Afbeeldingsresultaat voor wrc rally sweden 2017

06-02-2017 – De nieuwe generatie World Rally Cars mogen zich gaan opmaken voor de tweede ronde van het Wereldkampioenschap Rally’s, die de deelnemers brengt naar de winterse omstandigheden van Zweden (en Noorwegen). Ieder jaar opnieuw is deze wedstrijd weer uniek, aangezien het de enige wedstrijd is met zulke extreme sneeuwomstandigheden, wat tevens een hoop uitdaging bied voor de de teams.

De deelnemers zullen namelijk een listig parcours over de sneeuwpaden moeten afleggen door de Zweedse bossen. Aangezien de wagens op sneeuw zo weinig grip bevatten, zullen de coureurs getest gaan worden op het gebied van controle. Daarbij is de wedstrijd ook fysiek erg zwaar gezien de koude temperaturen ver onder de 0 graden Celsius. De wedstrijd is er tevens een die ruim 63 jaar gedomineerd werd door Scandinavische coureurs, totdat Sébastien Loeb in 2004 de overwinning claimde. Naast hem wist enkel Sébastien Ogier als niet-Scandinaviër de eindzege in Zweden op zijn naam te schrijven.

Die laatste is dan ook dit jaar van de partij, en na zijn zege tijdens de Rally van Monte-Carlo als topfavoriet voor de eindzege aangestipt. Toch moeten we ook Jari-Matti Latvala in de gaten houden. De Rally van Zweden is namelijk één van zijn favoriete wedstrijden en hij wist deze dan ook in het verleden meerdere malen te winnen. Daarbij reed de Fin in Monte-Carlo een opvallend sterk debuut met de Toyota Yaris WRC, wat hem ook één van de outsiders maakt voor een topklassering.

Sébastien Ogier (Favoriet voor de eindzege): “We kenden een geweldige start van het nieuwe seizoen tijdens de Rally van Monte-Carlo, maar we mogen ons daardoor niet laten afleiden komend weekend. Er is namelijk nog een hoop te doen en daarbij is de Rally van Zweden een uniek evenement op de kalender. Het is een evenement waaraan ik graag deelneem en waar we ongelooflijk hard kunnen gaan. Neem daarbij de nieuwe generatie WRC’s en je hebt een geweldige wedstrijd! Dat betekent overigens ook dat er dit weekend geen ruimte is voor fouten en dat we erg precies te werk zullen moeten gaan. Elke seconde telt namelijk in Zweden. Als we dit weekend een podiumpositie kunnen veiligstellen, zijn we al enorm blij en is onze doelstelling behaald. Ik kijk erg uit naar de wedstrijd dit weekend in Zweden!”

De WRC2-categorie is tevens bezet met een krachtig deelnemersveld. Ook zijn er twee teams ingeschreven voor de WRC Trophy, een nieuwe cup voor de ‘oude’ generatie WRC’s die de afgelopen jaren actief was. Opvallend is wel dat slechts één deelnemer staat ingeschreven voor het WRC3-kampioenschap om in actie te komen tijdens de Rally van Zweden. De wedstrijd zal overigens (Net als Monte-Carlo) live worden uitgezonden, en wel tijdens de openingsproef in Karlstad, KP11 en KP14 op de zaterdag en de Power Stage tijdens de zondag.

Volgens de laatste updates zou Citroën-rijder Kris Meeke een harde klap hebben moeten verwerken tijdens het testen. De Noord-Ier crashte namelijk van de baan afgelopen zondag wat het einde van zijn voorbereidingen voor komend weekend betekende. Toen Meeke de macht over het stuur verloor gleed hij een greppel in, waarnaar de C3 WRC over de kop sloeg met overigens nog meevallende schade. Meeke gaf aan dat het zijn eigen fout was in een interview.

Kris Meeke: “Het was mijn fout. Ik brak uit in een bocht en gleed weg in een greppel waarnaar de wagen over de kop sloeg. Vanaf dat moment was het over en uit. Desondanks hebben we ons goed weten voor te bereiden tijdens het testen en ben ik blij met de tijden die we klokten. De schade viel na de crash gelukkig mee, dus we hadden in principe zo verder gekund. Dit is wel waarom we vooraf testwerk verrichten, om zulke dure foutjes tijdens de wedstrijd zelf te voorkomen. Zweden staat nou eenmaal bekend om haar zware condities. Als er veel ijs op de paden te vinden is zullen we het erg lastig gaan krijgen. Persoonlijk hoop ik dan ook op sneeuw, omdat die ondergrond ons beter ligt dan ijs. We gaan het zien.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.