Foto: www.motorsport.com

02-01-2016 – Het nieuwe jaar is begonnen, en de Dakar Rally komt steeds dichterbij. Meerdere Nederlanders zullen gaan proberen zichzelf tegen te komen en te overtreffen tijdens het zwaarste motorsportevenement ter wereld. Voorafgaand aan deze wedstrijd zetten we vandaag de verwachtingen van diverse Nederlandse rijders nogmaals voor u op een rijtje voordat morgen de echte start plaats zal vinden vanaf Buenos Aires.

Aart Schoones (Trucks, DAF): “Als je voor het eerst voor jezelf, met je eigen team aan de start van de Dakar Rally staat, is het toch anders. Niet dat we veel stress hebben gehad, integendeel. We hebben alles goed voor elkaar en we weten waar we aan beginnen. Maar als je eigen naam erop staat, geeft dat wel momenten van kippenvel. Het is toch een behoorlijk avontuur dat je aangaat, ook financieel.”

Frans Verhoeven (Motoren, Yamaha): “Wat ik heb begrepen zijn de proeven in de eerste week heel snel, met als gevolg dat veel rijders risico’s zullen nemen. Uit een heel betrouwbare Argentijnse bron heb ik vernomen dat velen in de tweede week een kaakslag van jewelste zullen krijgen. Om vanuit de hoogtespecials en de kou in Bolivia terug te keren naar de hitte van Argentinië gaat menigeen bezuren. Daarom wordt deze Dakar er één van de geduldigen die zich niet gek laten maken en figuurlijk het hoofd koel weten te houden. De kop is leeg en het plezier staat voorop. Aan verwachtingen doe ik niet. Mij gaat het er vooral om plezier in het rijden te hebben, want ik weet uit ervaring dat als ik plezier heb dat ook mijn niveau stijgt.”

Tim Coronel (Auto’s, Buggy): “De Buggy’s zijn in Nederland eigenlijk al voorgekeurd en het gaat hier om de laatste checks. Het is vooral een administratieve check en overal krijg je een stempel. Aan het einde van de checks heb je een boekje vol met stempels en dan is het wachten op de belangrijke sticker op de Buggy’s. We waren ook dit jaar weer goed voorbereid dus het was eigenlijk een formaliteit, maar we zijn altijd weer blij dat de sticker er op zit en we kunnen starten.”

Hans Stacey (Trucks, MAN): “Ik wil wel even één ding duidelijk maken: Sommige mensen denken dat ik en Gerard knallende ruzie hebben. Schijnbaar vinden ze zo’n gedachte leuk. Maar het tegendeel is waar. Er is geen tamtam. Maar dat neemt niet weg dat het een sportieve strijd wordt. Rijdt hij tijdens de proef in de weg, dan wil ik er voorbij. Daarna drinken we wel weer een bakkie koffie, het blijft familie. Ik wil de lat niet zo hoog leggen nu. Vorig jaar zijn we in de duinen twee keer de weg kwijtgeraakt. Ik bouw veel druk op, ik moet en ik zal. Uiteindelijk legde ik ook te veel druk in de cabine. Tijdens de tweede dag van de marathonetappe ben ik zelfs even gestopt. Op de handrem, reset. Ik probeer nu tot vijf te tellen. Ik probeer iets relaxter de wedstrijd in te gaan. Proberen hè, of het lukt weet ik niet!”

Erik van Loon (Auto’s, Mini): “De prestatie van vorig jaar (vierde) verbeteren of evenaren wordt geen gemakkelijke opgave in dit veld, maar we gaan ervoor. Maar als we vierde kunnen worden, kunnen we ook op het podium komen! Het kan zeker. We hebben nog meer ervaring, zijn op alle terreinen beter geworden. Aan de snelheid ligt het niet, maar alle stukjes van de puzzel moeten precies in elkaar vallen. Alles moet kloppen: heel blijven, snel zijn, foutloos navigeren. Het zal niet meevallen, maar we gaan het zeker proberen. We voelen ons verder goed. Onderweg naar de keuring hadden we nog wel een lekke band. Dat was even minder, maar ik ga ervan uit dat het toeval was.”

Gerard de Rooy (Trucks, Iveco): “Het is heel jammer dat er amper duinen in de route zijn na de terugtrekking van Peru. Maar ik waardeer de inzet van de organisatie en ik heb er vertrouwen in dat de nieuwe wedstrijddirecteur Marc Coma goed genoeg begrijpt wat er nodig is om een mooie wedstrijd te maken. Uit wat ASO me heeft verteld, heb ik de indruk dat het toch best een selectief parkoers wordt, met zoveel zand als mogelijk.”

Tom Coronel (Auto’s, Buggy): “Het is altijd een lekker gevoel als alles klopt en achter de rug is. We hadden nog een klein euvel met de koppeling, maar gelukkig merkte ik dat al tijdens de rit naar het bivak. De monteurs hebben de koppeling vervangen en nu loopt hij weer als een zonnetje. De Buggy’s staan in het parc ferme en wij gaan vandaag maar een beetje de stad verkennen en voorbereiden. Morgen is het tijd voor de podiumceremonie en daarna kunnen we even los tijdens de proloog. Zondag gaat het dan echt gebeuren. Wij zijn er klaar voor!”

Ton van Genugten (Trucks, Iveco): “Als je elfde bent geworden, wil je meer. De eerste vraag was of ik met mijn auto in de top 10 zou kunnen rijden. Ik denk het niet. Daarom zijn we verder gaan kijken. We kwamen al vrij snel uit bij Iveco. Ik ben koffie gaan drinken bij Gerard en we hadden er beiden een goed gevoel over. Ik ben heel blij met die rol als snelle service. Op deze manier kan ik wennen aan de snelheid en proeven aan rijden in een topteam. Ik word daarbij dit jaar voor de derde keer vader; zelf een nieuwe auto bouwen en alles organiseren rond mijn eigen team kost veel tijd. De organisatie bij Team De Rooy is zo goed en professioneel dat het mij veel zorg uit handen neemt. Dat had ik met mijn eigen team niet gekund. Voor mij persoonlijk is dit een ideale situatie! Het heeft de afgelopen Dakar zo goed gewerkt. We hebben samen laten zien dat we meekunnen met de top 10. Ik ben blij dat mijn team intact blijft en dat we samen deze nieuwe uitdaging aangaan.”

Bernhard ten Brinke (Auto’s, Toyota): “Onze focus zal liggen op het algemeen klassement. De ambitie van Tom en mij is een top 5 klassering. Als je de startlijst bekijkt zie je minimaal 15 equipes die de rally zouden kunnen winnen. Daar horen wij ook bij, maar dan moet álles kloppen. Ik begin met veel meer rust aan de Dakar. Ook door de wetenschap dat we een gelijkwaardige Toyota mee krijgen. Vorig jaar reed ik de hele rally op 95%. Nu is 85% de basis en als de situatie erom vraagt zal ik soms op 80% en soms op 95% rijden. Ik hoop dat ik mijn fans en sponsoren deze Dakar Rally mee kan nemen in een mooi succes door de zevende plaats van vorig jaar te overtreffen. We gaan ervoor!”

Martin van den Brink (Trucks, Renault): We proberen dagelijks in de top vijf van de etappe te eindigen. Daarnaast willen we natuurlijk de rally uitrijden en ergens in de top tien eindigen. Als dat lukt zijn we dik en dik tevreden. Vorig jaar was uitrijden het belangrijkste doel. Nu leggen we de lat in het tweede jaar van ons drie jaren-plan iets hoger. We mogen niet mopperen. Ik denk dat onze trucks erg geschikt zijn voor het parcours. We zijn blij met de geplande marathonetappe. In die etappe krijgen de rijders geen service van hun team, maar moeten alles zelf regelen. Ook de lange etappe van ruim 500 kilometer zie ik als een sportieve uitdaging. Ja, we kijken met veel vertrouwen uit naar de Dakar Rally 2016!”

Vergeet overigens niet de Dakar Poule in te vullen, iets wat de echte Dakar fan niet mag missen! Ga samen met de andere Nederlandse Dakar fans de strijd aan om te kijken wie de Dakar het beste voorspelt, door hier naartoe te gaan.

Kijk voor meer interviews op www.rtlgp.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.