Foto: www.jmlatvala.com

01-07-2016 – De zevende ronde van het Wereldkampioenschap Rally’s brengt ons naar Polen, waar voor de vijfde maal in de WRC-historie de Rally van Polen op het programma staat. De rally bestaat echter al vele jaren langer, en is op de Monte-Carlo Rally na de oudste rally uit de geschiedenis. In 1973 maakte het land al deel uit van de WRC-kalender, en ook in 2009 was er wederom een eenmalig optreden van deze rally in de eredivisie van de rallysport. Vanaf 2014 is de rally echter van vaste waarde, en sommige rijders kijken dan ook weer uit hier van start te mogen gaan.

 

Abu Dhabi WRT

Craig Breen: Een keurige negende tijd wisten Craig Breen en zijn Britse navigator Scott Martin tijdens de Shakedown te klasseren. De Rally van Polen is voor Breen dan ook geen volledig onbekend terrein, maar toch is het alweer een poosje terug dat hij hier voor het laatst aan de start kwam. Dit was namelijk in 2013, toen de 26-jarige Ier nog plaatsnam achter het stuur van een Peugeot 207 S2000, en toen deze wedstrijd nog meetelde voor het Europese Kampioenschap. Toen eindigde hij als zevende, en ook nu hoopt Breen dat hij met een mooi eindresultaat naar huis kan.

“Ik reed met deze wagen afgelopen maandag voor het eerst op gravel,” vertelt Craig, “Het gevoel was gelijk goed en we zijn in staat om de wagen optimaal voor te kunnen breiden op deze wedstrijd. We moesten voornamelijk werken aan het grip op deze paden, aangezien we redelijk in de voorhoede starten. Ik denk daarentegen dat we goede notes hebben voor deze wedstrijd. Daarbij ging alles erg goed vanmorgen tijdens de Shakedown. Mijn eerste passage mocht dan wel erg langzaam zijn, maar daarna hebben we het vertrouwen weten op te bouwen en daardoor alsnog een aantal mooie tijden te klasseren.”

 

Stéphane Lefebvre: Ongetwijfeld de man van de wedstrijd in Ieper, want wat ging de talentvolle Fransman hard. Versnellingsbakproblemen zouden hem uiteindelijk van de zege af houden, maar dat Stéphane Lefebvre het ritme te pakken heeft, is een feit. Op het gravel hoopt Lefebvre op een beter resultaat als zijn laatst gereden gravel-wedstrijd, die voor hem in Portugal was. Daar brak één van zijn wielen namelijk af, waardoor ook toen een mooi eindresultaat ver buiten handbereik kwam te liggen voor Lefebvre en navigator Gabin Moreau. Het is dus duidelijk dat het duo na al deze tegenslagen uit is op revanche in Polen.

“Na onze deelname in de Kenotek Ypres Rally vorig weekend, is het wel weer even wennen om me aan te passen aan het niveau in het WRC en aan de gravelwegen,” legt Stéphane uit, “Tijdens het testen heb ik uiteindelijk toch weer de juiste stuurstrategie weten te vinden, die je op deze paden hard nodig hebt. Het had wel lichtelijk geregend tijdens de testdagen, maar dit was uiteindelijk geen probleem, toch zou het voor optimale tests gunstiger zijn geweest als het wegdek droog was. Het is alsnog moeilijk te voorspellen hoe het wegdek er dit weekend bij zal gaan liggen. Tot nu toe ben ik tevreden met mijn resultaat tijdens de Shakedown (10e), onze pacenotes zijn goed en het vertrouwen is er ook. Ik hoop dat ik door kan gaan waar het vorig jaar eindigde voor ons in Portugal.”

 

 

Hyundai Motorsport

Thierry Neuville: Twee jaar geleden eindigde het Belgische duo nog op het podium na een spectaculaire wedstrijd te hebben gereden in Polen. Voor Thierry Neuville en Nicolas Gilsoul was dat hun tweede WRC-podium. Het duo hoopt het succesvolle resultaat van de Rally van Sardinië voort te kunnen zetten in Polen. In Sardinië pakte de Belg zijn eerste zege van dit seizoen en won maar liefst negen klassementsproeven, en dat geeft hem natuurlijk een goed voorgevoel voor deze wedstrijd.

“Het was werkelijk waar geweldig op het moment dat we de zege in Sardinië definitief op onze naam mochten schrijven,” vertelt Thierry opgewekt, “We kenden onlangs wat moeilijke tijden maar de zege heeft een flinke ‘boost’ aan het zelfvertrouwen van het hele team gegeven. Vorig jaar rommelden we een beetje met de bandenkeuze, maar daar hebben we wel van geleerd. I denk dat we met de auto die we in bezit hebben heel snel kunnen gaan over dit soort wegen!”

 

Hayden Paddon: Sinds de overwinning in Argentinië hebben Hayden Paddon en John Kennard alleen maar pech gekend tijdens de wedstrijden die hierop volgden. In Portugal eindigde hun wedstrijd namelijk toen ze hun wagen in vlammen op zagen gaan, en ook in Sardinië crashten ze van de baan. Deze twee grote tegenslagen leiden ertoe dat ‘The Kiwi’ uit is op revanche in Polen.

“We krijgen nu een aantal wedstrijden op het programma waarvan ik ieder jaar opnieuw misschien wel het meeste van geniet,” zegt Hayden, “We weten dat de nieuwe generatie van de Hyundai i20 WRC dit jaar tot nu toe goed presteert, vooral in de snelle stukken van een rally. Ik laat de laatste twee rally’s voor wat het is en kijk ernaar uit om een goed resultaat te kunnen halen in Polen.”

 

Dani Sordo: Door twee vierde posities die het Spaanse duo op hun naam wisten te schrijven tijdens de Rally van Mexico en de Rally van Sardinië, staan Dani Sordo en Marc Martí nu als tweede geklasseerd in het Wereldkampioenschap Rally’s. Sordo is tot nu toe de meest betrouwbare rijder van dit seizoen, aangezien de Hyundai-coureur tot nu toe nog geen enkele keer uitviel. Ook nu hoopt Sordo uiteraard met een mooi resultaat de finish te kunnen bereiken in Polen.

“De Rally van Polen is voor mij een geweldige wedstrijd,” zegt Dani stralend, “Er zijn echt een hoop enthousiaste fans die op dit evenement afkomen, en dat zorgt voor een fantastische sfeer! Ook is de sfeer binnen de wagen goed aangezien de snelle en soms smalle wegen zowel voor ons als de wagen erg gunstig zijn. Ik heb er veel vertrouwen in dat we wel eens hoog zouden kunnen gaan eindigen tijdens deze editie van de Rally van Polen!”

 

 

Volkswagen Motorsport

Sébastien Ogier: Tweemaal derde, tweemaal tweede en tweemaal de zege, daarmee doen Sébastien Ogier en navigator Julien Ingrassia voorlopig de beste zaken in het World Rally Championship. Daarbij heeft het duo een aantal goede herinneringen aan de Rally van Polen overgehouden, aangezien ze de afgelopen twee edities ook al op hun naam mochten schrijven. Een triologie zou natuurlijk mooi zijn voor hen, maar Ogier weet maar al te goed dat je op deze wegen niet te hard van stapel moet willen lopen.

“Voor mij is dit overigens de eerste rally die ik als vader zijnde bestuur,” vertelt Ogier trots, “Wellicht geeft dit me wat extra motivatie voor deze wedstrijd. Wat er ook mag gebeuren, de snelste tijd tijdens de Shakedown pakt niemand ons meer af. Ik voel me op het moment erg comfortabel in de Polo WRC. Daarbij zijn ik en Julien goed voorbereid voor deze wedstrijd. Ik vind deze rally, zoals het er op de kaart uitziet, een geweldige route bevatten, aangezien het niveau in snelheid erg hoog ligt en ik het überhaupt geweldig vind om over snelle en technische proeven te rijden. Het is een uitdagend evenement, vooral voor de motor, aangezien je soms een aardig tijdje op de begrenzing rijdt. Ik vertrouw mijn wagen echter voor 100% wat betreft betrouwbaarheid, dus ik ga dan ook optimistisch van start.”

 

Jari-Matti Latvala: Speelt het Finse Volkswagen-duo nog enige rol in de strijd om het kampioenschap? De resultaten bewijzen in ieder geval dat Jari-Matti Latvala en navigator Miikka Anttila er niet gunstig voor staan in het kampioenschap. Toch wisten ze de Rally van Mexico eerder dit jaar op hun naam te schrijven, en wellicht is er nog een beetje van deze zege overgebleven in het achterhoofd van de Fin. In Polen zijn de kansen in ieder geval weer zo goed als gelijk verdeeld, en hopelijk kent Latvala ditmaal wat meer geluk.

“In principe ging de Shakedown erg goed en is het gevoel tussen ons en de Polo ook goed,” legt Jari-Matti uit, “De tijden mochten dan misschien niet zo snel zijn als mijn rivalen, maar daarom hebben we na de Shakedown nog het één en ander aangepast aan de set-up van de wagen. Des te later we een tijd wilden klasseren op deze kwalificatieproef, des te slechter de condities van de wegen werden. Dit was ook te zien in de tijden die we tijdens latere pogingen klasseerden. Het weer en de motivatie van rijders zullen van groot belang zijn tijdens deze rally, maar bij ons is het qua zelfvertrouwen in ieder geval prima!”

 

Andreas Mikkelsen: Ook de teamgenoot van Ogier mocht tijdens de vorige editie zijn podiumpositie meevieren. Andreas Mikkelsen is dan ook weer klaar voor de strijd, al is dit tijdens deze editie met navigator Anders Jaeger i.p.v. zijn voormalige navigator Ola Floene. Vanaf een derde positie in het World Rally Championship aast het Noorse duo op de tweede positie van Dani Sordo, maar ze weten maar al te goed dat de nieuwe generatie van de Hyundai i20 WRC niet zomaar even te kloppen is.

“De condities van zowel de Rally van Sardinië als de Rally van Polen zijn voor ons optimaal,” vertelt Andreas “Je moet werkelijk waar vol durven gaan op het gaspedaal, maar tegelijkertijd niet al te veel risico’s nemen en gecontroleerd rijden. De Shakedown was een goede voorbereiding voor wat er gaat komen de komende dagen. We hebben dan ook meerdere pogingen gedaan, om nog beter in het ritme te kunnen komen. Ik denk dat we dat ritme nu goed te pakken hebben. Het is overigens geweldig om over wegen als in Polen te mogen en kunnen rijden!”

 

 

M-Sport WRT

Mads Ostberg: De laatste maanden is zijn zelfvertrouwen flink gegroeid. Inmiddels is Mads Ostberg dan ook gehecht geraakt aan zowel zijn nieuwe navigator Ola Floene als zijn rentree in de Ford Fiesta RS WRC. Hij had enkele rally’s nodig om weer in het ritme te moeten komen, maar in Sardinië bleek Ostberg goed mee te kunnen doen vooraan door zelfs een aantal scratchtijden weten te klokken. De Noor hoopt dan ook dat hij ook in Polen weer een aantal mooie tijden kan klokken.

“Na een reeks van zeer technische en bochtige rally’s, is het nu weer even omschakelen naar de snelle wegen van Polen,” beseft Mads “De snelheid ligt hier namelijk zo ontzettend hoog dat we wel degelijk weer wat tijd nodig zullen hebben om de snelheid van de top te kunnen bereiken. De tests gingen goed en ik kan dan ook niet wachten om de strijd aan te gaan op de proeven. In het verleden hebben we hier niet altijd het geluk aan onze zijde gehad, maar we hebben wel altijd bewezen snel te zijn geweest op deze proeven. Een podiumpositie is dan ook zeker ons doel, en als het een beetje meezit willen we de lat misschien zelfs nog hoger leggen. We moeten echter niet vergeten dat de concurrentie weer in grote mate is tijdens deze wedstrijd, dus we zullen echt alles moeten geven. Maar ik zie persoonlijk verder geen rede om ons uit te sluiten van de eindzege.”

 

Eric Camilli: Voor de allereerste keer zullen de teamgenoten van Ostberg zich in het stof van Polen gaan bijten. Eric Camilli en Benjamin Veillas hebben echter al wel bewezen steeds beter mee te kunnen met de WRC-top, maar of ze dit op volledig onbekend terrein ook volhouden blijft nog maar de vraag. Het doel van hen is dan ook om zoveel mogelijk ervaring op te doen tijdens deze wedstrijd, en met een beetje geluk kan de Fransman er alsnog een mooie eindklassering, en dat is met oog op de top 10, neerzetten.

“Dit wordt mijn allereerste Rally van Polen,” vertelt Eric, “Het zal geen gemakkelijke wedstrijd voor ons worden, maar er valt zeker een hoop van te leren. We kijken dan ook erg uit naar deze uitdaging! Tijdens enkele tests hebben we al een beetje gemerkt wat we kunnen verwachten tijdens deze wedstrijd. De wegen zijn erg snel, héél erg snel zelfs! Toch denk ik dat de wegen wel bij mijn rijstijl passen, maar we moeten ons hoofd koel houden en ons voornamelijk richten op het opdoen van ervaring tijdens deze wedstrijd. Het is dus belangrijk de concentratie erbij te houden, wat sowieso een belangrijk iets is op het hoogste niveau van de rallysport. We rijden verder onze eigen rally, maar als het gevoel erg goed is, kunnen we nog altijd zien of we misschien nog een poging kunnen doen op een mooi eindresultaat.”

 

Elfyn Evans: In het WRC2 kampioenschap is het voor het Britse duo Elfyn Evans en Craig Parry zaak om hun leiderspositie in dit kampioenschap te verdedigen. Met de Ford Fiesta R5 Evo, een opvolger van de Ford Fiesta R5, gaan zij dan ook weer de strijd aan. Het doel is voor het duo uiteraard weer om mee te strijden om de zege, maar aangezien het een drukke week is geweest voor Evans, is het belangrijk om de concentratie er goed bij te kunnen houden.

“We hebben een erg drukke week achter de rug,” vertelt Elfyn, “Maar we kijken erg uit om weer de strijd aan te gaan op dit hoge niveau. Het lijkt alweer een eeuwigheid geleden dat we voor het laatst aan de start stonden in Portugal, dus we kijken er naar uit om over de snelle uitdagende proeven te racen die Polen ons te bieden heeft. Één ding is zeker, de proeven zijn heel snel, dus we moeten ervoor zorgen de controle over de wagen goed te beheersen. Onze doelstellingen veranderen niet, want ik kom hier uiteraard naartoe om het WRC2 te winnen! Er lijkt op het eerste oog veel concurrentie te zijn, maar als alles volgens plan verloopt, zie ik geen rede om onze WRC2-zege uit handen te moeten geven.”

 

 

DMACK WRT

Ott Tänak: Tot nu toe heeft het duo uit Estland bijna alleen nog maar goede zaken gedaan in het WRC. Op enkele uitschieters na zoals in Argentinië en Portugal, wisten Ott Tänak en Raigo Mõlder tot nog toe alleen nog maar in de top 8 te eindigen, en dit zorgt er dus voor dat zij ook de achtste positie bezetten in het World Rally Championship. Toch wil Tänak in Polen weer de grens proberen op te zoeken, en proberen of hij in de top 5 kan eindigen. Vorig jaar eindigde hij al als derde, dus het is zeker geen onmogelijke opgave voor de DMACK-rijder.

“We hebben een goede test achter de rug eerder deze week,” concludeert Ott, “Ik denk dan ook dat als we geen mechanische problemen hebben we wel eens heel ver zouden kunnen komen dit weekend. De proeven in Polen zijn erg snel en dat is wel iets wat mij ligt. Het is een beetje vergelijkbaar met de condities in Estland, waar ik natuurlijk in het verleden al veel ervaring heb opgedaan. Wat er ook gebeurd, we zullen ons best doen om zo snel mogelijk mee te kunnen doen in het klassement.”

 

Karl Kruuda: In Sardinië maakte de Estlander zijn start van een nieuw WRC2-seizoen, en ook in Polen zijn Karl Kruuda en Martin Järveoja dan ook weer van de partij met de (verouderde) Ford Fiesta R5. In Sardinië liet Kruuda al gelijk zien dat hij in staat is om mee te strijden vooraan, aangezien hij toen als elfde algemeen eindigde en als derde in het WRC2-klassement. Ook nu hoopt Kruuda wederom de strijd aan te gaan met o.a. Elfyn Evans van M-Sport en Nicholas Fuchs van het Nederlandse WeversSport.

“Ik heb hier al eens eerder gereden en ik hou wel van de wegen zoals ze in Polen zijn,” vertelt Karl, “We hebben echter nog niet op deze snelheden gereden dus ik zal wel wat proeven nodig hebben om echt goed mee te kunnen komen. Ik heb er in ieder geval vertrouwen in dat de pace notes goed zijn. Sardinië ging al erg goed voor ons maar ons doel is om ook in Polen weer zo goed mee te kunnen doen.”

 

Marius Aaasen: In tegenstelling tot Kruuda, heeft Marius Aasen er dit seizoen al drie wedstrijden op zitten in het WRC2. De Noor begon zijn seizoen al goed vlak over de grens bij Zweden, en ook op de gravelpaden van Portugal en Sardinië kon hij goed meekomen. De vraag is of hij deze mooie reeks kan voortzetten in Polen. In ieder geval kan Aasen niet wachten om te beginnen.

“Polen is één van mijn favoriete rally’s en ik heb ook nog erg goede herinneringen van de afgelopen edities,” vertelt de talentvolle Marius, “Ik won er namelijk mijn eerste DMACK-Trophy wedstrijd vorig jaar met de Ford Fiesta R2T. Ik hou echt heel erg van dit soort snelle wegen, aangezien ze ook wel wat weg hebben van de proeven in Noorwegen. Er wordt wel van je vereist echt vol voor deze wedstrijd te gaan om een beetje mee te kunnen doen, aangezien het hier zo gruwelijk hard gaat. Het is ook een flinke stap om van een R2 naar een R5 ineens over deze wegen te rijden, dus het zal weer even wennen zijn.”

 

 

Heuvel-Motorsport

Jim van den Heuvel: Ook de talentvolle Nederlandse Jim van den Heuvel staat weer aan de start van deze rally, om ervaring op te doen in het Wereldkampioenschap Rally’s. Van den Heuvel JR hoopt snel te leren, maar deed dit jaar al de nodige ervaring op in o.a. de Rally van Zweden en de Rally van Portugal. In ieder geval heeft hij al bewezen dat hij met de Mitsubishi Lancer Evo X erg snel gaat over de paden van Polen. Na de verkenning was Jim persoonlijk ook erg enthousiast.

“Zo, de verkenningen zitten erop!” meldde Jim op Facebook, “Hele mooie maar vooral ook snelle proeven! Laat maar komen! Morgenochtend de Shakedown, ’s avonds de eerste showproef. Vrijdag beginnen de gravel proeven!”

 

 

De Route

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.