Foto: www.michelin.mediaevent.com

19-05-2016 – Na de succesvolle verhuizing naar het noorden van vorig jaar, blijft de WK Rally van Portugal dit jaar verreden worden rondom Matosinhos, in de buurt van Porto. De vierde manche van het WRC zal tevens de eerste Europese Gravelwedstrijd worden in een reeks van vier. Sinds 1973 is de rally onafscheidelijk verbonden met het WRC, en met haar legendarische reputatie belooft het weer een spannende wedstrijd te gaan worden.

 

 

Volkswagen Motorsport

Sébastien Ogier: Voor de viervoudig winnaar van de Rally van Portugal zou deze editie wel eens een bijzondere editie kunnen worden. Mochten Sébastien Ogier en navigator Julien Ingrassia namelijk de overwinning wederom op hun naam weten te schrijven, dan zullen zij het record van ex-WRC kampioen Markku Alén met vijf overwinningen weten te evenaren. Toch heeft Ogier gemerkt dat de tegenstand van Hyundai steeds groter wordt met de vernieuwde Hyundai i20 WRC, en uiteraard moet de regerend kampioen ook weer de strijd aan gaan met teamgenoten Jari-Matti Latvala en Andreas Mikkelsen. In ieder geval is Ogier weer klaar voor de strijd.

“Ik ben klaar voor Portugal! Deze rally wordt een hele speciale voor mij. Het was namelijk de rally waar ik voor het eerst in mijn carrière een overwinning op mijn naam wist te schrijven, namelijk in 2010. Na die mijlpaal kom ik hier elk jaar opnieuw met plezier en heb ik ook nog drie keer de eindzege weten te pakken. Ik kan het record van Marrku Alén dit jaar met een overwinning evenaren, aangezien hij deze wedstrijd al vijf keer in het verleden won. Dat motiveert mij nóg meer om te winnen, al zal ik daar tijdens de wedstrijd niet te veel mee bezig zijn. Wat deze rally zo speciaal maakt zijn de Portugese fans, die geweldige supporters langs de lijn zijn. Ook is de jump op de Power Stage één van de hoogtepunten voor hen, waardoor deze rally echt boven een aantal andere evenementen uitsteekt.”

 

Jari-Matti Latvala: Naast de vier overwinningen van Sébastien Ogier wist zijn Finse teamgenoot Jari-Matti Latvala ook al een overwinning op zijn naam te schrijven in het verleden, namelijk tijdens de laatste editie in 2015. Latvala heeft daarbij na zijn grote crash tijdens de Rally van Argentinië nu wel weer wat goed te maken wat betreft het kampioenschap, waar hij en navigator Miikka Anttila tot nu toe niet de beste zaken doen. Tijdens de Shakedown wist Latvala in ieder geval een snellere tijd te klokken dan Ogier, dus wellicht geeft hem dat extra veel vertrouwen voor de rally dit weekend. Volgens Latvala zal het echter allemaal gaan afhangen van de juiste bandenkeuzes.

“De Rally van Portugal vind weer plaats in het noorden van het land dit jaar. Zacht, stoffig zand op een laag klei waar we overheen zullen vereisen soft-banden, die op dit oppervlak meer grip zullen hebben. Als de baan echter is schoongeveegd door de eerste rijders is het juist weer slimmer om de harde compounds onder de wagen te zetten. Als het droog blijft denk ik dat de bandenkeuze wederom cruciaal gaat zijn in de strijd om de eindzege. Voornamelijk tijdens de proeven op de zaterdag, als de proeven een langere afstand bevatten. Vorig jaar wist ik het duel van mijn teamgenoot te winnen samen met Miikka Anttila, en we hopen dit resultaat dit jaar te kunnen herhalen.”

 

Andreas Mikkelsen: In tegenstelling tot de twee andere rijders van het team van Volkswagen, heeft Andreas Mikkelsen nog geen overwinning op zijn naam weten te schrijven in Portugal. Wel wist de Noor tijdens de vorige editie voor het eerst op het podium te eindigen, en bezorgde daarmee een 1-2-3’tje voor Volkswagen Motorsport. Mikkelsen’s ogen zijn echter volop gericht op het kampioenschap, waar hij en navigator Anders Jaeger voorlopig de vierde positie bezetten achter o.a. Hayden Paddon en Mads Ostberg. Met een goed resultaat zou hij deze twee rijders voorbij kunnen gaan, en daar gaat Mikkelsen dan ook voor.

“De derde positie tijdens de Rally van Argentinië gaf ons een flinke ‘boost’ voor de komende rally’s. We doen nog altijd goede zaken in het kampioenschap en we kijken erg uit naar de Rally van Portugal, waar we de laatste jaren een aantal goede resultaten wisten te klasseren. De route is vrijwel identiek met de route van de vorige edities, dat zie je niet vaak gebeuren in het WRC. In het begin zullen we wat afwachtend rijden om te zien hoe de rest er voor staat in het klassement, en daaruit proberen Anders en ik haalbare doelstellingen te halen naarmate de wedstrijd vordert. Het voordeel voor alle rijders is dat de route zoals gezegd herkenbaar zal zijn, en aangezien ik in 2015 een 1-2-3’tje voor Volkswagen wist binnen te halen, geeft dat me wel een goed voorgevoel voor de 2016-editie. Ons doel is om na de Rally van Portugal op de tweede positie te staan in het World Rally Championship.”

 

 

Abu Dabhi Total WRT

Kris Meeke: De 36-jarige Brit die uitkomt voor het team van Citroën zou wel eens de verrassing van de wedstrijd kunnen worden. Kris Meeke en navigator Paul Nagle zijn namelijk altijd al snel geweest over de Portugese wegen. Vorig jaar wist Meeke namelijk nog als snelste niet-Volkswagen rijder uit de bus te komen op de vierde positie, en ook dit jaar wist hij met een knappe tijd van 3:11.9 de derde tijd op de Shakedown te klasseren. Meeke blijft echter ook altijd bekend staan als de coureur die onder druk snel fouten maakt, en dus is het voor hem vooral zaak het hoofd koel te houden. Over de Shakedown was Meeke ondanks zijn goede tijd niet goed te spreken, dat vertelde hij zelf ook tijdens zijn laatste interview vanochtend.

“Ik miste de rallysfeer een beetje tijdens de Shakedown. Het mag dan wel ‘slechts’ een Shakedown zijn, maar toch miste deze klassementsproef iets wat op de normale proeven tijdens de rally er wel in zit. Ik ben echter heel blij om weer in actie te mogen komen tijdens dit evenement. De sfeer is gewoon prachtig met de tienduizenden fans hier! Ook ben ik erg gemotiveerd aangezien we hier vorig jaar heel erg snel waren! De route is hetzelfde als 2015, maar de wegen zijn aanzienlijk veranderd na veel wegwerkzaamheden. We zullen onze gedachten en doelstelling bij een foutloze rally moeten laten, maar wie weet kunnen we toch nog goed kunnen concurreren.”

 

Stéphane Lefebvre: Het duo Stéphane Lefebvre en Gabin Moreau zal dit jaar voor de tweede maal in actie komen in het WRC. Tijdens de Rally van Monte-Carlo kende beiden al een sterke wedstrijd die werd beloond met een mooie vijfde positie. Dat resultaat nemen ze mee in hun gedachten terwijl zij afrezen naar Portugal, waar de volgende uitdaging voor hen staat te wachten. Het terrein is voor de jonge Fransman gelukkig niet geheel onbekend, aangezien hij hier vorig jaar o.a. al in actie kwam voor het WRC2 in de Citroën DS3 R5, en ook toen de vijfde positie in deze categorie wist te klasseren. Lefebvre weet absoluut niet hoe de volgens hem onvoorspelbare wedstrijd zal gaan verlopen.

“Het is leuk om terug te zijn! Ik voel me erg comfortabel in deze wagen, waar we maandag tijdens het testen en vandaag tijdens de Shakedown al de nodige ritme op konden doen. Ik heb niet meer over het gravel gereden sinds de WK Rally van Groot-Brittanië in 2015, dus ik zal mijn ervaring op dit oppervlak nog verder moeten ontwikkelen. Ik denk dat de sleutel voor deze rally de bandenkeuze zal zijn, met de keuze tussen harde of zachte banden. Dit maakt deze wedstrijd onvoorspelbaar, en ik ben dan ook zeer benieuwd hoe het allemaal gaat verlopen.”

 

Khalid Al-Qassimi: De 44-jarige rijder uit Abu-Dabhi is inmiddels een onmisbaar deel geworden van het team van Citroën. Khalid Al-Qassimi zal ook dit keer in actie komen voor het team nadat hij eerder dit jaar tijdens de Rally van Zweden al de finish wist te bereiken op de negentiende positie in het eindklassement. De Rally van Portugal is ook een rally die Al-Qassimi sinds 2009 niet meer heeft overgeslagen, en dus is er aan ervaring geen gebrek. Zelf hoopt hij op mooi weer zodat hij extra snel uit de bus kan komen.

“Het is weer leuk om over het gravel te rijden. Het zal geen makkelijk weekend worden voor ons, dus zullen wegeleidelijk vooruitgang moeten maken. Voorlopig ben ik blij met onze tijden van de Shakedown en tijdens de eerdere tests. Wel heb ik erg pijn in mijn schouder, maar ik ga mijn best doen om ervoor te zorgen dat dit geen invloed heeft op mijn resultaat. Ik hoop dat het mooi weer blijft en niet mistig wordt zoals tijdens het verkennen.”

 

 

M-Sport World Rally Team

Mads Ostberg: Als er iemand is die weet hoe je de Rally van Portugal moet aanpakken, is het Mads Ostberg wel. Niets voor niets wist de Noor tijdens de 2012-editie de eindzege te pakken in de Ford Fiesta RS WRC, een moment die hij niet snel meer zal vergeten, aangezien het tevens de enige overwinning was die hij in zijn WRC-carrière tot nog toe op zijn naam schreef. Daarbij maakte Ostberg een sterke start dit seizoen. Opgeteld zorgen zijn resultaten bij elkaar voor een derde positie in het World Rally Championship en is hij één van de slechts twee coureurs die tot nu toe tijdens elke wedstrijd in de top 5 wist te eindigen.

“Ik heb een aantal hele goede herinneringen aan de Rally van Portugal uit het verleden. Het is een evenement waar we het graag goed hopen te doen, zo ook dit jaar. Er is veel mix qua soorten wegdek op de klassementsproeven, dus je moet wel degelijk bij de pinken zijn om het tempo goed te kunnen volgen. Je moet daarbij een goed ritme kunnen behouden en de samenwerking tussen rijder en navigator is uiteraard ook van groot belang. Met twee podiumposities uit vier wedstrijden hebben we een goede start van het seizoen gemaakt, maar we willen voor die topklasseringen blijven vechten. Sinds Argentinië hebben we veel discussies met het team gehad en na een aantal tests hoop ik ook daadwerkelijk te kunnen meestrijden om die topklasseringen, iets waar we natuurlijk allemaal om hopen!”

 

Eric Camilli: Als teamgenoot van Mads Ostberg is de Fransman Eric Camilli in een goede stemming voorafgaand deze wedstrijd. Hij en navigator Benjamin Veillas gaan weer de strijd met de rest aan in Portugal, en na de Rally van Monte-Carlo rijdt het duo eindelijk weer eens op bekend terrein. Het doel van Camilli is om zijn leerfase tijdens deze wedstrijd zo goed als af te ronden zodat hij binnenkort ook een stap verder zal gaan zetten met de Fiesta RS WRC.

“Ik kijk er echt naar uit om terug te keren naar Europa aangezien ik de wegen daar wel redelijk ken uit het WRC2-programma van vorig jaar. We hebben niet de makkelijkste start van het seizoen gehad, maar de ervaring die we tijdens de laatste vier evenementen hebben opgedaan is belangrijk geweest en des te meer kilometers we rijden, des te meer begin ik te begrijpen over alle aspecten die nodig zijn om goed te kunnen concurreren op dit niveau. Vorig jaar was de Rally van Portugal de allereerste wedstrijd waarin ik met de vierwielaangedreven Ford Fiesta R5 aan de start kwam, en het voelt echt heel bijzonder om een jaar later na dat debuut nu met een Fiesta RS WRC aan de start te komen. We zijn verder nog niet gericht op de resultaten op dit moment, maar ik voel me steeds meer vertrouwd en kan zo ook steeds meer doelen bereiken. We willen in ieder geval alle klassementsproeven voltooien, maar als we ons comfortabel voelen zullen we ook een beetje gaan kijken naar het klassement.”

 

Elfyn Evans: In het WRC2 zullen Elfyn Evans en navigator Craig Parry hun programma voortzetten in Portugal met de Ford Fiesta R5 Evo, een update van de voormalige Ford Fiesta R5. De rijder uit Wales heeft een indrukwekkende start van het seizoen gehad en zal zijn uiterste best doen deze succesvolle reeks in Portugal te kunnen voortzetten, door met een overwinning in Portugal zijn eerste positie in het WRC2 nog verder in veiligheid te kunnen brengen.

“Terug in Europa, verwacht ik dat er veel concurrentie zal zijn in het WRC2, maar ik kijk er erg naar uit! Dit is een mooi evenement waar altijd veel fans langs de kant staan die voor een geweldige sfeer zorgen. Het karakter van de klassementsproeven is tamelijk gevarieerd wat de oppervlakken betreft. Je moet dus op je hoede zijn en de juiste bandenkeuzes kunnen maken ten alle tijden. Zoals altijd gaan we vol voor de overwinning om onze leiding in het WRC2 nog veiliger te stellen dus daar zullen we ook tijdens de wedstrijd naar streven.”

 

 

Hyundai Motorsport

Hayden Paddon: De Nieuw-Zeelander kan niet anders dan goed gemotiveerd aan de start verschijnen van deze wedstrijd. Hayden Paddon en navigator John Kennard wisten namelijk vorige maand hun allereerste overwinning van hun WRC-carrière te pakken. Mede hierdoor heeft Paddon startnummer 3 ontvangen van het team voor deze wedstrijd, en wat zou er voor hem mooier kunnen zijn dan twee zeges op rij? Opnieuw zullen Paddon en Kennard achter het stuur plaatsnemen van een Hyundai i20 WRC ’16, waarmee ze zeker om een toppositie willen gaan strijden.

“We hebben eindelijk onze kansen benut in Argentinië en deze om weten te zetten in een overwinning! Het is nog steeds een geweldig gevoel en dat weekend zal ik dan ook niet snel meer vergeten! We zullen ons echter weer moeten resetten voor de Rally van Portugal, aangezien we streven meer ervaring op te kunnen doen op Europese wegen. Die ervaring hebben we de laatste jaren al flink weten op te bouwen, maar we willen nu ook hier het niveau proberen aan te houden van Argentinië door meer in de voorhoede te kunnen concurreren!”

 

Dani Sordo: Het is bijna zijn thuiswedstrijd, en daarom zullen Dani Sordo en navigator Marc Martí ook hun beste beentje voorzetten tijdens deze wedstrijd. De fans zullen de Spanjaard sowieso extra vertrouwen geven en wie weet eindigt Sordo ook eindelijk eens op het podium, nadat hij zowel tijdens de Rally van Mexico als de Rally van Argentinië net misgreep en tevreden moest zijn met de vierde positie.

“De Rally van Portugal is één van de leukste wedstrijden van het seizoen voor mij. We hebben een hoop steun ontvangen van onze fans uit zowel Spanje als Portugal wat samen voor een geweldige sfeer zorgt. We hebben een aantal leuke proeven in het vooruitzicht en mijn doel is om mee te kunnen strijden om een podiumpositie, aangezien we daar dit jaar nog niet in geslaagd zijn, hoe dichtbij we ook kwamen.

 

Thierry Neuville: Voor Thierry Neuville geld het tegenovergestelde als voor andere rijders: Hij wil de editie van vorig jaar het liefst zo snel mogelijk vergeten. Wel kan de Belg het resultaat uit Argentinië in zijn achterhoofd houden, want toen wisten hij en navigator Nicolas Gilsoul keurig op een zesde positie in het algemene klassement te eindigen. Neuville hoopt dat hij deze wedstrijd probleemloos door kan komen, aangezien hij eerder dit jaar al de nodige kinderziektes had aan de nieuwe Hyundai i20 WRC.

“We hebben nu een aantal zwakke rally’s achter de rug na ons sterke optreden tijdens de Rally van Monte-Carlo. We proberen echter positief te blijven en we hebben dan ook hoge verwachtingen van de Rally van Portugal. Het blijft ondanks dezelfde route toch nog wel een beetje een nieuwe rally voor iedereen, omdat we de wegen wellicht snel zullen onderschatten gezien onze ervaring, en daarom verwacht ik dan ook dat een aantal rijders hierdoor de mist in gaan. Daarbij zijn de juiste bandenkeuzes van groot belang en zullen we vanaf het begin af aan ons moeten focussen en deze concentratie vasthouden.”

 

Kevin Abbring: Uiteraard mogen we onze eigen vaderlandse trots niet vergeten. Want ook Kevin Abbring gaat de strijd weer aan met de rest van het veld, al is dat wel met de 2015-versie van de Hyundai i20 WRC. Abbring was verder goed te spreken nadat hij een knappe tiende positie wist neer te zetten tijdens de Shakedown voor o.a. de M-Sport rijders uit dit deelnemersveld. Verder kunnen Abbring en zijn Britse navigator Sebastian Marshall niet wachten om aan de wedstrijd te gaan beginnen, en ze zullen dan ook zeker voor een top 10-klassering gaan.

“De proeven zijn hier vrijwel het zelfde als toen en ik heb hier vorig jaar verkend. Maar ik had toen alleen nog maar in Zweden gereden en je maakt ze dan op basis van hoe je denkt dat een WRC er doorheen gaat. Na een paar wedstrijden zie ik nu dat de notes toch wel behoorlijk veranderd zijn en dat het dus geen zin had om hier de notes van vorig jaar te gebruiken, dus we hebben we volledig nieuwe notes gemaakt. Wel is het dan jammer dat ik ze maar één keer kan nakijken. De anderen hier gebruiken hun notes van vorig jaar en passen die wat aan. Dat is toch anders. Ik hoop dat dus ook zo snel mogelijk te bereiken zodat ik op dezelfde notes kan rijden als het jaar daarvoor.”

 

De Route

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.