Foto: www.motorsport.com

20-01-2016 – Na een, voor de rallyfans, veel te lange winterstop, gaat het rallygeweld op het hoogste niveau weer los in de openingsfase van het nieuwe seizoen! Met als jaarlijkse seizoensopener de oudste en beroemdste rally ter wereld: De Rally van Monte-Carlo. De onvoorspelbare weersomstandigheden en de smalle bochtige asfaltwegen, maken deze rally tot één van de moeilijkste op deze WRC kalender. We blikken alvast uitgebreid met u vooruit op komend weekend, door de kanshebbers voor de eindzege eens langs te gaan.

 

M-Sport World Rally Team

Mads Ostberg: De 28-jarige Mads Ostberg heeft dit jaar, na twee jaren actief te zijn geweest bij het Citroën Abu Dabhi World Rally Team, zijn rentree gemaakt bij het team van M-Sport. Ostberg is er echter niet onbekend, want in 2011 en 2013 was de Noor ook al actief bij dit team. Niet alleen het team is nieuw voor hem, hij zal namelijk ook vergezeld worden door een nieuwe navigator: Ola Floene (ex-navigator van Andreas Mikkelsen), die voor het laatst in 2004 plaatsnam naast Ostberg.  Zelf denkt hij dat het wennen aan de auto of navigator niet het grootste probleem zullen zijn, maar de omstandigheden die in Monte-Carlo ieder jaar opnieuw verschillen.

“De Rally van Monte-Carlo is één van de klassiekers. Het is een fantastische rally waarin je het uiterste uit jezelf moet halen, want de uitdagingen van de verschillende proeven zijn fantastisch! Je kunt deze rally echter nooit echt ‘leren rijden’, want elk jaar blijken de omstandigheden toch weer anders te zijn, en ik verwacht dat dat dit keer niet anders zal zijn. Het is een rally waarvan ik geniet, want je weet maar nooit waar je allemaal mee geconfronteerd wordt. Persoonlijk hoop ik op veel sneeuw en veel moeilijke bandenkeuzes! Ik heb me in ieder geval goed voorbereid en denk dat ik wel in staat ben een goede klassering neer te zetten. Dat zou in ieder geval een extra motivatie zijn voor onze favoriete wedstrijd: De Rally van Zweden!”

 

Eric Camilli: Voor de 28-jarige Eric Camilli staat er een nog grotere uitdaging te wachten. Hij zal namelijk voor het eerst tijdens een rally in een WRC stappen en tegelijkertijd debuteert de Fransman al voor M-Sport. Het mag voor Camilli wellicht zijn thuisrally zijn, volgens hem maakt dat geen verschil vanwege de altijd zware omstandigheden in Monte-Carlo. Camilli heeft overigens, net als Ostberg, getest in de Ford Fiesta RS WRC, en dat leek allemaal goed te zijn verlopen. Waar het jonge talent staat t.o.v. de sterke concurrentie blijft echter voorlopig nog even onbekend, maar Camilli en navigator Benjamin Veillas hebben zelf eigenlijk een totaal andere doelstelling voor ogen als Ostberg.

“Het is allemaal erg bijzonder om voor zo’n groot team te mogen rijden, en dat nog wel op het hoogste niveau van de rallysport. We moeten ons echter wel realiseren dat het echte werk binnenkort toch echt gaat beginnen, maar ik verwacht ook niet dat we gelijk in de strijd vooraan mee zullen doen. We hebben dan ook als doelstelling om deze rally gewoon uit te rijden, en mocht het toch beter lopen dan verwacht, dan kunnen we tijdens de rally eventueel nog onze tactiek aanpassen, maar daar ga ik zoals gezegd niet vanuit. We willen eerst kijken hoe we er tot nu toe voor staan in onze ontwikkelingen om vervolgens langzaam op te bouwen.”

 

Elfyn Evans: Na de wat matige prestaties van vorig jaar, heeft teambaas Malcolm Wilson besloten dat de 27-jarige Elfyn Evans niet langer meer in dienst zal zijn bij het kopteam van M-Sport. Dit zou echter niet het definitieve afscheid betekenen van de jonge Brit, die wel gewoon contact blijft houden met het team. Zo staat hem dit seizoen een WRC2 programma te wachten waarin hij de nieuwe generatie van de Ford Fiesta R5 uit zal testen op de rallypaden voor M-Sport. Ervaring ontbreekt hem in ieder geval niet op de wegen van Monte-Carlo, die door het publiek zeker wordt ingeschat als één van de favorieten voor de eindzege in het WRC2 klassement. Ondanks een nieuwe navigator aan zijn zijde heeft Evans er in ieder geval veel vertrouwen in.

“Ik heb een nieuwe navigator voor deze rally en het zal ongetwijfeld wel tijd gaan kosten om aan elkaar te wennen, maar we hebben veel tijd besteed aan het oefenen van de pacenotes in de kerstvakantie, zodat we in elk geval goed voorbereid zijn zover we dat kunnen, want de concurrentie is ook in het WRC2 aanzienlijk hoog. De proeven in Monte-Carlo zijn in elk geval leuk om te rijden, omdat het altijd onvoorspelbaar is qua omstandigheden. Maar welke omstandigheden het dit keer ook mogen zijn, hebben we eigenlijk maar één doel voor ogen, en dat is de WRC2 categorie winnen!”

 

Bryan Bouffier: Bryan Bouffier mag dan wel niet bij het eerste team van M-Sport zitten, toch is de 37-jarige Fransman zeker niet uit te sluiten voor een topklassering! Zo wist Bouffier in de editie van 2011, toen het nog meetelde voor het IRC (huidig ERC), de overwinning op zijn naam te schrijven. Ook kwam hij verrassend uit de bus tijdens de 2014 editie als 2e algemeen, iets wat niemand van tevoren had durven voorspellen! Afgelopen jaar crashte Bouffier al vroeg in de wedstrijd, maar dit jaar is hij vastberaden om zijn revanche te nemen, en daarom moeten we hem en navigator Victor Belloto met hun M-Sport Ford Fiesta RS WRC zeker in de gaten gaan houden!

 

 

Hyundai Motorsport

Thierry Neuville: Onze 27-jarige zuiderbuur Thierry Neuville staat ook dit jaar weer aan de start voor Hyundai Motorsport, en wel met de nieuwe generatie van de Hyundai i20 WRC! In de eerste jaren van zijn WRC carrière bleek dat deze wedstrijd absoluut niet zijn favoriete was, want elk jaar opnieuw wist de Belg de eindstreep niet te bereiken en crashte regelmatig. Afgelopen jaar maakte hij dan weer een hoop goed met een 5e positie algemeen en tweemaal een top 3 tijd op een proef. Met de nieuwe generatie van de i20 WRC heeft Neuville ook nieuwe ambities voor komend seizoen.

“De Rally van Monte-Carlo is een spannende rally en een genoegen om aan deel te nemen! De wedstrijd is echter niet altijd even vriendelijk voor de deelnemers, maar we kijken uit naar het debuut met de nieuwe generatie van de i20 WRC die het team voor ons heeft opgebouwd en we zijn blij met de testresultaten. De auto is verbeterd in alle opzichten en daarmee maken we zeker kans op een top 3 klassering in het kampioenschap. Ik ben benieuwd in hoeverre we de strijd kunnen leveren om de eindzege in deze wedstrijd, al zullen we tijdens de eerste proeven nog even af moeten wachten om nog even te wennen aan de wagen. We zullen in ieder geval onze ervaring zoveel mogelijk gaan inzetten om ook onze aanpak zover mogelijk te verbeteren, en er zo een fantastisch seizoen van te maken!”

 

Dani Sordo: In 2013 wist de 32-jarige Dani Sordo nog het podium te halen, toen nog rijdend in een Citroën DS3 WRC. Afgelopen jaar deed de Spanjaard het overigens ook absoluut niet verkeerd, maar greep hij net mis op een top vijf positie en eindigde achter zijn teamgenoot op de zesde positie. Dit jaar staat Sordo voor het derde seizoen op rij aan de start voor Hyundai Motorsport, en ook hij zal gaan debuteren in de nieuwe generatie. Hij zal zijn ervaring dus ook moeten kunnen toepassen in deze wagen, want dan zit er voor de asfaltspecialist wellicht een topprestatie in.

“Ik kan niet wachten om te beginnen in Monte-Carlo, de eerste rally van een nieuw seizoen en het debuut van de nieuwe generatie i20 WRC! Het is elk jaar weer een uitdagend evenement en zeker een geschikte seizoensopener, aangezien het unieke proeven heeft en elk jaar weer onvoorspelbaar is. Dat maakt het ook zo speciaal. Dit jaar ben ik met hoge verwachtingen aan de start gekomen, want bij het testen bleek al dat de nieuwe wagen fantastisch is om mee te rijden! Ik ben dus op zoek naar concurrentie en ben benieuwd hoe het er vooraan aan toe gaat tijdens de legendarische proeven van de Monte-Carlo Rally. Vorig jaar eindigde ik als zesde, en dit jaar heb ik als doel deze positie te verbeteren, al weten we dat er van alles kan gebeuren in een weekend als deze!”

 

Hayden Paddon: De 28-jarige Hayden Paddon is de enige van de Hyundai rijders die niet aan de start zal komen met een nieuwe generatie i20 WRC tijdens deze rally, maar met de ‘verouderde’ 2015-versie. De Nieuw-Zeelander zal komend jaar wel voor het eerst een volledig seizoen afwerken bij het team, en de Rally van Monte-Carlo is voor hem dan ook compleet onbekend terrein. De vraag is dan voorlopig ook nog hoe goed Paddon en navigator John Kennard kunnen meekomen met de concurrentie, en wat ze er zelf eigenlijk van verwachten…

“Ik heb veel gezien en gehoord als het gaat om de Rally van Monte-Carlo, en ben dus blij dat ik er eindelijk eens zelf aan deelneem. We zullen gebruik maken van onze oude auto tijdens dit debuut in Monte-Carlo, die nuttig zal zijn bij het leren kennen van de proeven. Het is één van de meest uitdagende evenementen op de kalender, en daarom denk ik dat de 2015-versie ons zal helpen aanpassen aan de omstandigheden. Het is een rally waarin de bandenkeuzes cruciaal zijn, want één foutje in deze keuze kan je een mooie klassering gaan kosten. Het is net een schaakspel, die aangenaam zal zijn. Ik ben in ieder geval blij om ook in 2016 weer voor Hyundai Motorsport te mogen rijden en enthousiast om te zien wat we samen kunnen bereiken komend seizoen!”

 

 

Abu Dabhi Total World Rally Team

Kris Meeke: De 36-jarige Kris Meeke gaat voor de achtste keer aan de start verschijnen aan de Rally van Monte-Carlo. Meeke die afgelopen seizoen nog actief was voor Citroën onder leiding van Yves Matton, maar aangezien het officiële team een tussenjaar heeft, neemt PH Sport (Net als Kronos in 2006) het dit jaar tijdelijk over met de 2015 specificaties, zodat Meeke in zijn ritme kan blijven. In 2014 wist de Brit tijdens deze wedstrijd uiteindelijk als 3e in het algemeen klassement te eindigen, en aangezien de auto vertrouwd is, heeft Meeke genoeg vrijheid om zijn strategie te bepalen.

“2016 is niet alleen een nieuw seizoen, het is ook het begin van een nieuw hoofdstuk in mijn carrière. Ik ben zeer enthousiast om toch deel te mogen nemen aan de Rally van Monte-Carlo, Uiteraard zijn we niet in dezelfde situaties als de andere deelnemers, ik heb niet echt druk op me liggen en ook niet het streven dat we op een bepaalde positie moeten eindigen aan het einde van dit seizoen. De Monte-Carlo Rally van dit jaar is te vergelijken met die van 2015, en daarom zal ik mijn ervaring kunnen toepassen. Over het algemeen is het een rally waar ik van hou, omdat het gelijk een spectaculaire seizoensopener is. Maar zodra blijkt dat we een lekke band o.i.d. hebben, slaat deze liefde voor de rally alweer gauw om in haat. Als we dus een foutloze rally rijden, moeten we toch in de buurt komen van een podiumpositie.”

 

Stéphane Lefebvre: De nog maar 23-jarige Stéphane Lefebvre mag dan wel minder ervaring hebben dan zijn teamgenoot, hij wist op zijn beurt vorig seizoen de winst te pakken in het WRC2 tijdens dit evenement. Lefebvre zal zich dit jaar op gaan maken om volgend jaar met de Citroën mee te kunnen strijden vooraan. Dit jaar is dus vooral een jaar waarin de Fransman ervaring op wil doen. Niet alleen met de auto of de rallypaden wil hij dat doen, ook met zijn nieuwe navigator Gabin Moreau is dit seizoen de ideale gelegenheid om aan elkaar te wennen. En ondanks dat dit nog maar zijn zesde WRC Rally is, is hij vastbesloten te laten zien wat hij waard is.

“De Rally van Monte-Carlo is een rally waarin ik het vrij goed gedaan heb in het verleden. In 2011 won ik namelijk mijn klasse en in 2014 de WRC2 categorie. Dit jaar zou ik graag willen bewijzen dat ik op deze plek, bij de rest van de wereldtop, thuis hoor, door een goed resultaat neer te zetten. De Monte-Carlo is geen sprint waar de snelheid door de snelste auto’s wordt bepaald, maar een ware legende die het met haar technische stukken verdiend om op de WRC kalender meegerekend te worden. Je moet je nooit laten meeslepen door de concurrentie, want dan zijn de verschillen hier al gauw gemaakt. Ik zal rekenen op de ervaring van het team en dat advies die ik van hen krijg. Verder heb ik geen specifiek doel voor ogen, omdat ik niet weet hoe de ‘verouderde’ Citroën ervoor staat tegenover de verbeterde concurrentie. Ik zou blij zijn als ik in ieder geval verbeterpunten uit deze rally probeer te halen en deze verbeterpunten in de loop van het seizoen door te ontwikkelen.”

 

 

Volkswagen Motorsport

Sébastien Ogier: Voor de 32-jarige Sébastien Ogier is het dit jaar de vraag of hij zijn trilogie kan voltooien. De Fransman won de edities van 2014 en 2015, en weet telkens weer zijn grootste concurrenten van zich af te schudden. Dit jaar zal de concurrentie zeer waarschijnlijk weer vooral uit het eigen team komen, maar Ogier moet dit seizoen ook zeker rekening gaan houden met Hyundai Motorsport. Ogier heeft echter al een tijdje niet meer meegestreden met de concurrentie, die zich afgelopen seizoen flink heeft ontwikkeld. Desondanks ziet hij de concurrentie niet als het grootste probleem, maar vindt ook hij dat de beslissing zal vallen door de bandenkeuzes.

“Ik kan me niet voorstellen dat er een betere rally is om het seizoen mee te beginnen. Ik heb deze rally de afgelopen twee jaar gewonnen, en wil natuurlijk dit jaar ook weer de zege op mijn naam schrijven. Voor mij is dit de belangrijkste rally van het jaar. De belangrijkste factor is de bandenselectie. Wij als rijders zijn wat dat betreft erg afhankelijk van onze scouts. Tijdens deze rally draait het eigenlijk voornamelijk om de weersomstandigheden en het aanpassingsvermogen die een rijder hierop heeft.”

 

Jari-Matti Latvala: Afgelopen jaar moest de 30-jarige Jari-Matti Latvala toch echt erkennen dat zijn teamgenoot de snelste was. Maar na zeven maal deelgenomen te hebben aan de Rally van Monte-Carlo, is de Fin er nog altijd niet in geslaagd om hier de eindzege op zijn naam te schrijven. De vraag is of hij en navigator Miikka Anttila daar dit jaar wel in kunnen slagen, en daarmee de huidig wereldkampioen van zijn trilogie kan afhouden. Latvala is in ieder geval niet bij voorbaat kansloos, en ook hij vertelt dat hij voornamelijk afhankelijk is van de weersomstandigheden.

“De Rally van Monte-Carlo is ieder jaar opnieuw een bijzonder evenement. De omstandigheden in de bergen kunnen ervoor zorgen dat het weer van het ene naar het andere moment ineens omslaat. De wegen aan de zonnige kant van de berg zijn daarbij totaal verschillend aan die van de schaduwrijke kant, waar het erg glad is. Hoe beter de communicatie met onze scouts, hoe meer kans je hebt op een goed resultaat in deze rally. De presentatie voorafgaand de wedstrijd is alleen al de ultieme motivatie voor mij ieder jaar.”

 

Andreas Mikkelsen: Voor de 26-jarige Andreas Mikkelsen is de Rally van Monte-Carlo één van zijn minst favoriete in het wereldkampioenschap rally’s. Want ondanks zijn zevende positie in 2014 en zelfs een top 3 klassering in 2015, staat Mikkelsen toch ieder jaar weer onder druk door de weersomstandigheden. Misschien was de navigator de afgelopen jaren wel het probleem, maar nu Ola Floene overgestapt is naar Mads Ostberg, zal Mikkelsen komend seizoen vergezeld worden door Anders Jaeger, die qua navigeren in het WRC al redelijk wat ervaring heeft.

“Ik moet toegeven dat de Rally van Monte-Carlo niet één van mijn favorieten is, in tegendeel. Ik wist hier als derde te eindigen vorig jaar, en als ik dat tijdens de komende editie weer weet te behalen zou dat uiteraard uitstekend zijn. Ik zal vanaf deze rally ook vergezeld worden door mijn nieuwe navigator Anders Jaeger, en het zal nog wel een tijdje duren voordatt we 100% gewend zijn aan elkaar. Over de tests die ik en Anders samen hebben uitgevoerd tot nu toe ben ik in ieder geval erg tevreden!  Ik weet zeker dat we na een aantal proeven ons ritme alweer gevonden hebben, als de omstandigheden een beetje meezitten…”

 

 

De Route

In de video hieronder vindt u alle informatie over de route van de rally. Aankomend weekend zullen we u uiteraard weer dagelijks op de hoogte brengen van het actuele nieuws van deze rally, zoals u gewend bent. Houd de site dus op de hoogte om niks te missen!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.