, maar de Spanjaard doet tot nu toe redelijk goede zaken in het kampioenschap met een zesde positie in zowel de Rally van Zweden als de Rally van Monte-Carlo. Zelf hoopt hij dat hij deze reeks van mooie eindresultaten door kan zetten tijdens de volgende wedstrijd, al is deze zoals gezegd niet te vergelijken met de voorgaande.

“De Rally van Mexico is echt een leuk evenement! De uitzonderlijke weersomstandigheden met de sfeervolle omgeving geeft daarbij een extra dimensie aan deze wedstrijd. Tijdens deze rally zal echter ook veel op hoogtes gereden worden, en daardoor verliezen de motoren redelijk veel van hun kracht. Dit betekent dat we erg ons best zullen moeten doen om het uiterste qua snelheid uit onze auto te kunnen halen. De wegen zelf hebben een erg goede ondergrond, al kan deze compleet veranderd zijn bij een tweede passage, want dan heeft men vaak net iets meer grip dan tijdens een eerste passage. Ik ben ook zeer benieuwd naar de hele lange proef die de organisatie dit jaar aan de wedstrijd heeft toegevoegd. Ik denk dat de rollen namelijk compleet anders zullen zijn als het gaat om langdurige klassementsproeven. Ik kijk in ieder geval erg uit naar Mexico, om daar weer met de nieuwe generatie van de Hyundai i20 WRC aan de start te komen! Ik weet dat het moeilijk is, maar als we hard genoeg ‘pushen’ denk ik dat deze auto bereid is om hier een top 3 klassering uit te halen!”

 

Hayden Paddon: Toen deze Nieuw-Zeelander begin vorige maand zijn debuut maakte in de nieuwe generatie van de Hyundai i20 WRC, wist hij dat debuut gelijk om te zetten in een fantastische tweede positie tijdens de Rally van Zweden! Ook tijdens deze wedstrijd zal Paddon in de 2016-versie aan de start komen, maar het is nog maar afwachten hoe snel hij en navigator John Kennard zich kunnen aanpassen aan deze proeven. Het duo heeft enkel vorig jaar nog maar tijdens dit evenement aan de start gestaan, en dus zullen zij hard moeten werken voor een mooi eindresultaat.

“We zijn allemaal erg enthousiast om weer te kunnen meestrijden in Mexico! Het is geweldig om weer eens het warme zonnetje mee te hebben na een reeks van natte, gladde en koude rally’s. Het zal zeker een uitdagende wedstrijd worden, met een aantal langere proeven dan we gewend zijn. Met name de 80 kilometer lange proef zal echt een kraker worden voor mens en machine! We zijn echter met name bezig om het gevoel die we in Zweden hadden terug te krijgen, en deze ook proberen aan te passen aan de onverharde omstandigheden in Mexico, zodat we weer de strijd aan kunnen gaan en punten binnen kunnen halen voor het World Rally Championship. Ons voornaamste doel is dus ervaring op doen, al zullen we als het lukt zeker vechten voor een mooie eindklassering!”

 

 

M-Sport World Rally Team

Mads Ostberg: Vorig jaar wist Mads Ostberg zeer sterk uit de bus te komen door als tweede te eindigen tijdens de Rally van Mexico. Toen reed de Noor echter nog voor het ‘Citroën Abu Dabhi WRT’, maar we weten allemaal dat Ostberg ook genoeg ervaring heeft om dit resultaat ook met de Ford Fiesta RS WRC van M-Sport te behalen. Ook tijdens deze wedstrijd zal hij weer genavigeerd worden door Ola Floene, die inmiddels al aardig aan de Ford begint te wennen. De eerste tests dit seizoen op gravel waren Ostberg in ieder geval erg goed bevallen, en hij hoopt in staat te zijn om vanaf het begin al een beetje mee te kunnen strijden om een mooie eindklassering.

“De Rally van Mexico is één van de evenementen waar je 100 procent gefocust moet zijn. Op de grote hoogtes hebben de wagens minder vermogen, dat geld voor iedere deelnemer. Als je tijdens deze wedstrijd echter de fout in gaat, zal het zeer lastig worden deze verloren tijd terug te winnen t.o.v. de andere rally’s op gravel. Daarom zullen we ervoor moeten zorgen dat de pacenotes perfect zijn als we mee willen strijden vooraan in het veld. De relatie tussen mij en Ola is in de wagen in ieder geval goed, want het voelt alsof we al jaren samen zitten, en dat soort vertrouwen heb je echt nodig om het goed te doen in Mexico. Ik denk niet dat ik net zo hoog als tijdens de vorige editie weet te eindigen dit seizoen, maar als alles meezit denk ik dat we nog steeds concurrerend kunnen zijn en hopelijk kunnen we dan meevechten voor een sterk eindresultaat.”

 

Eric Camilli: Voor deze man zal er weer een nieuwe uitdaging te wachten staan: Eric Camilli zal namelijk komend weekend zijn debuut gaan maken tijdens de Rally van Mexico. Daarbij zal hij ook zijn gravel-debuut gaan maken met de Ford Fiesta RS WRC, al is dit evenement in zijn ogen niet ‘typisch’ een gravelevenement. De Fransman zal, net als zijn tegenstanders, ook last krijgen van de verminderende prestaties van de motor, dus het is nog maar de vraag hoe hij zijn rijstijl aan deze omstandigheden gaat aanpassen. Daarbij rijdt Camilli ditmaal niet met navigator Nicolas Klinger, maar met Benjamin Veillas aan zijn zijde. Het zal dus weer één grote uitdaging worden voor dit duo!

“Ik ben tevreden over de snelheid die we hebben laten zien tijdens de eerste twee wedstrijden van dit seizoen, al hadden we gehoopt dat er wellicht nog net iets meer in zat voor ons. Maar ik zal me nu volop op de komende evenementen moeten concentreren en de afgeronde evenementen achter me laten, zodat ik tijdens de wat bekendere Europese evenementen later dit seizoen wat meer op kunnen bouwen. Om dit te bereiken, leek het me handig om wat bekendheid in de auto te hebben, dus vandaar zal ik deze wedstrijd worden bijgestaan door mijn vertrouwde navigator Benjamin. We werkten vorig seizoen in een hele goede relatie samen, dus ik hoop dat dat zal helpen om mijn doelstellingen voor dit weekend te behalen. Ik wil Nicolas Klinger bedanken voor zijn werk van de afgelopen twee rally’s, hij heeft echt zeer veel ervaring en ik heb een hoop van hem geleerd!”

 

 

Volkswagen Motorsport

Sébastien Ogier: Hij won in Monte-Carlo, hij won in Zweden, en ook de afgelopen drie edities van de Rally van Mexico staan op zijn naam. We kunnen dus concluderen dat Sébastien Ogier ook dit keer weer de man is waarop alle ogen gericht zijn. Al is het evenement niet helemaal meer te vergelijken met de afgelopen edities, want het is nog maar de vraag hoe de Fransman gaat presteren op die hele lange proef van maar liefst 80 kilometer. Als Ogier hier niet de overwinning pakt, is dat op zich geen schande, want de touwtjes in het kampioenschap heeft hij nog altijd stevig in handen. Maar natuurlijk zullen hij en Julien Ingrassia er alles aan doen om weer het beste uit hunzelf te halen tijdens deze wedstrijd, want daar is rede tot.

“De Rally van Mexico zal de 100e van mijn carrière zijn. Een overwinning zou dus de beste manier zijn om dit te vieren, maar dat zal niet gemakkelijk zijn. Ik kijk erg uit naar de eerste onverharde rally van dit seizoen. Ik heb goede herinneringen aan Mexico en de fans daar zijn fantastisch! Acht jaar geleden won ik hier aan het begin van mijn carrière in het JWRC; dat was echt een droom die uitkwam! De laatste drie bezoeken aan Mexico zijn daarbij ook zeer succesvol geweest voor ons. Één van de factoren daarvan is de berglucht, want onze Volkswagen Polo R WRC lijkt daar altijd goed tegen bestand te zijn. Ik hoop dat dat ook dit jaar het geval is. Julien zal zijn best weer doen en ook ik zal niet overmoedig proberen te raken en mezelf te focussen zodra de rally begint.”

 

Jari-Matti Latvala: Ondanks dat de Fin hier driemaal op het podium wist te eindigen, is Jari-Matti Latvala er nog geen enkele keer in geslaagd om de eindoverwinning eruit te slepen. Vorig jaar wist hij zelfs d.m.v. problemen geen eens een top 10 klassering te behalen, dus zeer goede herinneringen heeft hij eigenlijk niet aan dit evenement. Daarbij heeft hij dit seizoen een valse start gemaakt door een slecht eindresultaat in zowel de Rally van Monte-Carlo als de Rally van Zweden. Desondanks gaan hij en Miikka Anttila er weer eens goed voor zitten om het hun concurrenten knap lastig te gaan maken.

“De Rally van Mexico is de eerste onverharde rally, maar het oppervlak is normaal gesproken vrijwel hard. Dit oppervlak is voornamelijk bedekt met een klein laagje grind, en dat maakt de ondergrond zeer glad. Het oppervlak wordt echter schoner naarmate er meer auto’s overheen rijden. Dit betekent dus dat de deelnemers die later starten over het algemeen in hun voordeel zijn, zolang het niet regent, want dat kan natuurlijk ook nog gebeuren in Mexico, al lijkt dit me vrij onwaarschijnlijk. Ik had wat pech in Monte-Carlo en Zweden. Natuurlijk ziet het kampioenschap er voor mij niet al te best uit nu we twee slechte resultaten op rij hebben neergezet, maar ik probeer optimistisch te blijven en denk dat het tijdens deze wedstrijd stukken beter zal gaan. De trofeeën worden immers pas uitgereikt aan het einde van dit seizoen, en ik hoop dat ik in Mexico een start kan maken aan een reeks met goede eindresultaten!”

 

Andreas Mikkelsen: In tegenstelling tot zijn Finse teamgenoot doet Andreas Mikkelsen juist weer zeer goede zaken in het World Rally Championship. Want met een tweede plaats tijdens de Rally van Monte-Carlo en een vierde plaats tijdens de Rally van Zweden, staan zij voorlopig tweede algemeen in het kampioenschap. Toch vertelde de Noor na afloop van het Zweedse evenement dat hij niet geheel tevreden was over dat weekend, aangezien hij dacht dat er meer in zat. Dit weekend krijgen hij en navigator Anders Jaeger in ieder geval de kans om de verloren punten te herstellen in Mexico.

“Hoewel de dingen niet zoals gepland gingen in Zweden, ben ik blij met het seizoen tot nu toe. Nu staat Mexico op het programma, en ik kijk er naar uit om weer aan de start te komen van een groot gravel-evenement! In vergelijking met vorig jaar, zijn er een aantal nieuwe klassementsproeven. “Guanajuato” op de zondag is bijvoorbeeld een 80 km lange proef. Dat zal een grote uitdaging worden voor zowel ons als de Polo R WRC. Het is belangrijk om hier je energie op peil te houden, om ervoor te zorgen dat je je kunt concentreren op zulke lange afstanden. Ik heb nog nooit zo’n lange klassementsproef gereden, maar Anders en ik kijken er in ieder geval erg naar uit! De berglucht in Mexico is daarbij ook een unieke uitdaging. We hebben van tevoren dus veel getest om hier alvast aan te wennen, om goed voorbereid aan de start te komen van deze wedstrijd.”

 

 

De Route

In de video hieronder vindt u alle informatie over de route van de rally. Aankomend weekend zullen we u uiteraard weer dagelijks op de hoogte brengen van het actuele nieuws van deze rally, zoals u gewend bent. Houd de site dus op de hoogte om niks te missen!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.