Foto: www.wrc.com

11-02-2016 – De tweede ronde van het FIA World Rally Championship brengt ons naar Zweden, waar de deelnemers uitgetest worden op de snelle wegen over het sneeuw en het ijs. Elk jaar opnieuw is dit evenement een uitdaging voor mens en machine! Want de enorme kou is slopend voor het hele team, al zullen ze het dit jaar treffen vanwege de wat warmere omstandigheden dan normaal. Waar we uiteindelijk vooral naar benieuwd zijn, is de vraag wie deze rally denkt te kunnen winnen, en hieronder vindt u meer over de kanshebbers.

M-Sport World Rally Team

Mads Ostberg: Voor Mads Ostberg is de Rally van Zweden één van de hoogtepunten in het WRC seizoen. Wellicht ook omdat het zijn thuisrally is, en dus ook elk jaar opnieuw publiekslieveling is. Van 2011-2014 wist de Noor ook altijd een podiumpositie neer te zetten, vorig jaar had hij echter problemen maar desondanks eindigde hij toch nog in de punten. Dit keer hebben hij en navigator Ola Floene zich goed voorbereid door te testen in de Rally Finnskog (Noorwegen), waar zij ruim als snelste over de eindstreep kwamen. Door dit alles bij elkaar denkt Ostberg dat hij dit jaar heel dichtbij de eindzege zal komen, zolang er geen problemen komen opdagen.

“We zullen uiteraard nog moeten afwachten en zien wat de omstandigheden zijn voordat we weten wat de voor- en nadelen zijn op de weg. Toch denk ik niet dat slechte weersomstandigheden ons van een goed resultaat af kunnen houden. Daarbij heb ik veel goede herinneringen aan de Ford Fiesta RS WRC op de wegen van Zweden, en ik hoop dat ik die goede herinneringen ook na dit weekend nog heb. Als alles meezit, denk ik niet dat je ons kunt uitsluiten voor een podiumpositie. Dat is ook ons doel, en wie weet kunnen we naarmate het weekend vordert ons ook aandringen in de strijd om de eindzege!”

 

Eric Camilli: Voor debutant bij M-Sport Eric Camilli zal er nog veel te leren vallen tijdens deze wedstrijd en dus is dit voor hem één grote uitdaging! De Fransman heeft, in tegenstelling tot Ostberg, nog geen enkele keer over de wegen van Zweden gereden. Zijn doel zal dan ook tijdens deze wedstrijd vooral zijn om ervaring op te doen, zodat hij in de toekomst wel kan meestrijden om een mooie eindklassering. Hij en navigator Nicolas Klinger zijn er in ieder geval klaar voor!

“We hebben ongeveer een halve dag getest met deze wagen en mijn eerste ervaringen waren fantastisch! Rijden op sneeuw geeft je echt een gevoel van de snelheid en het vermogen die de wagen bevat, en ik verwacht dan ook dat ik erg zal gaan genieten komend weekend! Tijdens het testen heb ik daarbij al de nodige ervaring op gedaan, maar toch moet ik opnieuw bekennen dat we nog lang niet in staat zijn te vechten voor een toppositie. De druk zal dus voornamelijk bij Mads liggen om ons team te vertegenwoordigen, maar ik denk zeker dat we aan het einde van het weekend mee kunnen strijden om de punten. Het vertrouwen is er en de auto werkt vlekkeloos, dus we zullen zien wat haalbaar is.”

 

 

Abu Dabhi Total World Rally Team

Kris Meeke: Dat deze Brit niet uit te sluiten valt voor een mooie eindklassering, is afgelopen jaren echt wel bewezen. Zowel in 2014 als 2015 wisten hij en navigator Paul Nagle de eindstreep te behalen en gelijk punten op hun naam te schrijven. Het laatste jaar leek het duo zelfs nog even op koers te zijn voor een podiumpositie, totdat ze helaas vast kwamen te zitten in een sneeuwbank op de proef in Finnskogen, en uiteindelijk als zevende algemeen eindigden. In Monte-Carlo vloog de Citroën van hem ook al over de proeven, maar ditmaal zal leren en ervaring opdoen bovenaan het lijstje staan.

“Ik heb dan misschien niet al te veel ervaring op de wegen van Zweden, toch blijft het één van mijn favorieten! Rijden in deze omstandigheden is erg gaaf en uniek. Om te beginnen, moet je risico’s durven te nemen, en soms slippen terwijl je gevoel juist zegt dat je dat niet moet doen. Ook spelen de banden een belangrijke rol, want grip is belangrijk op sommige stukken waar het goed fout kan gaan. We weten dat dit jaar de omstandigheden het ons zeer lastig gaan maken, maar dit geld ook tegelijkertijd voor iedereen. De start van dit seizoen in Monte-Carlo heeft me in ieder geval veel zelfvertrouwen gegeven, want ik heb laten zien dat ik wel degelijk in staat ben om voor de eindzege te strijden. Bij deze rally heb ik wat minder hoge verwachtingen, en zal ik al blij zijn als we de prestatie van vorig jaar kunnen herhalen.”

 

Khalid Al-Qassimi: Stéphane Lefebvre neemt niet deel aan deze wedstrijd, maar toch zal het team tijdens deze wedstrijd drie auto’s inzetten. Één van deze zitjes is voor een inmiddels vaste klant bij het team: Khalid Al-Qassimi. Al-Qassimi zal voor de zesde maal aan deze wedstrijd deelnemen, en is daarmee de meest ervaren rijder van het huidige team. De Arabiër geniet elk jaar opnieuw van dit evenement, ondanks het feit dat het zo ver van huis is, waar hij uiteraard toch het liefste rijdt.

“De Rally van Zweden is zo speciaal. Natuurlijk, het heeft zijn eigen karakter. Het kleinste foutje kan tijdens dit evenement al heel veel tijd gaan kosten, en dus zullen we een gebalanceerd ritme moeten opzoeken, waarmee we de wedstrijd hopelijk foutloos weten te rijden. Het is twee jaar geleden dat ik voor het laatst deelnam aan deze rally, dus we moeten het gevoel bij deze wedstrijd weer een beetje terug zien te krijgen, want als dat lukt kunnen we waarschijnlijk ook een tandje bijzetten. Mijn hoofddoel blijft echter genieten, en ik wens Kris en Craig daarbij heel veel succes tijdens deze wedstrijd. Ik verwacht namelijk absoluut dat het team net als in Monte-Carlo concurrerend zal zijn.”

 

Craig Breen: Tijdens de rally van Monte-Carlo verscheen de Ier al even langs de zijlijn, maar komend weekend zullen Craig Breen en navigator Scott Martin toch echt aan de bak moeten als ze hun debuut gaan maken voor het Abu Dhabi Total WRT. Zelf is Breen een erg grote fan van de Zweedse rallypaden, en daarbij is dit zijn kans om zich van zijn beste kant te laten zien. Volkomen onbekend is hij in Zweden niet, want in 2012 wist hij de tweede positie neer te zetten in het SWRC (Vergelijkbaar met het huidige WRC2) in de Ford Fiesta S2000, en in 2014 maakte hij zijn debuut in een WRC-auto en eindigde toen als negende algemeen met de Ford Fiesta RS WRC.

“Het is een jongensdroom die uitkomt! De kans om in een auto als deze te mogen rijden om je talenten te showen, is zeer klein, en daarbij belangrijk voor het vervolg van mijn carrière. Ik wil graag iedereen bedanken die dit mogelijk heeft gemaakt voor mij, met om te beginnen Abu Dabhi en Total. Dit wordt de tweede keer dat ik een WRC ga meestrijden in de Rally van Zweden, en ik ga proberen tijdens deze rally de laatste stap te maken als het gaat om het besturen van zo’n auto. Het doorzettingsvermogen van de rijders heeft tot nog toe het meeste indruk op mij gemaakt. Ik heb nu ook de kans te laten zien dat ik bij de wereldtop hoor, en deze kans moet je dan ook grijpen. Mijn doel voor de komende wedstrijd is dan ook blijven verbeteren naarmate de rally vordert, en niet als een gek vanaf het begin keihard op het gaspedaal trappen. Met een top zes zal ik al heel tevreden zijn!”

 

 

Volkswagen Motorsport

Sébastien Ogier: Tweemaal wist de Fransman de Rally van Zweden op zijn naam te schrijven, zowel in 2013 als vorig jaar in 2015. Daarmee heeft hij in deze rally meer overwinningen op zijn naam staan dan negenvoudig wereldkampioen Sébastien Loeb, al was dit niet zijn favoriete wedstrijd. Ook dit jaar zijn Ogier en navigator Julien Ingrassia één van de grote favorieten voor de eindzege, maar het is nog maar de vraag of ze ook in de ‘warme’ omstandigheden van dit jaar opnieuw snel zijn. In Monte-Carlo heeft Ogier in ieder geval geen valse start gemaakt, want met één overwinning op zak, en volgens hem ook de belangrijkste, gaat hij wellicht toch met een goed gevoel van start tijdens deze wedstrijd.

“Het is natuurlijk fantastisch om aan de start te staan in Zweden met al 28 punten achter je naam. De omstandigheden zijn dit uniek, vergeleken met de afgelopen edities. Toch denk ik dat we met onze speciale spikes een goede grip hebben op de wegen en we een hoge snelheid kunnen maken. Ook verwacht ik dat dit een zeer spannende editie zal worden. Vorig jaar was het al een moeilijke strijd met de Noorse rijders, en ik denk dat zij dit keer opnieuw de meeste concurrentie gaan bieden als het gaat om de eindzege.”

 

Jari-Matti Latvala: Ogier’s teamgenoot, Jari-Matti Latvala, wist zelfs al driemaal deze wedstrijd op zijn naam te schrijven, namelijk in 2009, 2012 en 2014. Latvala heeft dus al behoorlijk wat ervaring en weet wat hem te wachten staat, al is er met de rare omstandigheden van dit seizoen uiteraard geen enkele zekerheid voor succes. In tegenstelling tot Ogier, heeft Latvala wel degelijk een valse seizoensstart gemaakt. De crash, waarbij de Fin een fotograaf aanreed, is nog vers in ons geheugen en bezorgde hem een flinke boete. Monte-Carlo zal dus ook een wedstrijd zijn die hij en Miikka Anttila zo snel mogelijk willen vergeten, om vanaf Zweden wel succesvol te presteren.

“De Rally van Zweden is als een thuisrally voor mij. Ik houd van het rijden op sneeuw, al zal ik er dit keer wel met een slecht voorgevoel naartoe reizen, gezien de treurige herinneringen die ik aan Monte-Carlo heb overgehouden. Om positief te blijven, denk ik dat we een goede kans maken hier onze slag te gaan slaan. Aangezien ik meer ervaring heb op deze wegen, zal er namelijk aan het begin minder druk op mij liggen en heb je minder risico op fouten. Met een goed resultaat kan ik terugkomen in de strijd om de titel, al zal ik het zeer lastig krijgen met Sébastien Ogier en Andreas Mikkelsen, die ook vastberaden zijn hier voor de eindoverwinning te gaan strijden!”

 

Andreas Mikkelsen: Wat was deze man teleurgesteld toen hij zijn overwinning op de laatste proef van de vorige editie in het water zag vallen. Andreas Mikkelsen is in ieder geval dit jaar opnieuw één van de grote favorieten, en winnen is dan ook zijn enige doel! Tijdens de Rally van Monte-Carlo deed de Noor al goede zaken met zijn nieuwe navigator Anders Jaeger, want toen eindigde het duo uiteindelijk sterk als tweede algemeen, en dat terwijl deze rally één van de minst favoriete rally van Mikkelsen was. In Zweden zit er absoluut meer in, ook in deze omstandigheden, als we hem moeten geloven.

“Ik ben niet naar Zweden gekomen om hier als tweede te eindigen. Het is mijn thuisrally, aangezien er ook een deel van de rally in Noorwegen wordt verreden. Veel van mijn vrienden en familie zullen er aanwezig zijn, en het is altijd al een droom van me geweest om deze wedstrijd te winnen. Ik kwam zo dichtbij vorig jaar maar werd met een klein foutje op de allerlaatste proef al gelijk veroordeeld. De omstandigheden in Zweden zijn altijd extreem, en dus zijn de banden waarop je rijdt heel belangrijk, om goede grip te houden en daarbij snelheid te kunnen maken. Ook zorgt een goede bandenkeuze ervoor dat je minder risico’s hoeft te nemen. We hebben in ieder geval een goede seizoenstart achter de rug, maar in Zweden wil ik deze prestatie voort zetten met een overwinning!”

 

 

Hyundai Motorsport

Thierry Neuville: Drie proeven wist de Belg tijdens de vorige editie op zijn naam te schrijven. Uiteindelijk brachten zijn prestaties op de proeven hem naar een knappe tweede positie in 2015, en daarbij brak Thierry Neuville het record met een jump van 44 meter lang op de proef bij Vargasen. Neem daarbij de nieuwe Hyundai i20 WRC, en dan kunnen we zeggen dat Neuville een zeer goede kans maakt om wellicht verrassend uit de bus te komen. Tijdens de Rally van Monte-Carlo deden hij en Nicolas Gilsoul dat ook al, met een sterke podiumpositie aan het einde van de wedstrijd.

“Ik heb hele goede herinneringen aan Zweden. In het bijzonder de editie van vorig jaar, waarin we tijdens de laatste dag echt konden meevechten om de eindzege, en waarin we uiteindelijk dik tevreden mochten zijn met onze tweede positie. Het was een geweldig resultaat voor ons, en dat is ook o.a. de rede dat ik er naar uit kijk om dit jaar opnieuw aan de start te verschijnen van dit evenement, vooral nu we de nieuwe auto tot onze beschikking hebben. We hadden een redelijk goede seizoenstart met de nieuwe wagen in Monte-Carlo, en wisten elke dag weer flink te verbeteren en meer vertrouwen in de wagen te krijgen. Het podium gaf ons een prettig gevoel, en ik hoop dat we ook uit deze rally een mooi resultaat weten te halen. Het is één van de wedstrijden waarin we toch altijd weer sterk blijken te zijn, dus ik ben zeer benieuwd wat we dit jaar kunnen bereiken.”

 

Hayden Paddon: Voor Hayden Paddon zal de Rally van Zweden het debuut worden met de nieuwe generatie van de i20 WRC. Vorig jaar wist de Nieuw-Zeelander als vijfde in het klassement te eindigen, en dit jaar hoopt hij dit resultaat uiteraard te kunnen verbeteren. Een goed resultaat zou tevens weer wat meer kleur geven in zijn huidige seizoen, want de Rally van Monte-Carlo verliep helaas niet bij hem zoals hij hoopte.

“Monte-Carlo was een hele zware rally, precies zoals ik dat al had verwacht, maar we hebben er wel ervaring mee opgedaan! We kunnen terugkijken op een leerzaam weekend, en dit keer zal ik ook de stap gaan maken voor de nieuwe generatie van de Hyundai i20 WRC. Het team heeft absoluut een grote vooruitgang geboekt met deze nieuwe wagen en het was dan ook geweldig voor het team dat ze tijdens de eerste wedstrijd van het seizoen al een podium op hun naam wisten te zetten. Vorig jaar heb ik in ieder geval erg genoten van de Rally van Zweden en samen met ervaring opdoen zijn dat mijn twee belangrijkste doelen voor komend weekend. Wellicht weet ik halverwege de rally, mocht het boven verwachting lopen, mezelf nog wel richting het podium te pushen, want de nieuwe wagen maakt daar zeker kans op!”

 

Dani Sordo: De Spanjaard mistte vorig jaar de Rally van Zweden, nadat hij een blessure opliep. Toen werd zijn plekje nog ingenomen door onze Nederlander Kevin Abbring, maar dit jaar is Dani Sordo wel weer van de partij, maar wel als derde rijder i.p.v. als tweede rijder. In Monte-Carlo hadden Sordo en navigator Marc Martí al een mooie seizoensstart, want ze wisten toen als zesde te eindigen, en daarbij punten te pakken op de Power Stage.

“Zweden is een heel mooi evenement en ik geniet altijd weer van deze rally. Ik hou er van om over sneeuw te rijden, want dat is echt een bijzondere sensatie. In deze omstandigheden zal het echter wel erg zwaar worden, want met de zachte sneeuw heb je nog minder grip dan normaal, als je over het wat hardere ijs rijdt. Wanneer het goed vriest en er veel ijs ligt, zijn wij bereid om hard te pushen, want dan zijn de wegen te vergelijken met grind. Ik hoop tijdens deze wedstrijd in ieder geval ervaring op te doen met de nieuwe generatie van de i20 WRC, welke omstandigheden het ook mogen zijn.”

 

 

De Route

In de video hieronder vindt u alle informatie over de route van de rally. Aankomend weekend zullen we u uiteraard weer dagelijks op de hoogte brengen van het actuele nieuws van deze rally, zoals u gewend bent. Houd de site dus op de hoogte om niks te missen!

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.