foto van Harrally.

04-12-2017 – Het was een bewogen seizoen voor het Rally Team Leemans. In zijn tweede seizoen probeerde de 20-jarige Roald Leemans bijgestaan door navigator Chris van Waardenburg een gooi te doen naar de Nederlandse Juniorentitel. Dat ging echter niet zonder slag of stoot.

Foto: Harrally
 

Na in 2016 de Opel Fwd Challenge op zijn naam te hebben geschreven, maakte Roald begin dit seizoen de overstap naar een Citroën DS3 R3T. Tijdens de eerste wedstrijden met dit nieuwe rallywapen waren de verschillen ten opzichte van de oude Opel Astra GSi voor hem al duidelijk kenbaar. Desalniettemin sloot het duo hun eerste wedstrijd af als 13e algemeen tijdens de Zuiderzeerally, en als tweede in hun klasse.

De omgeving rondom Putten en Voorthuizen was voor Roald tot dit seizoen nog onbekend, en dat maakte het er met de nieuwe Citroën niet makkelijker op. Hoewel hij aangaf nog altijd niet helemaal tevreden te zijn over de wagen, lieten de resultaten iets anders zien. Een negende positie was een mooi visitekaartje om mee te nemen naar de Brabantse paden.

Aan de ELE Rally hadden Roald en Chris al niet al te goede herinneringen na de 2016-editie, en ook dit seizoen leek deze wedstrijd ze niet gezind. Tijdens de vrijdagavondproeven kende het duo al de nodige probleempjes na iets geraakt te hebben en daarmee een deuk in het wiel te hebben opgelopen. Al vroeg op de zaterdag liep het echter uit tot een nog groter dramaweekend, en moesten Roald en Chris opgeven met een kapotte radiator.

Tijdens de Autosoft Vechtdal Rally zat de equipe van het Rally Team Leemans er weer goed bij en nam duidelijk revanche. Een tiende positie was de beloning voor hen na een sterk optreden, al had Roald op dat moment nog altijd het gevoel dat er nog meer uit de wagen gehaald kon worden.

In juli stond de GTC Rally op het programma, de thuiswedstrijd van het Rally Team Leemans. Naast Roald was tijdens deze wedstrijd ook Ronald van de partij, om de ‘oude’ Mitsubishi Lancer Evo VI naar een knappe vierde positie in het algemene klassement te sturen. Het familiesucces werd compleet gemaakt door Roald, die op zijn beurt met een top 10-klassering zowel de klasse RC3 won als bij de Junioren, en in beide klassen nu goed op weg was naar de titel.

Voor het zover was, volgde een lange zomerstop, en dus besloot het team om Roald en Chris maar wat te laten proeven op de Belgische Rallypaden tijdens de Short Rally van Kasterlee. In plaats van de Citroën DS3 R3T kroop het duo nu achter het stuur van de Mitsubishi van vader Ronald, en dat bleek toch even wennen. Desondanks reed Roald opnieuw een strakke wedstrijd, en leek lange tijd zelfs op weg naar een top 10-klassering, totdat een kapotte aandrijving uiteindelijk roet in het eten gooide.

In Hellendoorn kon zowel de Juniorentitel als de titel in de klasse RC3 worden veiliggesteld, mits het duo opnieuw met een goed resultaat over de eindstreep zou komen. De druk lag dus extra op de ketel voor het duo, maar Roald en Chris wisten deze druk goed te behandelen. Ze wonnen zowel de Juniorenklasse als de klasse RC3 en waren daarmee verzekerd van beide titels.

Over het algemeen leek het seizoen zeer rooskleurig wat betreft de doelstellingen, die allemaal behaald werden. Het was dus tijd voor een nieuwe uitdaging, en die ging het team aan door een inschrijving tijdens de East Belgian Rally, wat de eerste BRC wedstrijd voor Leemans JR zou gaan worden.

Wat een mooie gelegenheid moest worden om ervaring op te doen, eindigde in een groot drama. Al tijdens de Shakedown van de wedstrijd ging het duo hard van de baan en beschadigden de Citroën dusdanig dat het avontuur er op dat moment al op zat. Het was toch wel even een flinke deuk in het zelfvertrouwen van Roald en Chris na een tot nu toe succesvol seizoen, maar ook op financieel gebied. Het was nog maar de vraag of het duo überhaupt aan de start kon verschijnen aan de slotfase van het Nederlands Kampioenschap.

Er werd alles aan gedaan door Roald en het team, en het harde werken werd beloond. De wagen was op tijd startklaar en kon zo wellicht toch nog het seizoen op een mooie manier afsluiten tijdens de Conrad Twente Rally. In de Citroën, ditmaal zonder livery, was het voor Roald vooral zaak om ongeschonden de finish te bereiken, aangezien de condities er net als tijdens de East Belgian Rally smerig bij lagen.

Terwijl veel deelnemers wegvielen gedurende de Twente Rally, hielden Roald en Chris ditmaal de auto op de baan. Het duo begon de wedstrijd als 13e, maar kon in de slotfase van de wedstrijd nog een tandje bijzetten en dat zou uiteindelijk resulteren in een negende positie algemeen. Een mooi afscheid van de Citroën DS3 R3T, waarmee het duo in Hengelo hoogstwaarschijnlijk hun laatste wedstrijd mee reed.

Want de auto staat inmiddels al een tijdje te koop. Dit heeft volgens Roald allemaal te maken met de plannen voor volgend jaar. Afhankelijk van of de wagen deze winter ook daadwerkelijk verkocht wordt, zal worden bepaald of de plannen daadwerkelijk kunnen worden doorgevoerd. In ieder geval hoopt Roald volgend jaar een combinatieprogramma te kunnen gaan rijden, en naast het Nederlands Rally Kampioenschap de strijd aan te gaan in de Benelux Rally Trophy. Met wat voor een auto? Dat laten ze nog even geheim. Onthuld mag alvast worden dat het om een auto uit de R2-klasse zou gaan.

De hoogtepunten van het Rally Team Leemans tijdens de Conrad Twente Rally vindt u hieronder:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.