Afbeeldingsresultaat voor rally mexico 2017

15-03-2017 – Door de presidentsoverwinning van Donald Trump was Mexico bijna de manche van het WRC kwijt. De devaluatie van de Mexicaanse peso bracht de organisatie in moeilijkheden.

Trump wil meer controle uitoefenen over het verkeer tussen Mexico en de Verenigde Staten en dat beleid had meteen impact op de waarde van de peso, die naar een recorddiepte zakte tegenover de Amerikaanse dollar. Daardoor zijn de kosten voor de organisatie van de Rally van Mexico sterk gestegen. Samen met het verlies van constructeur en sponsor Volkswagen zorgde dat naar verluidt voor financiële ademnood. Rallydirecteur Patrick Suberville ontkent dat er vraagtekens waren omtrent het evenement, maar geeft toe dat de machtswissel van Amerika een impact had.

Patrick Suberville: “Het hele Trump-verhaal zorgde ervoor dat de munteenheid in een week 40 procent was gezakt. Het meeste materiaal dat we gebruiken om de rally te organiseren komt uit de VS en dat werd opeens een pak duurder. Het evenement zat dit jaar in de problemen omdat we drie maanden voor de start onze hoofdsponsor verloren. We hoorden van het vertrek van Volkswagen toen we op weg waren om met hen een contract te tekenen. De regering zag dat we problemen hadden en  heeft ons geholpen.”

Het evenement ging dus wel door, maar niet zonder problemen. De organisatie lag onder vuur omwille van de openingsproef in Mexico-Stad . Die proef van anderhalve kilometer vond plaats op het bekende Zocalo-plein en werd betaald door de Mexicaanse overheid. Dat was een flinke promotionele stunt, maar de logistieke kant van het verhaal was minder goed geregeld. Mexico-Stad bevindt zich immers op zo’n 400 kilometer van het rallycentrum in Leon. De eerste twee echte gravelproeven in Leon moesten worden geschrapt omdat niet alle wagens tijdig terug waren gekeerd uit de hoofdstad. Ondanks die moeilijkheden beseffen WRC-teams het belang van de proef in Mexico-Stad, zo ook Yves Matton, teambaas van Citroën, en Malcolm Wilson, teambaas van M-Sport.

Yves Matton: “Zonder deze proef zou de rally zijn afgelast, daar moeten we ook aan denken. Ik zou niet zeggen dat dit niet meer kan. Het is zo’n goede kans om naar een stad als Mexico-Stad te trekken met haar 22 miljoen inwoners. Het is net ons doel om mensen te bereiken. Weinig Mexicanen zullen naar Leon zijn gekomen voor de rally, dus Mexico-Stad was erg interessant voor de constructeurs.”

Malcolm Wilson: “Je moet de hoed afnemen voor wat ze in die tijdspanne hebben gerealiseerd. Nu moeten ze daar lessen uit trekken, maar ik zal hoe dan ook geen kritiek uiten.”

(Bron: www.motorsport.com)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.