26-05-2017 – Een wederom bloedstollend spannende slotfase van de Sezoensrally. Zoals we de afgelopen jaren wel vaker zagen bleven de verschillen vooraan, tussen Kris Princen en leider in het BRC Vincent Verschueren, enorm klein. De wedstrijd zou dan ook tegen het einde van de wedstrijd pas beslist worden.

Als leider in het BRC mocht Vincent Verschueren het parcours openen in de Sezoensrally. De Skoda Fabia R5 met nummer 46 op de deuren knalde meteen 4 keer een snelste tijd op de tabellen, maar na de eerste lus van 5 proeven bleef de voorsprong op titelconcurrent Kris Princen beperkt tot 4.1 seconde. Tijdens de tweede boucl√© klokte de rode Skoda opnieuw vier keer de snelste tijd op vijf chronoritten, maar toch kon de voorsprong slechts met 7 tienden worden uitgebouwd tot 4.8 seconde. Het bleef op deze manier razend spannend voor het ingaan van de slotronde. Verschueren bleef leider, al realiseerde Princen twee snelste tijden op rij. In Peer kwam de GoDrive Skoda echter niet aan de finish. In een snelle linkse op asfalt was de ophanging gebroken na een zware klap op een steen die onder het gras in de koord lag.

Vincent Verschueren: “Ik was de eerste met een brede wagen die in die linkse passeerde en ik moest gewoon met het rechterwiel in het spoor blijven, want anders was ik door het grind van de baan geschoven. Daardoor zaten we misschien een centimeter te ver in de koord en raakten we die grote steen. De klap was enorm en de schokdemper klapte door de motorkap omhoog. Dit is heel jammer, maar in Ieper willen we er terug staan.”

Kris Princen: “Deze overwinning doet enorm veel deugd, want we hebben de zege niet cadeau gekregen! We hebben de ganse wedstrijd met het mes tussen de tanden aangevallen. Deze keer viel het dubbeltje onze kant op. Voor de proef in Peer had ik mijn achterstand verkleind. We wisten allebei dat we op die proef maximaal zouden aanvallen, maar in mijn nota’s stond dat ik in die linkse niet mocht snijden. Ik wist de steen liggen. De titelstrijd ligt terug open.”

De tweede plaats achter Princen ging naar Polle Geusens, die zijn beste score ooit realiseerde in het Belgisch kampioenschap. Stephen Wright behaalde voor het derde jaar op rij een podiumplaats in Noord-Limburg. Nochtans zag het er lang niet zo naar uit, want de jonge Ier vond zijn draai niet met de Ford Fiesta R5. Jonas Langenakens strandde net naast het podium, maar daar kon de piloot uit Landen op zijn beurt goed mee leven. De steen die Verschueren raakte, zou overigens nog meer slachtoffers maken. Achiel Boxoen, de leerling van Freddy Loix, reed er de stuurinrichting van zijn Skoda op stuk, zodat de jonge kerel zijn 7e plaats verloren zag gaan. Benoit Allart reed stuitte op dezelfde steen en reed met een kapotte stuurinrichting wel naar de finish, maar hij verloor een plaats in het klassement en moest tevreden zijn met de vijfde stek.

Net buiten de top 5 vonden we Guillaume de Mevius. De piloot van het RACB national team was zonder enige twijfel de snelste R2-wagen van het deelnemersveld. Hij reed alle concurrentie op een hoopje en won in de RC4-klasse en in het Junior kampioenschap met bijna 4 minuten voor Jelle Vermeire en bijna een kwartier voorsprong op Stijn Pacolet. Enkel Joachim Wagemans kon in de tweede ronde tijden draaien in de buurt van de Mevius, maar Wagemans verloor in de eerste ronde teveel tijd om zich nog te mengen in de strijd. Later verdween Wagemans ook nog uit de wedstrijd tijdens KP Veldhoven met mechanische problemen.

In de M-Cup werd de wedstrijd van start tot finish gedomineerd door de snelste Nederlander van het algemene klassement, Wim Muilwijk, die tevens zevende algemeen eindigde. Franky Boulat, de leider in de tussenstand, eindigde na het raken van een stoeprand pas op de 4e plaats, achter Bert Truyens en Tom Ceuppens. Bij de Historics was de lokale specialist Gunther Monnens oppermachtig met zijn Escort. Het duel met Robert Droogmans kwam er nooit uit, want die moest al op de tweede proef de strijd staken met een kapotte koppeling. De tweede plaats ging uiteindelijk naar Robin Maes voor Dirk Deveux. Guino Kenis en Tom Van Rompuy moesten hun BMW’s M3 ook vroegtijdig aan de kant zetten. Het RACB Criterium werd overtuigend gewonnen door Stefaan Tjoens in de Renault Megane. Hij bleef de BMW’s van Lommers en Vandeloock voor.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.