Foto: www.autosportvision.nl

17-03-2016 – Dit weekend zal de openingsmanche van het Nederlands Rallykampioenschap worden verreden rondom Emmeloord, namelijk de jubileumeditie van de Zuiderzee Rally! Tijdens deze 30e editie mocht de organisatie van SANOP een klein maar prachtig deelnemersveld ontvangen, waarin ook veel buitenlandse deelnemers zich enthousiast inschreven. Hieronder blikken we alvast met u vooruit op deze wedstrijd, want daar vindt u alle belangrijke info en nieuwtjes terug.

 

Het Parcours / Verkoopinfo

In totaal zal er 111 kilometer aan proeven zijn waarop de deelnemers in actie zullen komen. Deze kilometers zijn verdeeld over tien spectaculaire proeven die, in tegenstelling tot vorig jaar, dit jaar voornamelijk zullen worden verreden rondom Kampen. Het serviceterrein is nog wel gewoon te vinden in Emmeloord maar is iets verschoven. Vanaf het startpodium zullen er tweemaal drie proeven op het programma verreden worden rondom Kampen, gevolgd door nog eenmaal twee proeven als de derde klassementsproef er de laatste keer wordt uitgehaald.

’s Avonds reizen de deelnemers vervolgens af naar de Nagelerweg bij Emmeloord waar twee industrieproeven op het programma staan. Daar zal ook de start plaatsvinden voor de Zeebodem Short Rally, een evenement wat naast de Zuiderzee Short Rally (die ’s middags enkel actief zijn). Aan de Zeebodem Short Rally kunnen zowel de Zuiderzee Short Rally deelnemers als vroegtijdige uitvallers van de Zuiderzee Rally deelnemen. Overigens zullen zowel de Zuiderzee Short Rally ’s middags als de Zeebodem Short Rally ’s avonds door de rally heen starten, zodat de deelnemers van de Short hun tijden ook een beetje kunnen vergelijken met gelijkwaardige auto’s uit de rally.

Verder is het tijdschema met de starttijden van iedere proef hieronder terug te vinden. Voor iedereen die graag de deelnemerslijst, kaarten en de laatste nieuwtjes wil ontvangen, kan u hier meer informatie terugvinden over het infopakket. Op deze webpagina kunt u namelijk zowel online bestellen als de verkoopplekken terugvinden, en bovendien maakt u bij het kopen van het infopakket kans op een gratis rit in een Subaru Impreza WRC tijdens één van de klassementsproeven! Uiteraard steunt u met deze bijdrage ook de organisatie, zodat er de komende jaren ook een goed georganiseerd evenement op het ‘menu’ kan staan.

Tijdschema

 

 

De Deelnemers

In totaal zullen er tijdens deze editie meer dan 65 deelnemers aan de start verschijnen tijdens dit evenement. Daarbij mocht de organisatie zoals gezegd rond een tiental aan buitenlanders verwelkomen, die in actie komen voor het WERC of deze wedstrijd als test gebruiken voor hun nieuwe rallyseizoen. Wij blikken alvast met u vooruit door te kijken wat de rijders vooraan in het veld van deze wedstrijd verwachten.

 

Timo van der Marel: Voor de Nederlander die vorig jaar nog als tweede in het kampioenschap wist te eindigen, start het seizoen hier in Emmeloord. Timo van der Marel genavigeerd door zijn pasgetrouwde vrouw Rebecca van der Marel zijn weer helemaal klaar voor de strijd! Afgelopen week maakten zij al duidelijk dat ze de 100e Opel Adam R2 in hun bezit hadden, en daarmee zullen ze komend seizoen in actie komen. We vroegen aan Van der Marel hoe hij vooruitblikt op komend weekend, en hoe zijn planning er voor komend seizoen uit zal komen te zien.

“NK en WK Duitsland is zeker. Vrijdag wordt het thema van dit jaar en meer info bekend gemaakt,” vertelde Timo wat betreft de planning, “De dijkproeven in Emmeloord zijn uniek. De snelle technische proeven op de dijken vind je nergens anders in de wereld. Jammer dat 30% vd wedstrijd op industrieterrein is. We zijn de laatste tijd voornamelijk druk bezig geweest om de Nieuwe Adam op tijd gereed te krijgen. De kp’s zijn van tevoren niet bekend dus er kan verder niet veel voorbereid worden. We staan wel weer te trappelen om te beginnen!”. Zelf hoopt Van der Marel op een top 10 in het algemene klassement en de overwinning in zowel de klasse als bij de 2WD’s.

 

Christian Riedemann: Één van de verrassendste deelnemers die op de deelnemerslijst verscheen, was deze Christian Riedemann. Hij zal samen met Josefine Corinn Benke de Nederlandse rallysport het debuut van de Peugeot 208 T16 bezorgen! De wegen van de Zuiderzee Rally zijn voor de Duitser niet geheel onbekend, want in 2009 nam hij ook al mee tijdens deze wedstrijd in een Citroën C2 R2. Dit jaar brengt het duo echter een veel machtiger wapen op de Nederlandse bodem, en daardoor kan Riedemann zich wellicht tot één van de outsiders voor de eindzege benoemen. Zelf heeft hij echter andere doelstellingen, maar we vroegen hem waarom hij juist de Zuiderzee Rally heeft uitgekozen.

“Dat was bij toeval, mijn team en ik waren op zoek naar een gelegenheid om te testen,” vertelt Christian, “Maar, buiten het feit dat een goede test zeer lastig te organiseren valt, heb ik gekeken naar een rally in de buurt waar we gunstig konden rijden. Door mijn contacten van de Sulingen Rally en het organisatieteam van de Zuiderzee Rally heb ik gelijk mijn vriend Daan Pont opgebeld. Wij kennen elkaar al sinds de Zuiderzee Rally van 2009 (toen nog de Tank S Rally). Daar kwam ik aan de start met een Citroën C2 R2, en Daan heeft me daarbij erg geholpen. In ruil daarvoor, helpen we iedere Nederlander die in Sulingen wil starten bij ons. Dat is de rede waarom er ieder jaar opnieuw zo veel Nederlanders op ons evenement afkomen.”

“We reden de eerste ronde van het Duitse Rallykampioenschap een aantal dagen geleden,” vervolgt hij, “Omdat de samenwerking met Team Peugeot Romo op korte termijn is ontstaan konden we ons niet helemaal goed voorbereiden op de Saarland Rallye. Om voor de 2e manche wel concurrerend te zijn, gebruiken we de Zuiderzee Rally als een test. Het resultaat is dus ook niet heel belangrijk voor ons, we willen de auto voornamelijk leren kennen en het één en ander uitproberen.”

“Tegen Dennis Kuipers in de WRC hebben we natuurlijk geen kans, omdat een huidige WRC ongeveer 2 seconden per kilometer sneller is. Dennis heeft een oudere auto, dus moet je ongeveer aan een seconde per kilometer denken, en dus zal hij ruim 2 minuten voorsprong hebben aan het einde. Ook Jasper zal zeer snel zijn, aangezien beiden de rally zeer goed kennen en daardoor favoriet voor de eindzege zijn. Wat ik voor rol speel tijdens deze wedstrijd valt nog te overzien, maar ik hoop toch wel richting een podiumpositie te kunnen gaan.”

 

Ib Kragh: De tweede R5 die tijdens de Zuiderzee Rally aan de start zal verschijnen, is de Citroën DS3 R5 van Ib Kragh en navigator Freddy Pedersen. Kragh is, in tegenstelling tot Riedemann, wel bekend met een R5 aangezien hij vorig jaar ook al met deze wagen in actie kwam in het Deense Rallykampioenschap. De 51-jarige Deen heeft daarbij al heel wat rallyervaringen in het verleden opgedaan, en dus zou hij zomaar voor een verrassend resultaat kunnen zorgen. Daarbij is hij niet geheel onbekend op de Nederlandse wegen, want hij heeft al eens eerder deelgenomen aan dit evenement…

“Ik nam deel in 2014, en toen kreeg ik de indruk van een goede rally,” vertelt Ib, “Ik wil dit evenement gebruiken om te wennen aan mijn nieuwe navigator en de nieuwe banden, en logistiek is het zeer convencient. Het ziet er naar uit dat we deze keer een hoop concurrentie kunnen verwachten. Verder weet ik niet of de proeven te vergelijken zijn met de 2014-editie, maar als dat het geval is, zullen ze weer uitdagend zijn! Normaal gesproken hebben mensen bij Nederland de indruk dat het enkel een vlak land is met alleen bochten van 90 graden, maar dat is hier niet het geval. Daarbij voelde ik me erg welkom tijdens mijn laatse, en ook mijn eerste, deelname aan deze wedstrijd.”

“In 2014 gebruikte ik de wedstrijd evenals dit jaar als een uitgebreide test. Toentertijd was de rally nog langer, en over het algemeen moet ik zeggen dat het publiek erg actief en ondersteunend waren. Het is daarbij een geweldig evenement! Ik zou graag aan meer wedstrijden in het buitenland willen deelnemen, maar helaas heb ik ook slechts een bepaald budget. Ik doe wel mee aan het Deense Rallykampioenschap met de hoogste prioriteit. Al heb ik wel gezien dat de concurrentie ook hier zeer hoog is, aangezien er o.a. Jasper van den Heuvel, een WRC-auto en een Peugeot 208 R5 aan de start staan. Ik heb echter geen enkele indruk van de andere coureurs, dus ik zal al tevreden zijn met een top 10-eindklassering, en heel erg blij met een top-5 positie!”

“Maar een kans om te winnen? Als de andere deelnemers uitvallen wel,” lacht Ib, “Ik heb echter nog geen enkele wedstrijd gereden met deze wagen dit jaar, en daarbij rijd ik met mijn nieuwe navigator Freddy Pedersen, dus het zal een evenement worden waar we voornamelijk zullen gaan testen.”

 

Ferm Powertools WRT: De grote favoriet voor de eindzege is uiteindelijk toch wel Dennis Kuipers, aangezien hij zowel qua ervaringen als qua materiaal ver boven de rest uitsteekt. Het is overigens al wel weer zes maanden geleden dat Kuipers deelnam aan een wedstrijd. Dat was namelijk de Hellendoorn Rally, waar hij en Robin Buysmans voor de derde maal op rij de zege op hun naam wisten te schrijven. Kuipers rijdt dit keer echter met Michiel Poel aan zijn zijde aangezien Buysmans is verhinderd dit weekend, en daarbij zijn er ook een aantal nieuwe sponsoren bijgekomen.

“Als je het rallyvirus eenmaal hebt opgelopen, kom je er nooit meer vanaf. Het begon weer te kriebelen,” vertelt Dennis Kuipers terwijl hij vertelt over zijn planning, “De Hellendoorn Rally rijd ik vrijwel zeker, daarnaast willen we nog een aantal mooie NK-rally’s mee pakken om ritme op te doen. We zijn ook aan het kijken of terugkeer in één of meerdere WRC wedstrijden mogelijk is. De Zuiderzee Rally wordt de eerste wedstrijd voor ons. Deze wedstrijd moet je absoluut niet onderschatten. De proeven zijn lastig, vooral die over de Zuiderzee dijkjes. Zo vroeg in het seizoen kan het weer ook een bepalende factor zijn. Een verkeerde bandenkeuze is zo gemaakt. Voor het publiek is de proef op industrieterrein Nagelerweg geweldig. Michiel brengt overigens ook heel veel ervaring in en is ontzettend gemotiveerd!”

 

Heuvel-Motorsport: Als het Nederlands Kampioenschap weer van start gaat, ontbreekt het team van Heuvel-Motorsport uiteraard niet. Het team komt ditmaal in ieder geval aan de start met de Evo’s, die worden bestuurd door o.a. Steen Andersen, Jim van den Heuvel en niet te vergeten de huidig kampioen zelf, Jasper van den Heuvel. Zoals gezegd zal die laatste zeer waarschijnlijk de grootste dreiging vooraan worden, aangezien de winnaar van de afgelopen editie de wegen rondom Kampen zeer goed kent. Maar in de subtop zullen de resultaten van jongste broer Jim ook zeer interessant worden om in de gaten te houden, want ook hij en navigator Jac Gilis zijn weer klaar voor de strijd!

“We hebben ons zoals altijd goed voorbereid op deze wedstrijd. De auto’s staan er super bij en ik heb er mega veel zin in!”, vertelt Jim, “De Zuiderzee rally lijkt me een gave wedstrijd door de uitdagende proeven in de Noordoostpolder. Vaak zijn het gladde omstandigheden en dat spreekt mij aan! Van Zweden heb ik daarbij een hoop geleerd! Ondanks dat we zijn uitgevallen heb ik er veel ervaring opgedaan. Onze tijden daar waren nog niet goed genoeg, wel was er een opbouwende lijn te zien en ik hoop deze lijn dit weekend dan ook door te kunnen zetten en te strijden voor een mooi resultaat! Mijn doelstellingen voor dit weekend zijn: ervaring op doen, de stijgende lijn voort zetten, proberen bij de eerste 10 te eindigen in het algemeen klassement, en bovenal: onwijs veel plezier hebben! Dat is uiteindelijk het allerbelangrijkste van het spelletje!”

 

Automotive Academy Rallyteam: Tot slot werpen we een blik op het Short Rally Kampioenschap, waar de tweede manche van het seizoen op het programma staat en tevens de seizoensopener voor het Automotive Academy Rallyteam. Wellicht kent u dit rallyteam beter onder de naam ‘Toolspecial Honda Rallyteam’, maar binnen het team van bestuurder Ruurd Ochse hebben zich afgelopen winterstop veel vernieuwingen plaatsgevonden, waar van de bovengenoemde er één van was. Een ander feit is dat hij niet langer meer genavigeerd worden door navigator Jan-Albert Bosscha, die helaas vanwege medische redenen gedwongen uit de rallysport moest stappen. Daarbij mocht het team ook nog een aantal nieuwe sponsoren ontvangen, en werd er afgelopen winter gesleuteld aan een nieuwe auto, waar Ruurd zelf wat meer over verteld.

“We komen dit jaar weer aan de start met de Honda Civic Type-R R3,” begint Ruurd, “We waren in eerste instantie wel met een andere wagen bezig, namelijk met het opbouwen van de Porsche, maar vanwege de regels die de KNAF dit jaar heeft opgesteld hebben we besloten te blijven rijden met de Honda. We hebben ook een nieuwe navigator voor komend jaar, dat zal namelijk Fred Roelfsema zijn, en ook klopt het dat we een aantal nieuwe sponsoren hebben mogen verwelkomen.” 

“Over de omstandigheden kan ik weinig zeggen, maar wel weet ik dat er dit jaar zowel een Zeebodem als een Zuiderzee Short Rally is ingepland. De Short Rally’s zijn zoals je weet officieel voor 2WD wagens die de strijd daar met elkaar aan kunnen gaan, maar de Zeebodem Short Rally telt helaas niet mee voor het kampioenschap. Ik had eigenlijk gehoopt op een Short Rally die over alle acht de proeven meetelde voor het kampioenschap, want de Zuiderzee Short Rally rijdt nu alleen ’s middags de proeven rondom Kampen, en dat vind ik erg jammer, want het industrieterrein is juist een leuke publieksproef, en je wilt als rijder toch ook een beetje het publiek kunnen vermaken tijdens zo’n evenement, en daarbij vind ik dat een rally ook wel een beetje een mix in de proeven mag hebben. Ook is het op deze manier natuurlijk een stuk minder interessant voor de sponsoren, dus ik had liever gehad dat ze deze proeven erbij hadden gevoegd zodat alles meetelde voor het kampioenschap.”

“Qua concurrentie zijn er wel een paar personen die je in de gaten moet houden. Hans Weijs is bijvoorbeeld mijn grootste concurrent, want in de Volkswagen Golf 4 Kit Car zijn hij en ik wel altijd weer erg aan elkaar gewend. Ook verwacht ik dat Antoine Biesheuvel in de Nissan 350Z ook zomaar als outsider naar voren kan schuiven. Ik heb de startlijst echter nog niet bekeken, dus ik weet verder ook niet exact hoe de rest van het deelnemersveld eruit zal zien, maar we zullen het vanzelf wel merken wanneer er een andere tegenstander is die het ons lastig zal maken. Waarschijnlijk zullen we nog wel even moeten wennen, omdat we nieuwe banden (van Michelin) en nieuwe compounts hebben, en dus eigenlijk weer van voor af aan zullen moeten beginnen. Daarbij is de wagen opnieuw afgesteld, en zullen ik en mijn navigator ook ritme met elkaar op moeten doen. In ieder geval gaan we ervoor, en ondanks dat we niet gelijk zullen knallen, wil dat niet zeggen dat we kansloos zijn.”

 

De strijd zal dus aanstaande zaterdag weer gaan losbarsten rondom Emmeloord en Kampen! Wij van Rally-World zijn daar ook weer bij om u te voorzien van de mooiste foto’s, de spectaculairste video’s en uiteraard ook onze uitgebreide nabeschouwing van de rally. Houd deze site dus de komende dagen op de hoogte, zodat u niks mist rondom deze rally!

 

Bronnen:
– www.eventandsportnews.nl (Interview Dennis Kuipers)
– www.zuiderzeerally.nl (Tijdschema + Verkoopinfo)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.