Afbeeldingsresultaat voor rally finland 2016

06-04-2017 – De Rally van Finland, het snelste evenement op de WRC-kalender, overweegt kunstmatig in te grijpen om de gemiddelde snelheid van enkele proeven omlaag te brengen.

De FIA maakt zich al sinds de start van het WRC-seizoen zorgen over de toegenomen snelheid van de nieuwe generatie rallywagens. Tijdens de Rally van Zweden werd een etappe afgelast. De eerste maal dat de rijders over de ruim dertig kilometer lange Knon-proef gingen, behaalde Ott Tanak een gemiddelde snelheid van bijna 140 kilometer per uur. Dat vond de organisatie te gortig en de veiligheid kon niet worden gegarandeerd, waarna het neutraliseren van de tweede doorkomst de enige optie bleek.

De Rally van Finland kende in 2016 zes proeven waarbij de gemiddelde snelheid al richting de 130 kilometer per uur ging. Men vreest dat dat dit jaar al gauw een gemiddelde snelheid van 140 kilometer per uur zal worden. Met name de meest fameuze proef, de Ouninpohja, kan wel eens razendsnel blijken. De etappe is al ingekort zodat hij live uitgezonden kan worden op televisie. De voorkeur gaat uit naar een proef waar de rijders zo’n twaalf minuten over doen. De oorspronkelijke Ouninpohja zou vijftien minuten duren, maar het langzaamste, bochtige gedeelte is geschrapt. Daardoor zou de gemiddelde snelheid nog verder toenemen. Toyota-rijder Jari-Matti Latvala en wedstrijdleider Kai Tarkiainen reageerden op de situatie.

Jari-Matti Latvala: “Dat smalle gedeelte zou de gemiddelde snelheid van de Ouninpohja omlaag brengen. De FIA maakt zich zorgen. Ik verwacht een aantal kunstmatige chicanes om de snelheid omlaag te brengen. Dat is echter niet karakteristiek voor de wegen in Finland. Op gravel zijn chicanes ongewoon. De rijders houden er niet van.”

Kai Tarkiainen: “We moeten iets doen, dat is wel duidelijk. We hebben het voorgelegd aan de FIA. Zij zijn voorstander van een natuurlijke vorm van chicanes, of een korte lus over een smaller parcours.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.