Foto: Racing Action Pics

09-11-2015 – Na een moeizame eerste dag voor veel rijders (verslag dag 1), was het Cédric Cherain die voorlopig aan het langste eind trok. Hij ging voorlopig ruim aan de leiding voor Stéphane Lefebvre, die de tweede positie voorlopig aanvulde. Hieronder leest u hoe het hen en de overgebleven rijders verliep tijdens de proeven op zondag.

En de spanning was er eigenlijk al een beetje uit, het was wachten op een foutje van Cherain’s kant, maar die kwam er voorlopig niet. Met een scratchtijd op KP13 liet hij al vroeg op de zondagochtend zien dat hij niet zomaar van plan was rustig aan te doen. Ook op KP14 was Cherain opnieuw het snelst, en Lefebvre moest dus voorlopig echt genoegen nemen met de tweede positie. David Bonjean had nog altijd de 3e positie in handen in zijn Citroën C4 WRC. Bij een nieuwe bouclé van twee andere proeven was Cherain opnieuw overduidelijk de snelste. De pechvogel van gisteravond, Kris Princen in de Peugeot 208 T16, was inmiddels opgeklommen na de 8e positie. De strijd om de top 3 zou echter nog wel eens spannend kunnen worden, aangezien Yves Matton en Xavier Baugnet niet heel ver achter Bonjean geklasseerd stonden. Qua uitvallers viel het tijdens de ochtendproeven reuze mee, want op enkele rijders na zat het grootste deel van het deelnemersveld van deze tweede etappe nog in de wedstrijd.

Tijdens het begin van de middagproeven liet Cherain geen steek vallen, en was vastberaden ook hier de snelste tijden neer te zetten, en hij kwam zijn beloftes dan ook na, hij schreef alle proeven van de zondag op zijn naam en mocht zichzelf vervolgens benoemen tot een terechte winnaar van de 42e editie van de Rallye du Condroz. Lefebvre had ook weinig druk van achteren en greep de tweede positie, en Bonjean liet zich ook niet gek maken en werd uiteindelijk keurig 3e. De top 5 werd aangevuld door de Ford Fiesta R5 van Xavier Baugnet, die zich uiteindelijk nog voor de Citroën DS3 WRC van Yves Matton klasseerde. Tom van Rumpoy strandde uiteindelijk nog in het zicht van de haven, maar het zat de Belg al niet mee, nadat hij eerder die dag al een straftijd ontving van 50 seconden. Ook bij het Nederlandse duo Kobus en Nortier zat het niet mee, want ook zij moesten op KP17 de wedstrijd uit stappen. De snelste Nederlanders bleven Erik Moree en Pascal Meijs, die uiteindelijk anderhalve minuut sneller waren als Johan Faes en Christiaan van der Rijsen.

Maar daarmee komt er ook een einde aan het BRC, en is het enkel de WRC afsluiter die volgende week nog op het programma staat in Wales. Uiteraard zijn wij er dan weer bij om u te voorzien van het actuele nieuws van deze rally, maar het boek van het BRC van 2015 sluiten we voorlopig, maar we kijken uit naar 2016, wat staat ons dan allemaal te wachten?

Eindstand Rallye du Condroz-Huy 2015:

1. C. Cherain / A. Leyh (Citroën DS3 WRC)

2. S. Lefebvre / P. Tsjoen (Citroën DS3 R5 – +1:41.3)

3. D. Bonjean / C. Dubois (Citroën C4 WRC – +4:10.3)

4. X. Baugnet / F. Cuvelier (Ford Fiesta R5 – +4:46.2)

5. Y. Matton / X. Portier (Citroën DS3 WRC – +4:57.2)

21. E. Moree / P. Meijs (Mitsubishi Lancer Evo X – +18:54.5)

26. J. Faes / C. van der Rijsen (Mitsubishi Lancer Evo IX – +20:36.7)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.