rallymontecarlo

18-01-2017 – Het nieuwe rallyjaar is begonnen! En dat betekent dat we het seizoen weer mogen gaan aftrappen met de legendarische Rally van Monte Carlo. Met de nieuwe generatie van de World Rally Cars aan de start en de comeback van Toyota en Citroën belooft het een prachtig seizoen te gaan worden, met in totaal 13 wedstrijden op de kalender van het WRC.

De Rally van Monte Carlo is één van de oudsten op de rallykalender van 2017. Het evenement, dat in 1911 haar debuut maakte, was oorspronkelijk bedoeld om de stad Monte-Carlo te promoten als een toeristenlocatie, waarbij toeschouwers en deelnemers vanuit heel Europa konden meegenieten van het evenement. Het uitdagende van de Rally van Monte-Carlo zijn de smalle bergwegen, waarbij het parcours een uitdagende mix van zowel droog als nat asfalt bevat. Ook bevat het parcours wat sneeuw en ijs in het hooggebergte, wat er al met al voor zorgt dat het de bandenkeuzes ieder jaar opnieuw lastig maakt. Verder blijft het evenement een parel in handen van de FIA.

Terwijl bij de teams van Toyota, Citroën, M-Sport en Hyundai op dit moment de laatste voorbereidingen worden gedaan, zullen de nieuwe generatie WRC’s morgen tevens hun langverwachte debuut gaan maken, als het seizoen na een lange winterstop weer wordt afgetrapt. De nieuwe generatie WRC’s van 2017 bevatten meer vermogen, en zullen naar verwachting ook meer competitie onderling gaan bezorgen als we de FIA mogen geloven. Na vier dominerende jaren van Volkswagen is dat team er helaas dit jaar niet bij, maar ligt de strijd open voor de overige teams, met zoals gezegd nieuwe teams, maar ook nieuwe gezichten bij teams.

Afbeeldingsresultaat voor sébastien ogier monte carlo rally 2017

Wie had een aantal maanden geleden bijvoorbeeld kunnen verwachten dat viervoudig en regerend wereldkampioen Sébastien Ogier de overstap zou gaan maken naar het M-Sport World Rally Team? Toch is het vandaag de dag definitief een feit en zal de Fransman zich moeten gaan bewijzen tegenover het veelbelovende team van Hyundai Motorsport. Verder blijft het voorlopig de grote vraag in hoeverre de teams van Citroën en Toyota tijdens hun rentree in het WRC mee kunnen komen met de top van het deelnemersveld. Dit jaar mag er volgens de reglementen tevens door alle teams met drie wagens worden gestart. De startvolgorde van het eerstvolgende evenement zal daarbij niet langer op basis van de kampioenschapsstand worden beslist, maar op basis van de uitslag van de Power Stage (laatste klassementsproef).

Naast de toppers in de WRC-categorie ziet ook het WRC2 kampioenschap er dit seizoen weer veelbelovend uit. Topfavoriet voor komend seizoen is Andreas Mikkelsen, de nummer drie uit het WRC van vorig jaar. Nadat het team van Volkswagen haar afscheid aankondigde, was er helaas geen plek meer voor de Noor in een topteam. Daarentegen werd Mikkelsen met open armen ontvangen door het team van Skoda Motorsport, die de afgelopen jaren vrijwel alle wedstrijden wist te domineren met de Skoda Fabia R5. Met Mikkelsen als nieuwe kopman van het team heeft Skoda toch wel echt goud in handen gekregen. Echter zal de ex-Volkswagen-coureur het in Monaco moeten opnemen tegen een aantal grote rivalen, waaronder Bryan Bouffier met de Ford Fiesta R5, die ieder jaar opnieuw opvallend sterk is tijdens de seizoensopener.

Ook voor het WRC3 kampioenschap gaat de strijd om de titel dit weekend weer van start met dit seizoen veel Renault Clio R3T’s aan de start in plaats van de eerder dominerende Citroën DS3 R3T’s. Voor de WRC’s van 2011 t/m 2016 is dit jaar een apart kampioenschap opgezet, genaamd de FIA WRC Trophy. Echt vlot loopt dit kampioenschap echter niet, met voorlopig slechts één deelnemer (Jourdan Serderidis) op de deelnemerslijst. In de populaire RGT categorie zal de strijd dit weekend gaan tussen de nieuwe Fiat GT’s van François Delecour, Fabio Andolfi en Gabriel Noberasco, en de brute Porsche van Romain Dumas, die kort na zijn terugkeer van de Dakar Rally alweer tijdens het volgende evenement aan de start verschijnt.

Bekijk hieronder de route van de 85e editie van de Rally van Monte Carlo:

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.