step0002

06-07-2016 – Na twee spannende wedstrijden rondom Emmeloord en Veldhoven, gaan we nu richting het oosten van het land voor de Autosoft Vechtdal Rally. Daar werd voor een aantal weken terug wederom flink gestreden in de Opel Fwd Challenge, waar voor dit evenement een mooi aantal van vijf deelnemers op af kwam. In totaal stonden er negen klassementsproeven op het programma, en betekende dat dus genoeg uitdaging voor mens en machine.

Het was wederom moeilijk te voorspellen wie er om de winst in het OFC zouden gaan strijden, aangezien alle teams een aantal sterke duo’s met zich meebrachten. Zo stond het LMS Rallyteam uiteraard weer aan de start met o.a. Sander van de Hel en navigator Valentijn Martens, die na hun uitval tijdens de ELE Rally wel weer wat goed te maken hadden in Hardenberg. Ook Sanders broer Mark van de Hel haalde de finish tijdens dat evenement niet, maar stond er in het kampioenschap nog altijd beter voor dan hem aangezien hij samen met Lammert van de Hel de zege pakte tijdens de Zuiderzee Rally. Ditmaal kwam Mark niet met vader Lammert aan de start, maar met zijn oude vertrouwde navigator Dave Kuiper.

In het kampioenschap was voorlopig de talentvolle rookie Roald Leemans de te kloppen man, aangezien hij met een derde positie in de Zuiderzee en een overwinning in de ELE veruit aan kop stond. Toch mocht Roald de outsiders van deze wedstrijd, Eric Nieuwenhuizen en Dennis Mollink, zeker niet overschatten. Die eerste bewees namelijk al goed mee te kunnen doen in de polder eerder dit jaar, en voor Mollink is deze rally bekend terrein. Gevaarlijke concurrentie dus.

Na de start van de eerste paar proeven zouden de eerste verschillen gemaakt moeten worden. Toch bleven de rijders in deze competitieve challenge redelijk dicht bij elkaar in het klassement. Sander van de Hel wist de eerste scratchtijd te klokken op KP1, maar mocht niet lang van zijn leiding genieten toen hij wat tijd liet liggen op de tweede klassementsproef en Dennis Mollink hem daar voorbij ging. Mollink voelde echter nog altijd de hete adem van Roald Leemans in zijn nek, terwijl Mark van de Hel keurig meedeed op een derde positie. Problemen waren er voor Eric Nieuwenhuizen en Edgar Pereboom, die kostbare minuten verloren vanwege mechanische problemen en daardoor eigenlijk uitgesloten waren in de strijd om de eindzege.

Vanaf de derde klassementsproef op het industrieterrein zouden Roald Leemans en Chris van Waardenburg de leiding overnemen in het klassement, nadat ze een zeer snelle tijd wisten te klokken. Dennis Mollink moest dus voorlopig tevreden zijn met de tweede positie, maar kon zeker niet rustig aan doen met Mark van de Hel vlak achter zich. Sander van de Hel had wat meer moeite om het tempo van de rest te kunnen volgen, en bleef daardoor op een vierde positie in het OFC klassement.

Tijdens de tweede bouclé zou het licht gaan regenen, en hierdoor zou er een hoop gaan gebeuren in het klassement. Zo zagen we Mark van de Hel ver terugvallen, nadat hij tijdens KP5 de sloot in gleed in een haakse bocht, en daarmee ook veel tijd liet liggen. Op de volgende proef zou het bij teamgenoot Sander ook niet goed aflopen, toen hij en Valentijn Martens wederom met mechanische problemen aan de kant moesten, en als eerste uitvallers van het OFC tijdens de Vechtdal Rally mochten worden doorgestreept. Het duel vooraan moest nu dus uitgemaakt worden tussen Leemans en Mollink, al was het voor Mollink en navigatrice Sabine Meijerink-Zweers moeilijk om nog een tegenaanval in te zetten, nu zij al tegen een achterstand van ruim een halve minuut aankeken.

Tijdens de laatste bouclé bleek dan ook dat Dennis Mollink geen tegenstand meer kon bieden op de geelkleurige Astra van Roald Leemans. Mollink zou zelfs nog moeten opgeven tijdens de laatste klassementsproef, waardoor de rest nog een plek zou doorschuiven. Uiteindelijk zou Eric Nieuwenhuizen dan ook nog de derde positie weten te pakken, en eindigde achter Mark van de Hel die op de tweede positie eindigde. Niemand kwam er echter aan te pas om Leemans JR van de troon af te stoten, terwijl vader Ronald Leemans de winst in de klasse H16 pakte vlak voor Gerben Brouwer met de Audi S2 Coupé. Het was dus wederom een geslaagd weekend voor Rally Team Leemans, en Roald lijkt nu tevens af te gaan op de titel met twee zeges op zak en nog één wedstrijd op het programma.

De laatste wedstrijd van het OFC zal dan ook pas eind oktober weer worden verreden, als de Conrad Twente Rally op zaterdag 30 oktober op het programma staat. Hieronder blikken we in de video nog even kort terug naar alle hoogtepunten in de Opel Fwd Challenge tijdens de Vechtdal Rally.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.