03-03-2018 – Zelden was het zo spannend in en rondom Landen. Tijdens de Rally van Haspengouw, de openingsronde van het Belgisch Rallykampioenschap, zou het vooraan gaan tussen titelfavorieten Kris Princen, Cédric Cherain en regerend Belgisch Kampioen Vincent Verschueren in de Skoda Fabia’s.

Het was Verschueren die de snelste start nam na een aantal scratchtijden en na 4 klassementsproeven aan kop ging met een voorsprong van 7 seconden op Princen. Cherain was op dat moment al uit het klassement verdwenen. De Skoda-coureur kende al een matige start van deze wedstrijd, en werd tijdens de derde klassementsproef ook nog eens opgehouden door Robin Maes op de rondkoers. Tijdens de vierde proef hoopten Cherain en Filip Cuvelier de verloren tijd goed te maken, maar het duo ging veel te agressief en eindigde uiteindelijk dan ook met hoge snelheid van de baan.

Van start tot finish zouden Verschueren en Véronique Hostens de wedstrijd uiteindelijk domineren. Met de Skoda van het team van GoDrive won het duo maar liefst 10 van de 12 klassementsproeven en bouwden daarmee uiteindelijk hun voorsprong uit naar een kleine halve minuut. Daarmee leken Verschueren en Hostens de dominerende winnaars van deze Haspengouw Rally.

Van start tot finish domineerden Verschueren en Hostens de Haspengouw Rally

Echter zou het snelste duo uit het klassement uiteindelijk een straftijd van een halve minuut ontvangen, waardoor de comfortabele voorsprong ineens zou worden omgebogen in een achterstand van een seconde. De rede voor het verstrekken van deze straftijd zou zijn geweest dat Verschueren een stuk van het parcours zou hebben afgesneden. Zelf reageerde hij hier als volgt op.

Vincent Verschueren: “Eerlijk, wat daar gebeurde was zeker niet bewust. Ik kwam aan hoge snelheid op een haarspeld af. In feite een kruispunt rechts, maar we moesten rond een vluchtheuvel. Maar, vorig jaar moesten we voor de vluchtheuvel, in het midden van het kruispunt, haaks rechts. Ik kwam op volle snelheid aan en plots zag ik een lint op de weg recht voor me wapperen. Het leek of de weg afgesloten was, dus draaide ik vroeger naar rechts. Maar, ik mikte op de haarspeld, dus ik moest erg hard remmen en zelfs even achteruit om de bocht te nemen. Heel verwarrend, maar blijkbaar was er gewoon een lint los gewaaid en moesten we wel rond de vluchtheuvel. Daarna werd ik beschuldigd van het niet volgen van het parcours. Maar, ik heb het zeker niet bewust gedaan om tijd te winnen. Integendeel, ik verloor tijd. Het was de enige proef van de eerste ronde waar Kris Princen sneller was. Ik stond stil. Wanneer je zoiets meemaakt op circuit en je misrekent je in een chicane, dan krijg je geen straf als je er geen voordeel uit haalt. Maar, hier geven ze meteen 30 seconden straftijd. Waarom precies 30 seconden en geen 10 seconden? Dat is gewoon niet fair. Een halve minuut, dat is een eeuwigheid in zo een wedstrijd. Nee, dit is niet fair, maar ik zal mijn revanche wel nemen…”

En zo gebeurde het dat Kris Princen en zijn nieuwe navigator Bram Eelbode uiteindelijk mochten zegevieren met een voorsprong van 0.2 seconden op Verschueren, die als tweede eindigde.

Na een bewogen finale mochten Princen en Eelbode toch zegevieren

Als ‘best of the rest’ zouden Guillaume de Mévius en Louis Louka als derde over de eindstreep komen met de gele Peugeot 208 T16. De Mévius kon het tempo van de twee mannen vooraan dan wel niet volgen, maar mocht zeer tevreden zijn met slechts 35 seconden achterstand op de winnaars van het evenement. De top 5 werd compleet gemaakt door 2 piloten die hun comeback maakten op nationaal niveau. Marc Timmers werd in de bloedmooie ex-Solberg Subaru WRC vierde voor de Skoda Fabia R5 van Steve Matterne.

Als snelste Mitsubishi-coureur eindigde Jonas Langenakens als zesde, en meer zat er ook echt niet in voor hem. De Lancer hield de Peugeot van Sebastien Bédoret en de Skoda van Historisch-kampioen Robin Maes achter zich, al was het voor zowel Sébastien en Robin vooral de bedoeling om kilometers te maken en ervaring op te doen in de R5. De laatste 2 plaatsen in de top 10 waren voor de eerste BMW’s uit de M Cup. Mats van den Brand maakte daar zijn favorietenrol waar en won voor Franky Boulat en Wim Muilwijk. We noteerden ook de opgave van Kurt Braeckevelt, hij ging tijdens de tiende klassementsproef zwaar van de baan toen hij derde stond.

Bij de Historics maakte Paul Lietaer ook zijn favorietenrol waar. In de Subaru Legacy won hij voor de Porsche van Glenn Janssens en de Ford Sierra van Frank Baert. Echter werd Lietaer na de wedstrijd gediskwalificeerd. De rede hiervan was net als bij Verschueren het niet respecteren van het parcours. Hij sneed namelijk twee keer op dezelfde plaats in Gingelom een bocht af. Zo ging de zege uiteindelijk naar Janssens en werd Mylleville derde na Frank Baert die doorschoof naar de tweede plaats.

De Porsches kwamen niet in het verhaal voor. Patrick Snijers had bij het verlaten van het servicepark op weg naar de eerste klassementsproef zo al direct problemen en moest iets later opgeven. Gunther Monnens sukkelde op zijn beurt de hele dag met een niet goed werkende versnellingsbak. Scmelcher won zo uiteindelijk de GT-klasse met meer dan 5 minuten voorsprong op Monnens. Slechts 3 Junioren kwamen aan de start in Landen. Niels Renvoet domineerde in deze categorie de wedstrijd en won met meer dan 4 minuten voorsprong op Thibault Mazuin en Stijn Pacolet.

Een sterke rentree van Marc Timmers werd beloond met een vierde positie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.