28-05-2018 – Zoals ieder jaar kende ook de 42e editie van de Sezoensrally weer een spannende strijd vooraan met een verrassende ontknoping. Met een deelnemersveld van 10 R5’s, een handvol Porsches en veel spektakel bij de Historics en de M-Cup, werd het affiche gegeven voor de enige onverharde wedstrijd van het Belgisch Rallykampioenschap.

Vooraan zouden titelfavorieten Vincent Verschueren en Kris Princen de strijd onderling weer moeten gaan uitmaken. Die laatste, voor het eerst genavigeerd door Yannic Sterken, ging het snelst van start en wist zijn voorsprong na de eerste complete lus van vijf klassementsproeven op te bouwen naar 6.6 seconden op de regerend Belgisch kampioen. Tijdens de tweede boucle koos Verschueren echter voor de aanval, en wist het gat met Princen te dichten tot 1.5 seconden. Opnieuw beloofde het een razend spannende finale te gaan worden, totdat er in het zicht van de haven roet in het eten zou worden gegooid.

En waar de laatste twee edities Verschueren het slachtoffer werd in de slotfase, was het ditmaal Princen die na een inklokfout, die hem 3 minuten straftijd opleverde, de zege aan zijn neus voorbij zag gaan. Verschueren kon de wedstrijd controleren en zo voor het eerst op zijn naam zetten. De Skoda-coureur gaat daarmee ook voorbij aan Princen in de tussenstand van het Belgisch Rallykampioenschap, en Princen zal zijn revanche moeten afwachten tot de Ypres Rally halverwege juni.

Vincent Verschueren: “Dit is echt een overwinning van het team, want de jongens van Godrive hebben letterlijk dag en nacht gewerkt om de nieuwe evolutiemotor donderdagnacht nog in te bouwen. We begonnen niet zo sterk, want de wagen had teveel onderstuur en dat gaf me weinig vertrouwen. Vanaf de tweede lus, met de juiste afstellingen, kon ik voluit aanvallen en naderden we op Princen. Jammer dat hij dat foutje maakte, maar het hangt van kleine details af dit jaar.”

Princen was niet de enige die als pechvogel uit de strijd kwam. Na het terugvallen van Princen leek Adrian Fernémont, nog knap tweede tijdens de Rallye de Wallonie, opnieuw af te stevenen op een tweede positie. Voor hem zou een kapotte stuurbekrachtiging echter het einde van zijn wedstrijd betekenen in de slotfase. Ook Erik van Loon zag zijn kansen voor een topklassering doorboord worden toen hij op de allerlaatste klassementsproef een steen raakte en daarbij zijn stuurbekrachtiging kapot reed. Mede door het wegvallen van deze twee kon Sébastien Bédoret, leerling van meervoudig rallykampioen Freddy Loix, uiteindelijk zijn beste resultaat ooit neerzetten in het BRC en eindigde als tweede algemeen.

Sébastien Bédoret: “Dit is natuurlijk beter dan we gedacht hadden. Ik ben voorzichtig begonnen, want ik had nog nooit op maaskiezel gereden. Het bleek een heel speciale ervaring, want de snelheid ligt erg hoog en vooral het vinden van de juiste rempunten was lastig. Het belangrijkste was finishen en progressie maken. Dat is weer gelukt.”

Achter Princen eindigde de Ier Stephen Wright op een vierde positie, en wist daarmee geen vierde podiumklassering aan zijn reeks toe te voegen in Bocholt. Een knappe vijfde positie was er vervolgens voor de brute Porsche van Patrick Snijers en Davy Thierie. De publiekslievelingen wonnen daarmee de strijd in de GT-klasse en zagen voornaamste concurrent Gunther Monnens gedurende de wedstrijd wegvallen met een kapotte koppeling. Johan Dekens zou daardoor uiteindelijk als tweede eindigen in de GT-klasse, maar vormde geen enkele concurrentie voor Snijers op ruim vijf minuten achterstand.

Als snelste Mitsubishi-coureur stuurde Steve Bécaert zijn Lancer Evo X naar een keurige zesde positie algemeen, nog voor de R5’s van Steve Matterne en Pieter-Jan Michiel Cracco. Daarbij moet wel gezegd worden dat die laatste ruim vijf minuten aan tijd verloor door een lekke band, waardoor hij uiteindelijk zelfs nog een plek op het podium zou gaan mislopen.

In de M-Cup verschenen er in totaal 9 deelnemers aan de start in Bocholt, die het deelnemersveld overduidelijk wat kleur gaven. Vooraan beloofde het in deze Cup weer een behoorlijk spannende strijd te gaan worden tussen titelfavorieten Mats van den Brand in de BMW M3 E30 en Franky Boulat in de BMW M3 E36. Outsider Wim Muilwijk zag zijn kansen om mee te kunnen doen met deze twee al gauw in het water vallen toen hij op de eerste klassementsproef kostbare tijd verloor door een sputterende motor. Na de eerste bouclé nam Van den Brand het heft in handen en hield een kleine halve minuut voorsprong vast op Boulat, die hij in de tweede bouclé wist uit te bouwen tot ruim een minuut. Het mocht duidelijk zijn dat er uiteindelijk geen maat stond op de Nederlander, die tevens knap als 9e algemeen eindigde en de leider blijft in de tussenstand van de M-Cup. Boulat eindigde als tweede gevolgd door Tom Ceuppens, die ervoor zorgde dat Wim Muilwijk net buiten het podium zou gaan vallen.

Bij de Historics stond er geen maat op Paul Lietaer die, na twee overwinningen met de Opel Manta 400, zijn derde zege op rij behaalde, ditmaal met de vertrouwde Subaru Legacy RS. Met de vierwielaandrijving profiteerde ‘de snor’ op de maaskiezel en kon zo gemakkelijk een voorsprong uitbouwen op de BMW M3’s van Guino Kenis en Tom van Rompuy, die beiden een sterke wedstrijd reden. In het Pirelli Junior BRC ging de overwinning voor de derde keer op rij naar Grégoire Munster, die in de tweede boucle de leiding nam voor Jean Dilley. De derde plaats ging naar Tobias Brüls, die veel tijd verloor door een sortie.

KLIK HIER VOOR DE FOTO’S VAN DE SEZOENSRALLY

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.